کد خبر: ۲۰۸۱۰۴
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۱

مردم سالاری دینی با آزادی فکر غنی می‌شود/فرهنگ ملی باید به سمت تولید حرکت کند

علی لاریجانی عنوان کرد: مردم سالاری دینی با آزادی فکر و اندیشه غنی می‌شود و رسانه‌ها نقش مهمی در این عرصه دارند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: علی لاریجانی در جمع اصحاب رسانه در پاسخ به سوالات و مطالبات برخی از خبرنگاران در ابتدا با گرامیداشت هفته دولت گفت: رسانه‌ها رکن مهم در مردم سالاری می‌باشند و اگر می‌خواهیم مردم سالاری دینی تحقق یابد، به رسانه‌های قدرتمندی نیاز داریم.

رئیس مجلس تصریح کرد: اگر با دقت مسائل را متناسب با نیاز کشور رصد و تحلیل کنیم می‌بینیم رسانه‌ها هرچه مستقل‌تر باشند و از نظر اقتصادی روی پای خود باشند قطعا به قدرت بیشتری دست می‌یابند هرچند دولت نیز باید رسانه‌ها را مورد حمایت خود قرار دهد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به قوانین مطبوعاتی در جذب آگهی توسط روزنامه‌های محلی نیز پاسخ داد: سازوکار باید به گونه‌ای باشد که اگر آگهی مربوط به روزنامه‌های محلی است در روزنامه‌های سراسری چاپ نشود و در این زمینه نباید تخلفی صورت پذیرد تا بنیه اقتصادی مطبوعات محلی تقویت شود.

لاریجانی اظهار کرد: قطعا مطبوعات و رسانه‌ها به یارانه برای تقویت بنیه اقتصادی نیز نیاز دارند که در دوره‌های مختلف یارانه‌ها به درستی تخصیص نیافت و در حقیقت خط بازی نمی‌گذارد درست پیش برویم؛ در حالی که جریان‌های سیاسی نیز باید یکدیگر را به رسمیت بشناسند و در سیاست در چارچوب قوانین حرکت کنیم.

وی غنی شدن مردم‌سالاری دینی را وابسته به آزادی فکر و اندیشه خواند و اظهار داشت: باید از حالت سلیقه‌ای بیرون بیائیم و به دنبال حذف یکدیگر نباشیم بلکه با آزادی فکر و اندیشه زمینه غنی شدن مردم سالاری دینی را فراهم سازیم و رسانه ها نقش مهمی در این عرصه دارند.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: کسانی که می خواهند با تهمت، دروغ و فحاشی حرکت کنند یک رفتار سیاسی معقولی را در پیش نمی گیرند از این رو باید از تندروی‌ها فاصله گرفت.

وی در پاسخ به نماینده یکی از خبرگزاری‌ها در خصوص جایگاه خبرگزاری رسمی کشور نیز گفت: رسانه رسمی کشور باید خودش جایگاهش را حفظ کند؛ زیرا خبرگزاری رسمی کشور بولتن نیست و برای حفظ کیان نظام راه‌اندازی شده است و باید به محتوای ملی بیندیشد و رسانه ملی باید رفتار را رعایت کند تا جایگاهش را پیدا نماید.

لاریجانی خطاب به مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص پیگیری وضعیت و مسائل خبرنگاران نیز یادآور شد: مسئولان باید از کارهای حاشیه‌ای و تزئینی بپرهیزند و به مشکلات اصحاب رسانه رسیدگی نمایند برای نمونه راه‌اندازی موزه مطبوعات طرح خوبی است اما باید معیشت مطبوعات و رسانه‌ها درست شود و استقامت اقتصادی آنها فراهم گردد.

وی تصریح کرد: یارانه‌های مطبوعات نیز باید به درستی تخصیص یابد و حتی اگر مطبوعاتی خلاف عقیده ما باشد نیز باید از حق یارانه برخوردار گردد؛ البته به گفته شهید مطهری که می‌گفت در عرصه تفکر سخن بگوئید اما خلاف و دروغ نگوئید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان بر رفع مشکلات و مسائل اقتصادی و افزیش توان اقتصادی کشور با همراهی اصحاب رسانه و پیگیری مسئولان تاکید کرد.

 علی لاریجانی در جمع خبرنگاران با تشریح حوادث سوریه گفت: آمریکائی‌ها برای حملات خود ادعای وجود اسنادی علیه سوریه دارند در حالی که همه جریانات موجود و حمله احتمالی آمریکا به سوریه اقدامی از پیش تعیین شده بود.

رئیس مجلس افزود: در حقیقت آمریکا و زورگویان از جبهه قدرتمند بیداری اسلامی و مقاومت به وجود آمده که پایه‌های استکبار را متزلزل می کند می‌هراسند.

وی با بیان سنگ اندازی‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی نیز تصریح کرد: اگر می‌خواهیم به عزت و اقتدار دست یابیم باید در حل مسائل اقتصادی به توانمندی برسیم؛ زیرا دشمن با سنگ اندازی‌های خود به دنبال بهانه‌جوئی است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی مذاکره نیز مشکلی را حل نمی‌کند و تنها استقلال ایران از جهات مختلف به خصوص اقتصادی می‌تواند پاسخی به موزی‌گری‌های دشمن باشد.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت ایران در عرصه‌های تولید و صادرات گفت: تا زمانی که گندم وارد می‌کنیم و در محصولات استراتژیک به استقلال تولید نرسیده‌ایم نمی‌توانیم به کشوری قدرتمند تبدیل شویم و ادعای استقلال نمائیم از این رو باید بسترهای سرمایه‌گذاری در تولید فراهم شود و موانع موجود از میان برود تا به تولید و صادرات دست یابیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه افزایش قیمت ارز مشکلات اقتصادی فراوانی را برای ارزش پول کشورمان ایجاد کرد اما می‌توانیم از این فرصت برای توسعه صادرات استفاده کنیم.

وی باز شدن گره‌های اقتصادی را وابسته به همگرائی ملی دانست و عنوان کرد: یکی از مشکلات مهم اقتصادی کشور متورم شدن دستگاه دولتی است و بخش عظیمی از بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری می‌شود در حالی که باید برای بخش‌های عمرانی نیز سرمایه گذاری کنیم.

رئیس مجلس افزود: در بودجه امسال 107 هزار میلیارد ریال بودجه جاری و تنها 7 هزار میلیارد برای عمرانی در نظر گرفته است؛ این در حالی است که باید دولت‌ها کوچک و چابک باشند و بسترهایی برای عمران و تولید در کشور فراهم باشد تا به اقتصاد شکوفا دست یابیم.

وی ترغیب جوانها به سمت تولید را یکی از راهکارهای مهم اقتصادی برشمرد و گفت: اگر رهبر انقلاب سال‌های متمادی تاکید بر توسعه تولید و توجه به اقتصاد داشتند دلیل آن اقتدار و قدرتی است که در سایه توسعه اقتصادی در صحنه بین الملل به دست می‌آید؛ به خصوص اینکه با مشکل اشتغال در جامعه روبرو هستیم و باید برای آن با حضور سرمایه گذاران چاره اندیشی شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها نیز در این میان وظیفه مهمی بر عهده دارند و باید با مطرح کردن مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان مسئولان را به پیگیری دغدغه‌ها و مسائل یاری دهند.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه با اشاره به اهمیت به رسمیت شناختن جریان‌های سیاسی اظهار کرد: اگر جریان‌های سیاسی یکدیگر را به رسمیت بشناسند کشور کمتر دچار مشکل خواهد شد؛ همان طوری که در جهان اسلام گروه‌های افراطی و تکفیری دیگران را به رسمیت نمی‌شناسند و به بلایی بزرگ تبدیل شده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان نیز عنوان کرد: به نظر می‌رسد دولت جدید ظرفیت‌های خوبی را در زمینه رفع مشکلات دارا می باشد که امیدواریم این امر تحقق یابد و تمرکز اصلی بر روی تولید ملی و رونق اقتصادی باشد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین