کد خبر: ۲۰۹۲۴۶
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳

كاوشگر جديد به ماه پرتاب شد

سازمان فضايي امريكا (ناسا) شامگاه جمعه كاوشگر كوچكي را براي بررسي جو كره ماه و نقش غبار در آسمان اين قمر زمين، به فضا پرتاب كرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ايرنا از پايگاه اينترنتي ناسا، اين كاوشگر كه كاوشگر جو و محيط غباري ماه نام دارد ساعت۱۱:۲۷ دقيقه شب جمعه به وقت محلي ( ۳:۲۷ دقيقه صبح شنبه به وقت گرينويچ) از مركز فضايي والوپس ناسا در شرق ويرجينيا به فضا پرتاب شد.

اين كاوشگر در ماموريت ۲۸۰ ميليون دلاري ، اطلاعاتي را در مورد ساختار و تركيب جو رقيق ماه جمع آوري خواهد كرد و اين موضوع را كه غبار ماه در بالاي سطح اين قمر چگونه رفتار مي كند ، مورد بررسي قرار مي دهد.

تعدادي از فضانوردان برنامه آپولو در جريان ماموريت هاي سرنشين دار فرود بر سطح ماه در دهه هاي ۶۰ و ۷۰ ميلادي از ديدن يك نور شديد در افق ماه قبل از طلوع آفتاب خبر داده بودند؛ دانشمندان فكر مي كنند اين نور توسط غبار ماه كه داراي بار الكتريكي شده است بوجود مي آيد بنابراين قرار است در ماموريت جديد اين موضوع بررسي شود.

اين كاوشگر براي رسيدن به ماه ۳۰ روز در راه خواهد بود و بعد از آن مرحله اول ماموريت خود را كه ۴۰ روز طول خواهد كشيد آغاز خواهد كرد.

در طول ۳۰ روز اول اين ماموريت، اين كاوشگر آزمايش هايي را در ارتفاع زياد از سطح ماه انجام خواهد داد.

در مرحله دوم اين ماموريت كه ۱۰۰ روز به طول خواهد انجاميد، اين كاوشگر به بررسي محيط كره ماه مي پردازد و در نهايت با تمام شدن سوختش در سطح ماه سقوط خواهد كرد.

اين كاوشگر اولين سفينه فضايي است كه توسط مركز تحقيقات ايمز (Ames) در موفت فيلد در كاليفرنيا ساخته شده است و توسط يك فروند راكت Minotaur V نيروهاي هوايي آمريكا پرتاب شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین