کد خبر: ۲۱۱۳۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۸۴ - ۱۲:۰۵

حمایت مجدد حداد عادل از سخنان رییس جمهور

آفتاب‌‌نیوز :

غلامعلي حدادعادل در نطق پيش از دستور خود اظهار داشت: در هفته‌ گذشته كه جلسه‌ي علني نداشتيم مردم ما در مراسم معنوي شب‌هاي قدر با اخلاص تمام، و شكوه بسيار شركت كردند و از رحمت و بركات اين ماه و شب‌ها و روزها بهره‌مند شدند، در همه‌ي شهرها و حتي روستاها، همه‌ي مساجد و حسينيه‌ها و تكايا و بسياري از منازل آكنده از مردمي بود كه با عبادت و ايمان به خدا براي خود و ساير مردم طلب رحمت و مغفرت مي‌كردند.


وي مشاهده‌ حضور معنوي مردم را باعث افتخار و دلگرمي دانست و اوج حضور معنوي مردم را تظاهرات روز قدس خواند و آن را نشانه‌ آگاهي مردم و هوشياري سياسي و همت والاي آنها عنوان و خاطرنشان كرد: همانطور كه نمايندگان محترم در حوزه‌هاي انتخابيه‌ي خود شاهد بودند، مردم ايران امسال روز قدس را باشكوه‌تر از سال‌هاي قبل برگزار كردند و اين به ويژه به علت حساسيت مسأله‌ي فلسطين در شرايط فعلي بود كه همگان از آن باخبريد كه چه توطئه‌هايي براي به فراموشي كشاندن مسأله‌ فلسطين جريان است.

به گفته‌ وي ملت ايران با اين خيزش عظيم خود به همه‌ جهان اسلام و به همه‌ مردم جهان پيام داد كه مسلمانان زير بار اين توطئه نخواهند رفت. در اين راستا مردم با بزرگداشت روز قدس در ايران و در بسياري از كشورهاي جهان ياد امام راحل را گرامي داشته و روز قدس را به عنوان يك ميراث گرانبهاي امام(ره) به خوبي برگزار كردند.

رييس مجلس شوراي اسلامي نكته‌ قابل توجه در اين باره را اين دانست كه «آمريكا كه خود را متولي دموكراسي و آزادي در جهان مي‌داند درباره‌ تظاهرات روز قدس در ايران گفته شد كه «هزاران نفر» در ايران تظاهرات كردند يعني واقعيتي به آن عظمت را در قالب «هزاران نفر» خلاصه كردند تا هم به ظاهر اطلاع‌رساني كرده باشند و هم تحريف حقايق.»

وي با بيان اينكه «صهيونيست‌ها امسال هم در آستانه‌ روز قدس يك جنجال رسانه‌يي در جهان ايجاد كردند»، علت آن را تحت‌الشعاع قرار دادن روز قدس عنوان كرد و افزود: آنها خواستند با اين كار روز قدس را كمرنگ كنند و در عين‌حال سرپوشي بر جنايت‌هاي خود در سرزمين‌هاي اشغالي بگذارند.

حدادعادل ادامه داد: بهانه امسال {آنها} سخنان رييس جمهور بود كه بعد با رابطه‌ قوي و نفوذي كه در رسانه‌ها دارند آن را مبدل به يك خبر گسترده كردند و در سازمان ملل نيز اعتراض شد.

رييس مجلس از تريبون مجلس از مقامات سازمان ملل پرسيد آيا اسرائيل هيچ‌گاه به ضوابط و مقررات سازمان ملل عمل كرده است؟ آيا اين رژيمي كه امروز به عنوان عضوي از سازمان ملل مورد حمايت شوراي امنيت و سازمان ملل قرار مي‌گيرد در طول شصت سال گذشته به كداميك از مقررات و ضوابط و قطعنامه‌هاي سازمان ملل اعتنا كرده است؟

وي با بيان اينكه «اگر فهرست تخلفات اسرائيل را از قطعنامه‌ها و مقررات سازمان ملل بشماريم، فهرستي بسياري طولاني خواهد شد»، يادآور شد: اسرائيل هيچ‌گاه به مقررات سازمان ملل اعتنايي نداشته و نمونه‌ بارز آن اين است كه با داشتن چند صد كلاهك اتمي از پيوستن به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خودداري كرده و مجمع عمومي سازمان ملل نيز در هفته‌ گذشته اعتراض خود را به اين وضعيت در اسرائيل اعلام كرده است لذا اگر قرار است كه به موازين سازمان ملل احترام گذاشته شود بايد به همه‌ آن موازين احترام گذاشته شود.

به گفته‌ وي «سوال اين است كه آيا ترور فلسطيني‌ها، كشتار مردم بي‌گناه، تخريب خانه‌ها، نابودي مزارع و بي‌رحمي نسبت به زن و فرزند بي‌پناه و بي‌گناه مردم فلسطين منطبق بر مقررات سازمان ملل است؟ اگر نيست، چرا كشورهايي كه بعد از يك صحبت رييس جمهور ما اين اندازه واكنش نشان داده‌اند يك صدم اين واكنش را نسبت به رفتار وحشيانه اسرائيل كه تماما مغاير با ضوابط سازمان ملل است از خود نشان نداده‌اند؟»

حدادعادل با بيان اينكه «راهكار ما در مسأله‌ فلسطين روشن است»، افزود: جمهوري اسلامي ايران با يهوديان جهان مشكلي ندارد، آنچه ما با آن مخالفيم ظلم و بي‌عدالتي است.

وي راهكار ايران براي احقاق حقوق ملت مظلوم فلسطين را مبتني بر يك راه‌حل عادلانه و منطقي خواند كه در سال‌هاي گذشته از سوي مقام معظم رهبري بيان شده و گفت: رييس جمهور محترم ما در سازمان ملل در يك نطق رسمي، همين مواضع را اظهار كرده و گفته‌اند دستيابي به صلحي پايدار در فلسطين نيز بر پايه‌ تن دادن به عدالت و رفع تبعيض‌ها از طريق پايان دادن به اشغال سرزمين فلسطين، بازگشت تمامي آوارگان فلسطيني، مراجعه به آراي عمومي و تشكيل يك كشور مردمسالار فلسطيني به پايتختي قدس شريف امكان‌پذير خواهد بود. 

حدادعادل در ادامه اين پرسش را مطرح كرد كه «اگر اين راه‌حل ايران كه مبتني بر آراي مردم و مردمسالاري است مورد قبول نيست، شصت سال است كه با سكوت سازمان ملل و پشتيباني ابرقدرت‌ها خواسته‌ايد يك ملت را به نام فلسطين و يك كشور را عملا از صحنه‌ روزگار محو كنيد و آن وقت به راه‌حل جمهوري اسلامي كه بر اساس دموكراسي عرضه شده اعتنا نكرده و اعتراض مي‌كنيد؟

وي تصريح كرد: آنچه اتفاق افتاده و مورد انتقاد و اعتراض همه‌ مردم آزاديخواه جهان و همه‌ مسلمانان است، كاري است كه شما كرده‌ايد كه يك ملت را به نام ملت فلسطين عملا نفي كرده و عملا خواسته‌ايد آن را از صحنه‌ي جغرافياي جهان حذف كنيد و براي به فراموشي سپردن آن كاري كه خودتان كرده‌ايد آن را تحت‌الشعاع اين جنجال‌ها قرار مي‌دهيد. 

وي همچنين در ادامه با اشاره به نطق عليخاني - نماينده‌ بوئين‌زهرا و آوج - اظهار داشت: انتظار ما اين بود كه به ويژه در ماه مبارك رمضان فضاي مجلس فضاي آرامي باشد. بحمدالله مجلس هفتم از ابتدا تاكنون فضاي آرامي داشته و به ويژه در ماه مبارك رمضان تأثير معنويت اين ماه در بيانات نمايندگان و تذكرات كاملا محسوس و مشهود بود.

وي ضمن اظهار تعجب از سخنان عليخاني، گفت: از ايشان تعجب مي‌كنم كه در شرايط حساس فعلي، به جاي مسائل مهمي كه كشور با آن روبروست، اين مسأله را كه در نظر خود ايشان هم مسأله‌ چندان مهمي نبود، با اين شور و عصبانيت و هيجان مطرح كردند. جا داشت كه جناب آقاي عليخاني اعتراض خود را با لحن ديگري بيان كند.

حدادعادل افزود: اينكه جناب آقاي عليخاني مي‌فرمايند كسي كه رأي نياورده نبايد استاندار شود، نظر ايشان است والا ما كه بايد طرفدار قانون باشيم، بايد در چارچوب موازين قانوني صحبت كنيم. در هيچ جاي قانون نيامده كه اگر كسي در انتخابات يك شهري شركت كرد و نماينده نشد استاندار هم نمي‌تواند بشود. ما اشخاصي داشته‌ايم كه رأي نياورده‌اند ولي بعدا وزير هم شده‌اند، استاندار كه سهل است.

وي اين امر را يك نظر دانست كه نمي‌توان آن را به عنوان يك امر حتمي بگوييم و بر اساس آن اعتراض كنيم كه نبايد خلاف آن واقع شود.

حدادعادل با اشاره به اصل تفكيك قوا در قانون اساسي آن را از اركان نظام در قانون اساسي خواند و با بيان اينكه قوا در كشور ما از هم مستقل هستند، گفت: قوه‌ مجريه وظايفي دارد، قوه‌ مقننه نيز وظايفي دارد، همانطور كه شما به يك وزير رأي اعتماد نمي‌دهيد يا يك وزير را استيضاح و از كار بركنار مي‌كنيد، انتظار داريد كه رييس جمهور با مجلس محترمانه برخورد كند، متقابلا نيز انتظار قوه‌ مجريه اين است كه مجلس با دولت محترمانه برخورد كند و اين انتظاري به حق و به جاست.

وي اين انتظار را انتظار ملت ايران از مجلس دانست و اظهار داشت: اگر رييس جمهور و وزير كشور فردي را استاندار كنند و با هيچ نماينده‌اي هم مشورت نكنند خلاف قانون عمل نكرده‌اند، اينكه بين نمايندگان يك استان (چهار نماينده‌ي يك استان) اختلاف سليقه باشد امري طبيعي است، در چنين شرايطي وزير كشور با كدام دسته از نمايندگان هماهنگي كند؟

وي ادامه داد: اگر خود نمايندگان با هم هماهنگ نباشد، آيا امكان هماهنگ شدن وزارت كشور با آنها ميسر است؟ نه ميسر نيست. وقتي استانداري تعيين مي‌شود گاهي همه‌ نمايندگان خوشحال و راضي‌اند و گاهي برخي از آنها ناراضي‌اند، گاهي نيز همه ناراضي‌اند.
رييس مجلس با بيان اينكه وزارت كشور وظايفي دارد، گفت: آقاي عليخاني همين‌جا پس از نطق خود اشاره كردند كه كلمات و عباراتي كه به زبان آوردند تند بوده، يادداشتي هم به من دادند و به طور كتبي اين معنا را متذكر شدند، ما هم مي‌پذيريم، انشاءالله ملت هم مي‌پذيرند.

وي با اظهار اميدواري نسبت به اينكه ادبيات مجلس، ادبيات منطقي، به دور از عصبانيت و خيرخواهانه باشد، گفت: البته آقاي عليخاني نسبت به آقاي نصري استاندار محترم كه من هم با ايشان آشنايي دارم و مراتب ديانت و انقلابي بودن و خدمتگزار بودنشان را تأييد مي‌كنم، اداي احترام كرده و بي‌احترامي نكردند.

رييس مجلس از نمايندگان خواهش كرد كه صحبت‌هاي بلند آقاي عليخاني را فراموش كنند و اگر تذكري هم مي‌دهند تذكري مختصر باشد و اين مسأله را به مسأله‌ عمده‌ مجلس مبدل نكنند چراكه مسأله‌ اصلي همان مسأله مهم روز، مسأله‌ قدس و فلسطين و بسياري از مسائل ديگر مجلس است.

وي افزود: آقاي عليخاني معمولا عادتشان است كه گاه بلند صحبت مي‌كنند و عصباني مي‌شوند، لذا كساني كه ايشان را مي‌شناسند به اين شيوه‌ سخن گفتن ايشان عادت دارند، انشاءالله كه اين مسأله هم از جانب آقاي عليخاني جبران شود، به هر حال كلماتي به زبان آوردند كه خودشان هم اصلاح كردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین