کد خبر: ۲۱۰۱۲۵
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۵

روحانی بیشکک را به مقصد تهران ترک کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران که در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به بیشکک پایتخت قرقیزستان سفرکرده بود، عصر امروز (جمعه) با بدرقه نخست وزیر و معاون وزیر امور خارجه قرقیزستان این کشور را به مقصد تهران ترک کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: رییس جمهوری اسلامی ایران عصر جمعه در سیزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که با حضور رییسان کشورهای عضو از جمله روسیه و چین و هم‌چنین رییسان کشورهای ناظر و هیات‌های بلند پایه برگزار شد، شرکت کرد.

روحانی در سخنانی در این نشست تاکید کرد: اکثریت کشورهای عضو ملل متحد و از جمله 120 کشور عضو جنبش غیرمتعهدها، تحریم‌های نامشروع، غیرقانونی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران را مردود شناخته‌اند. این تحریم‌ها اقدامی غیرمتمدنانه و بدعتی خطرناک است که به منظور مختل کردن روند توسعه ایران، بی رحمانه شهروندان عادی و بی گناه را هدف قرار داده است.

رییس جمهوری اسلامی ایران در این سفر دو روزه با رییسان جمهوری روسیه، چین، قرقیزستان، قزاقستان، افغانستان، تاجیکستان، مغولستان و وزیر خارجه هند دیدار و گفت‌وگو کرد و در این دیدار‌ها گسترش و تحکیم روابط دوجانبه و مسایل مهم منطقه‌یی و بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

روحانی هم‌چنین در پایان روز اول سفر به قرقیزستان با ایرانیان مقیم این کشور ملاقات کرد.

رییس جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در جمع صمیمی و دوستانه ایرانیان مقیم قرقیزستان، خطاب به آنان گفت: ایرانیان هر کجا که رفته‌اند افتخاری برای کشور بوده و شما نیز در قرقیزستان سفیران جمهوری اسلامی ایران هستید.

روحانی را در این سفر دو روزه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور همراهی کردند.

سازمان همکاری شانگهای، سازمانی میان دولتی است که برای همکاری‌های چند جانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده است.

این سازمان در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه گذاری شد.

سازمان همکاری شانگهای در حقیقت ترکیب جدید سازمان شانگهای ۵ است که در سال ۱۹۹۶ تاسیس شد، اما نام آن پس از عضویت ازبکستان به سازمان همکاری شانگهای تغییر داده شد.

به گزارش ایسنا، علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۱۲ به عنوان عضو ناظر به این سازمان ملحق شدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین