کد خبر: ۲۱۴۱۱۳
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۵

موسویان: غربی‌ها درک درستی از تاثير تحريم‌ها بر ملت ايران ندارند

مذاكره كننده سابق هسته اي ايران با تاكيد بر بي نتيجه بودن تحريم هاي غرب بر تصميم ملت ايران در موضوع هسته اي، گفت: غربي ها درك درستي از تاثير اعمال تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ندارند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حسين موسويان كه پنج شنبه شب به عنوان ديپلمات و عضو سابق گروه مذاكره كننده ايران در مذاكرات هسته اي با غرب و پژوهشگر فعلي دانشگاه پرينستون آمريكا در بنياد سياسي كوربر هامبورگ سخن مي گفت،افزود: البته هيچ كس منكر اين نيست كه تحريم ها تاثيرات منفي زيادي بر اقتصاد ايران داشته اند، اما اگر تصور غرب اين است كه تحريم ها موجب اين خواهد شد كه ايران از حق خود در چارچوب ان پي تي خواهد گذشت، بايد بگويم كه پاسخ منفي است. 

موسويان خطاب به غربي ها تاكيد كرد: اگر شما فكر مي كنيد تحريم موجب اين مي شود كه ايراني ها برنامه مسالمت آميز هسته اي را كنار گذاشته و از حق مشروع خود در چارچوب ان پي تي خواهند گذشت، بايد بگويم سخت در اشتباه هستيد زيرا هيچگاه چنين اتفاقي نخواهد افتاد. 

وي تاكيد كرد: از سال ۲۰۰۶ كه تحريم ها عليه ايران اعمال شد، روند توسعه برنامه هسته اي ما از نظر كيفي و كمي پيشرفت هاي قابل توجهي داشته است، پس نتيجه مي گيريم كه تحريم ها به هيچ عنوان نتوانسته مانع از فعاليت هاي هسته اي ايران شود. 

موسويان در ادامه اين ادعاي غرب كه تحريم ها موجب انعطاف و عقب نشيني ايران در موضع هسته اي شده را رد كرد و گفت: به هيچ عنوان چنين چيزي درست نيست زيرا از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ كه آقاي حسن روحاني رييس جمهوري فعلي ايران رياست گروه مذاكره كننده هسته اي را بر عهده داشت و تحريمي هم در كار نبود ما به عنوان گروه مذاكره كننده همين پيشنهاد هاي امروز را ارائه كرده بوديم. 

موسويان افزود: آن زمان هم اعلام كرديم كه ما براي شفافيت حداكثري مورد نظر آژانس آماده هستيم و حاضر بوديم هر نوع ضمانت عيني لازم را به غرب بدهيم كه برنامه هسته اي ايران از مسير صلح آميز منحرف نخواهد شد. 

وي خاطرنشان كرد: اما در آن مقطع مذاكرات هسته اي به اين دليل ناكام ماند چون سياست آمريكا اين بود كه ايران به هيچ عنوان نبايد غني سازي اورانيوم داشته باشد.

عضو سابق گروه مذاكره كننده هسته اي ايران در همين رابطه به پيشنهاد ارائه شده از سوي روسها با عنوان طرح گام به گام در سال ۲۰۱۱ و اعلام آمادگي ايران براي امضاي پروتكل الحاقي اشاره كرد و گفت: پيشنهاد روسيه در آن مقطع حتي فراتر از قطعنامه هاي آژانس و شوراي امنيت سازمان ملل بود و آقاي احمدي نژاد، رييس جمهور وقت نيز به صورت عمومي اعلام كرد كه نگاه ايران به اين پيشنهاد مثبت است. 

موسويان در ادامه با تاكيد بر اينكه سياست هاي اصولي ايران در مورد برنامه هسته اي تغيير نخواهد يافت و تغييرات جديد نيز نه در محتوا بلكه در تاكتيك مذاكراتي خواهد بود، گفت: ايران همچون ديگر كشورهاي عضو معاهده ان پي تي بر حق مشروع خود در برخورداري از فناوري هسته اي مسالمت آميز تاكيد دارد. 

وي افزود: با اينكه از نظر قانوني هر كشوري مي تواند تا ۱۰۰ درصد غني سازي اورانيوم را در خاك خود انجام دهد، ايران پيشنهاد داده بود كه غني سازي را تا سقف ۵ درصد محدود كند و حتي آقاي احمدي نژاد نيز قبلا و حتي زماني كه ما غني سازي ۲۰درصدي را انجام مي داديم به صراحت اعلام كرده بود كه آمادگي داريم براي اعتماد سازي آن را به زير ۵ درصد محدود كنيم . 

موسويان با اشاره به در پيش بودن مذاكرات هسته اي ژنو در هفته آينده، گفت: پس بايد تاكيد كنم اگر فردا توافقي انجام شد براي اينكه ايران غني سازي را زير ۵ درصد انجام دهد نبايد تعجب آور باشد زيرا ايران هميشه آماده بوده است هرگونه شفاف سازي را انجام دهد و هر ضمانتي مبني بر اينكه برنامه هسته اي اين كشور هرگز در مسير صلح آميز منحرف نشود را ارائه دهد. 

وي در پاسخ به اين سوال كه ايران براي متقاعد كردن كساني كه نسبت به نيت اصلي از برنامه هسته اي اين كشور شك و ترديد دارند چه پاسخي دارد؟، گفت: وقتي ما مي گوييم حق هسته اي ايران بايد به رسميت شناخته شود منظور ما صرفا حقوق ايران در چارچوب ان پي تي است و ما آماده همكاري كامل با گروه مذكره كننده ۱ +۵ براي رفع كامل اين بي اعتمادي هستيم. 

موسويان افزود: اگر نگراني غرب غني سازي ۲۰ درصدي است، ما مي توانيم سقف غني سازي را به ۵ درصد محدود كنيم و اگر از فعاليت هسته اي در تاسيسات نظامي هم نگراني دارند، آمادگي بازكردن درهاي تاسيسات به روي بازرسان آژانس را داريم. 

مذاكره كننده هسته اي سابق ايران در پاسخ به اين سوال كه پس چرا موشك هاي بالستيك مي خواهيد؟، گفت: اين موضوع فقط زماني مي تواند يك دغدغه باشد كه ايران غني سازي ۹۰ درصدي انجام دهد، اما ما نه نيازي داريم و نه مي خواهيم كه غني سازي را به ميزان مورد نياز براي توليد سلاح هسته اي ارتقا دهيم زيرا وقتي ما به غني سازي ۵ تا ۶ درصد متعهد شويم، ديگر نگاه به برنامه موشكي ايران به صورت كلي عوض خواهد شد. 

موسويان ادامه داد: نكته بسيار مهم اين است كه اگر گروه ۱+۵ از ما انتظار شفافيت ۱۰۰ درصدي دارد، خود آنها نيز بايد در مقابل انعطاف پذيري لازم را داشته باشند و اگر فكر مي كنند ما با محدود كردن غني سازي به ۵ درصد قابليت ساخت بمب اتمي را در كوتاه مدت نخواهيم داشت، پس بايد حق هسته اي ايران را به رسميت بشناسند، عليه ملت ايران تبعيض قائل نشوند و تحريم هاي ناعادلانه را نيز لغو كنند. 

پژوهشگر دانشگاه پرينستون آمريكا، تاكيد كرد: دولتمردان آمريكايي نبايد براي ما تعيين تكليف كنند، آنها بايد با احترام با ملت ايران سخن بگويند، در مقابل ما نيز اطمينان مي دهيم كه فعاليت هاي هسته اي ايران كاملا صلح آميز است. 

موسويان در پاسخ به سوالي در خصوص ادعاهاي مربوط به تاسيسات هسته اي آب سنگين اراك نيز، گفت: در رابطه با رآكتور هسته اي اراك نيز ما آماده ايم ضمانت هاي لازم را بدهيم كه غني سازي در سطح ساخت سلاح هسته اي در اين تاسيسات انجام نخواهد شد و مي توان در مورد آن نيز به توافق رسيد. 

وي در ادامه در پاسخ به سوالي در مورد فتواي رهبر معظم انقلاب اسلامي در رابطه با ممنوعيت استفاده سلاح هسته اي، گفت: دولت ايران در پيغام رسمي به سازمان ملل درخواست ثبت اين فتوا به عنوان يك سند رسمي در سازمان ملل را ارائه كرده است و در پايگاه خبري دفتر رهبر معظم انقلاب نيز مي توان آن را رويت كرد كه پيشنهاد مي كنم اين فتوا جهاني شود و همه رهبران اديان از دستور ديني رهبر ما در مخالفت با سلاح هاي كشتار جمعي حمايت كنند. 

موسويان افزود: آمريكا و غرب امروز غوغا سازي و جنجال مي كنند كه ۱۴۰۰ نفر در سوريه با سلاح شيميايي كشته شده است در حالي كه بيش از ۱۰۰ هزار نفر از مردم ايران به خاطر استفاده صدام از سلاح شيميايي به شهادت رسيدند اما هيچ اعتراضي از آمريكا و غرب نديديم. 

وي افزود: آمريكايي ها كه امروز خواهان برخورد با دولت سوريه به بهانه استفاده از سلاح شيميايي هستند آن زمان حتي به شوراي امنيت سازمان ملل هم اجازه ندادند كه حمله شيميايي رژيم صدام به ايران را محكوم كند. 

موسويان همچنين در پاسخ به سوالي در خصوص پيش بيني اش از مذاكرات هسته اي هفته آينده در ژنو، گفت: مذاكرات آتي هسته اي مي تواند سرآغاز يك اقدام متفاوت و جديد باشد كه در نهايت به حل و فصل موضوع هسته اي و لغو تحريم ها منجر شود. 

وي افزود: اميدوارم تحريم هاي ناعادلانه غرب در اولين سال دولت روحاني لغو شود و مسائل به جهت درست و منطقي سوق داده شود. 

وي در پاسخ به اين سوال كه چرا ايران به حمايت از بشار اسد اصرار دارد، گفت: به همان خاطر كه غرب از مخالفاني همچون جبهه النصره كه تحت تاثير گروه هاي تروريستي هستند حمايت مي كند. 
موسويان در مورد بحران سوريه، گفت: مشكل سوريه به طور قطع راه حل نظامي ندارد و مسئله اين كشور اسد نيست بلكه مسئله اصلي اين است كه انتخاب مردم سوريه چيست. 

وي افزود: ايران حمله شيميايي در سوريه را محكوم كرد و از دولت اين كشور خواست تا سلاح هاي شيميايي خود را تحويل داده و به كنوانسيون منع سلاح هاي شيميايي بپيوندد و اين موضوعي است كه اوباما و جان كري نيز آن را تاييد كردند. 

موسويان تاكيد كرد: اگر اسد همين امروز هم كشورش را ترك كند، سوريه به صورت كامل به القاعده تحويل داده خواهد شد كه اين يك فاجعه است و اين خطر وجود خواهد داشت كه جنگ فرقه اي به كشورهاي همسايه از جمله عراق، اردن و لبنان گسترش يابد. 

وي با اشاره به ضرورت حضور جمهوري اسلامي در نشست ژنو ۲ در مورد سوريه، گفت: ايران در گذشته از جمله در مسئله افغانستان نشان داده كه مي تواند همكاري سازنده اي با آمريكا و اروپا براي حل بحران ها داشته باشد و امروز هم نيازمند همين همكاري سازنده در مذاكرات ژنو ۲ هستيم. 

موسويان تاكيد كرد: در رابطه با سوريه ما بايد در چارچوب همكاري هاي منطقه اي با كشورهايي همچون عربستان، تركيه، عراق و مصر براي هموار كردن راه برگزاري انتخابات در اين كشور اتفاق نظر داشته باشيم كه البته گام اول در چارچوب اصولي اين مسير، تلاش براي متوقف كردن جنگ داخلي است. 

وي افزود: اين روزها گروه هاي افراطي مانند سلفي ها و القاعده همه جا حضور دارند و به همين خاطر ما براي جلوگيري از افراط گرايي در منطقه و تحقق صلح پايدار نيازمند يك ابتكار عمل بين المللي هستيم. 

موسويان همچنين در بخشي از سخنان خود با ابراز اميدواري براي تغيير در روابط اروپا و ايران، بر اهميت برقراري روابط تجاري و اقتصادي متقابل و همچنين انتقال دانش فني و تكنولوژي از اروپا به ايران تاكيد كرد و گفت: به جاي اعمال تحريم ها و فشار ما مي توانيم با اروپا در زمينه مبارزه با مواد مخدر و كمك به حل بحران هاي افغانستان، سوريه و عراق همكاري سازنده داشته باشيم. 

وي در ادامه اين نشست در پاسخ به اين سوال كه دليل اصرار ايران به داشتن انرژي هسته اي چيست؟، با بيان اينكه برنامه هسته اي به نمادي از استقلال و شان و منزلت و توانمندي داخلي و بومي كشور ما تبديل شده است، گفت: جالب است كه در زمان شاه انرژي هسته اي از سوي خود غربي ها به ما تحميل شد اما امروز براي منع ملت ايران از داشتن آن تلاش مي شود. 

موسويان در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با احتمال برقراري روابط ايران و آمريكا و همچنين توافق هسته اي ايران با غرب در آينده نزديك، گفت: به نظر من دستيابي به توافق هسته اي در مدت ۶ ماه تا يك سال امكان پذير است اما نزديكي ايران و آمريكا كار ساده اي نيست و به زمان بيشتري نياز دارد. 

وي خاطرنشان كرد: ديوار بي اعتمادي بين ايران و آمريكا بسيار ضخيم است و نمي توان انتظار داشت كه در مدت كوتاهي همه مشكلات برطرف شود، البته آغاز خوبي را در نيويورك شاهد بوده ايم كه نماد آن ملاقات جان كري و ظريف بود كه به نوبه خود يك موفقيت بزرگ در اين راه به حساب مي آيد. 

موسويان از تماس تلفني اوباما و روحاني نيز به عنوان اقدامي بي نظير نام برد و افزود: اظهارات اوباما مبني بر اينكه به دنبال تغيير رژيم در ايران نيست نيز مي تواند در تغيير نگاه ها موثر باشد. 

موسويان همچنين در پاسخ به سوالي در خصوص تهديدات سران صهيونيست در مورد برنامه هسته اي ايران، گفت: توصيه من به اسرائيلي ها اين است كه اصلا در مورد برنامه هسته اي ايران اظهار نظر نكنند چون خودشان صدها بمب اتمي در اختيار دارند، عضو ان پي تي نيستند و حتي يك مورد بازرسي از برنامه هسته اي آنها انجام نشده است. 

وي تاكيد كرد: ايران عضو ان پي تي است به تعهدات خود پايبند بوده و بزرگترين برنامه بازرسي هاي آژانس در تاريخ فعاليت اين سازمان از برنامه هسته اي ايران انجام شده است. 

موسويان در پاسخ به اين سوال كه آمريكا براي مبارزه با افراط گرايي در منطقه چه نقشي مي تواند ايفا كند، گفت: همانطوري كه آمريكا مي تواند در مورد تحريم هاي بين المللي عليه ايران هماهنگي و سازماندهي تشكيل يك ائتلاف را انجام دهد بايد اين توانمندي را هم داشته باشد كه چنين ابتكار عملي را بر عليه تروريسم و افراطي گري در خاورميانه نيز اجرا كرده و از راه قطعنامه هاي سازمان ملل و شوراي امنيت مانع از ارائه كمك هاي مالي و تسليحاتي به اين گروه هاي تروريست و افراطي شود. 

به گزارش ایرنا؛ موسويان با تاكيد بر اينكه حاميان اصلي گروه هاي تروريستي در واقع متحدان امريكا و اروپا هستند، گفت: آنها اگر براي اين كار جدي باشند خوب مي دانند كه بايد چگونه عليه افراط گرايي مبارزه كنند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین