کد خبر: ۲۱۲۱۴۲
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۸

ديپلماسي رسانه اي دولت تدبير و اميد در نيويورك

گروه تحقيق و تفسير خبر- گفت و گوهاي رسانه اي رييس جمهوري ايران اسلامي با خبرگزاري هاي و شبكه هاي خبري بين المللي را مي توان در قالب ديپلماسي رسانه اي دولت تدبير و اميد مورد تحليل قرار داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: ديپلماسي رسانه اي امروزه بعنوان يكي از ابزارهاي مهم براي دولت ها شناخته مي شود كه از آن طريق مي كوشند تا فضاي راهبردي و عملياتي خود را به واسطه بهره گيري از انتقال افكار به حوزه هاي جغرافيايي ديگر گسترده تر سازند.

 در اين قالب، جمهوري اسلامي ايران بعنوان كشوري كه همواره تلاش داشته تا از طريق ابزارهاي قدرت نرم همچون رسانه هاي جمعي با افكار عمومي جهاني ارتباط داشته باشد، وجه مشخصه خود را بر مبناي اين نوع ديپلماسي يعني ديپلماسي رسانه اي قرار داده است.

براين اساس، جمهوري اسلامي ايران و روساي جمهوري در دوره هاي مختلف تلاش كرده اند تا از مسيرهاي متنوعي، روند ديپلماسي رسانه اي را جاري سازند كه معمولا اين روند بيشتر در مجمع عمومي سازمان ملل متحد و از طريق رسانه هاي جهاني صورت مي گيرد.

در اين زمينه، دكتر حسن روحاني رييس جمهور اسلامي ايران كه از روز دوشنبه اول مهر براي شركت در شصت و هشتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد به نيويورك مقر اين سازمان سفر كرده اند، ديپلماسي رسانه اي را از همان ابتدا در دستور كار خود قرار دادند. در اين زمينه، رييس جمهور كشورمان پيش از سفر به نيويورك روند ديپلماسي رسانه اي خود را آغاز كردند و روز جمعه بيست و نهم شهريور در گفت و گو با شبكه ان.بي.سي آمريكا رويكرد خود را در رابطه با مسايل مختلف، اختلافات گذشته و راه حل هاي پيش رو اعلام كردند.

 اما اين مصاحبه را شايد بتوان آغازي براي مسير جديد در ديپلماسي رسانه اي دولت تدبير و اميد تلقي كرد، چراكه پس از اين مصاحبه و پس از بازتاب هاي مثبت آن چه در سطح رسانه اي و چه در سطح نخبگان و دولتمردان، تلاش كردند تا اين روند را حفظ كرده و تداوم بخشند.

سفر به مقر سازمان ملل متحد را مي توان از جمله فرصت هاي يك رييس دولت دانست كه اين قابليت را به يك رييس جمهور مي دهد تا فضاي رسانه اي گسترده تري براي گفت و گو با افكار عمومي جهاني ايجاد شود. در اين چارچوب، رييس جمهور كشورمان طي سه روز گذشته با رسانه هاي خبري مهمي همچون سي.ان.ان، پي.بي.اس و روزنامه واشنگتن پست مصاحبه هايي داشت كه مي توان نقطه ثقل تمامي اين مصاحبه هاي را، لزوم اجتناب از توسل به زور و جايگزيني فضاي احترام متقابل ميان كشورها به جاي فضاي خشونت ورزي تفسير كرد.

در اين رابطه، رييس‌جمهوري ايران در گفت‌وگو با شبكه سي.ان.ان گفت: براي هر رييس جمهوري جالب خواهد بود كه فرصت پيدا كند نظر مردم خود را براي ملت هاي ديگر در مجامع بين المللي به ويژه در سازمان ملل متحد بيان كند. خوشحالم كه اين فرصت پيش آمد تا نظرات مردم را در حد فرصتي كه داشتم براي نمايندگان دولت ها و ملت هاي ديگر كه در اين اجتماع جمع شده بودند بيان كنم.

همچنين رييس جمهوري در اين سفر تلاش مي كند تا از طريق ديپلماسي رسانه اي موضوع نادرستي تحريم ايران را به موضوعي بين المللي در گستره افكار عمومي جهاني تبديل سازد. چرا كه از منظر جمهوري اسلامي ايران، اعمال تحريم از سوي آمريكا نه تنها خلاف مقررات و حقوق بين المللي است بلكه همانطور كه رييس جمهوري در سخنان خود در مجمع عمومي بيان كردند به دليل تاثيرگذاري بر حق حيات يك ملت نوعي خشونت ورزي نيز محسوب مي شود.

 در اين رابطه نيز، روحاني در گفت و گو با روزنامه واشنگتن پست اعلام كرد كه تحريم هاي يك جانبه خلاف مقررات بين المللي و تجارت آزاد و توسعه بشري است. وقتي شما بانك يك كشور را تحريم مي كنيد، معنايش روشن است يعني داروي مردم و تجهيزات پزشكي آن را تحريم مي كنيد؛ يعني حتي غذاي مردم را نيز تحريم مي كنيد. اين كار غيرانساني است.

اين كار خلاف همه اصول و مقررات بين المللي است. بنابراين ما قانون را مي خواهيم و مي گوييم قانون اجرا شود؛ مي گوييم آنهايي كه برخلاف قانون تحريم كردند، به قانون برگردند، ما مي گوييم با فشار به يك ملت، كسي به جايي نمي رسد، فشاري كه شما در تحريم وارد مي كنيد فشار به مردم ايران است و بنابراين فشار به يك ملت، غير انساني و ‌ناصحيح است و ثمره اش فقط ايجاد تنفر آن ملت نسبت به تحريم كنندگان است.

هر چه تنفر زياد شود، شرايط براي ايجاد صلح ، امنيت و دوستي ميان ملت ها كمتر مي شود؛ بنابراين خواست ما اجراي قانون است و تحريم را غيرقانوني و غيرانساني مي دانيم، بنابراين معتقديم تحريم ها بايد كنار گذاشته شود و معتقديم تحريم تاثيري ندارد. هدف تحريم كنندگان هر چيزي باشد به آن هدف نخواهند رسيد. راه حل اصلي مذاكرات است و بايد با هم بنشينيم و مذاكره كنيم و مساله را به حل و فصل نهايي برسانيم.

در نهايت، با شروع به كار دولت يازدهم استفاده از ديپلماسي رسانه اي اهميت فراواني در پيشبرد و تامين اهداف سياست خارجي يافته است. بدون شك دو شخص اصلي و پيشتاز اين عرصه، دكتر حسن روحاني و دكتر محمد جواد ظريف هستند.

مصاحبه حجت الاسلام روحاني با رسانه هاي مختلف بين المللي و مقاله وي در واشنگتن پست، در جهت اقناع افكار عمومي و تبيين سياست خارجي مسالمت آميز جمهوري اسلامي بوده و تلاش شده است تا تصويري مثبت از كشورمان در عرصه بين الملل ارايه شود. چراكه سخن گفتن با افكار عمومي جهاني مي تواند افق هاي روشني جهت حفظ، تداوم و پيگيري منافع ملي جمهوري اسلامي ايران در سطح بين المللي ايجاد نمايد.
از سهراب انعامي
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین