به گزارش ایسنا، متن کامل این بخش نامه در ادامه خبر میآید:
ماده1_ تعاریف:
سامانههای عملکرد بودجه: سامانههای زیر که حسب مورد توسط کاربران به طریقی که در این بخشنامه ذکر شده قرار میگیرد.
1_ سامانه تخصیص اعتبار بودجه عمومی دولت (بخشی از سامانه مبادله موافقتنامه)
2_ سامانه تعهدات اعتبارات معاونت و دولت
3_ سامانه عملکرد اعتبارات هزینهای ملی
4_ سامانه عملکرد اعتبارات هزینهای استانی
5_ سامانه عملکرد اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای ملی
6_ سامانه عملکرد اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای استانی
7_ سامانه عملکرد احکام بودجه
ب) کاربران:
معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور
منظور تمام دستگاههای موضوع ماده 323 قانون برنامه پنجم توسعه (اعم از ملی و استانی) هستند که به شکلهای مختلف قوانین بودجه سنواتی اعم از منابع بودجه عمومی دولت (درآمدها، واگذاری داراییهای سرمایه، مصارف بودچه عمومی دولت (اعتبارات هزینهای، تملک دارایی سرمایهای و مالی) احکام و بودجه دولتی در ارتباط هستند.
ذیحساب یا مدیر امور مالی: مسوولیت اعمال نظارت و تامین هماهنگی لازم در اجرای مقررات مالی را در دستگاهها برعهده دارد.
خزانه: خزانهداری کل کشور و خزانه معین استانهای وزارت امور اقتصادی و دارایی
بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوی اسلامی ایران
ماده 2_ هدف: الزام و ایجاد وحدت رویه در خصوص گردآوری اطلاعات یکسان عملکرد بودجه برای نظارت، ارزیابی و ارزشیابی در حینو بعد از اجرای بودجه بر نتایج اجرای فعالیتها و طرحها به منظور بهرهبرداری برای تهیه بودجه آتی سنواتی.
ماده 3_ معاونت موظف است سامانههای موضوع بند «الف» یک این بخشنامه را با اولویتبندی اجرای هر سامانه با حداقل امکانات زیر ایجاد کند:
1_ سامانه تخصیص اعتبار بودجه با قابلیتهای زیر:
الف _ مشاهده وصولی منابع بودجه عمومی دولت (از جمله درآمدها) به تفکی ردیف درآمدی و دستگاه.
ب _ ابلاغ و انتشار مصوبات کمیته تخصیص اعتبار به ذینفعان.
ج _ درخواست تخصیص اعتبارات هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای و مالی از دستگاهها به تفکیک دستگاه، برنامه، حقوق و دستمزد طرح، پروژه و غیره.
د _ ابلاغ تخصیص اعتبارات هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای و مالی به تفکیک دستگاه، برنامه، حقوق و دستمزد طرح، پروژه و غیره.
ه _ مشاهده پرداختیهای اعتبارات هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای و مالی خزانه به تفکیک دستگاه، برنامه، حقوقق و دستمزد طرح، پروژه و غیره.
و_ مشاهده عملکرد اعتبارات هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای و مالی به تفکیک دستگاه، برنامه، حقوق و دستمزد، طرح، پروژه و غیره.
ز _ مشاهده مانده حساب اعتبارات هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای و مالی به تفکیک ردیف دستگاه و ردیف طرح.
ح _ ثبت اطلاعات اعتبار تخصیص یافته از محل اعتبارات خارج از شمول به تفکیک اعتبارات هزینهای، تملک دارایی سرمایهای و مالی و دستگاه.
تبصره: ثبت و ورود اطلاعات تخصیص اعتبارات استانی دو سامانه تخصیص بودجه، حسب فرآیند تخصیص اعتبارات به استانها عمل شود.
2_ سامانه تعهدات اعتبارات معاونت و دولت: ورود و ثبت تعهدات، بازپرداختی دستگاهها و تاییدیه بانک مرکزی مبنی بر بازپرداخت تعهدات از جمله تعهدات موضوع ماده 62 قانون محاسبات عمومی کشور، اوراق مشارکت و غیره.
3_ سامانه عملکرد اعتبارات هزینهای بودجه ملی و استانی با قابلیتهای زیر:
الف: مشاهده تخصیص اعتبارات هزینهای و مالی به تفکیک دستگاه، برنامه، حقوق و دستمزد و غیره.
ب: ورود و ثبت اطلاعات اعتبارات هزینهای (و همچنین تملک دارایی مالی) پرداختی به هریک از دستگاهها به تفکیک ردیف های اصلی و متفرقه.
ج_ ورود و ثبت اطلاعات اعتبارات هزینهای (و همچنین تملک دارایی مالی) دریافتی از خزانه به تفکیک ردیفهای اصلی و متفرقه.
د: ورود و ثبت اطلاعات عملکرد اعتبارات هزینهای (و همچنین تملک دارایی مالی) در قالب موافقتنامههای متبادله با معاونت به تفکیک دستگاهها.
ه: ورود و ثبت اطلاعات اعتبارات هزینهای بودجه تفصیلی متبادله بین دانشگاهها و هیات امناء
و: ورود و ثبت اطلاعات عملکرد اعتبارات هزینهای بودجه تفصیلی متبادله بین دانشگاهها و هیات امناء.
ز: ورود و ثبت اطلاعات واریزی منابع بودجه عمومی دولت به خزانه (از جمله درآمدها) به تفکیک ردیف درآمدی.
ج: ورود و ثبت اطلاعات وصولی منابع بودجه عمومی دولت توسط دستگاهها (از جمله درآمدها) به تفکیک ردیف درآمدی و دستگاه.
ط: ورود و ثبت اطلاعات عملکرد اعتبارات خارج از شمول اعتبارات هزینهای و تملک دارایی مالی به تفکیک دستگاه.
4_ سامانه عملکرد اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای بودجه ملی (واستانی):
الف _ مشاهده تخصیص اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای به تفکیک طرح، پروژه و غیره.
ب: ورود و ثبت اطلاعات عملکرد به تفکیک طرح، پروژه براساس موافقتنامههای متبادله.
ج: ورود و ثبت اطلاعات پرداختی خزانه اعتبار تملک دارایی سرمایهای به هر یک از دستگاهها به تفکیک طرح ( که شامل طرحهای متبادله از ردیفهای متفرقه نیز میشود)
د: ورود و ثبت اطلاعات اعتبار تملک دارایی سرمایهای دریافتی دستگاهها از خزانه به تفکیک طرح (که شامل طرحهای متبادله از ردیف های متفرقه نیز میشود.
ه: ورود و ثبت اطلاعات عملکرد به تفکیک طرح، پروژه طرحهایی که از محل منابع داخلی خود نسبت به مبادله موافقتنامه با معاونت اقدام نمودهاند.
و: ورود و ثبت اطلاعات عملکرد اعتبارات خارج از شمول اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای به تفکیک طرح.
5_ سامانه عملکرد احکام بودجه: ورود و ثبت اطلاعات عملکرد دستگاهها از جمله تکالیف مقرر در هر حکم، مانند تدوین آییننامه، تهیه دستورالعمل و سایر اقدامات.
6_ سامانههای مذکور باید امکان دریافت و انتشار اطلاعات در بازههای زمانی مختلف ( از جمله ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و سالانه) حسب مورد فراهم نمایند.
7_ معاونتهای برنامهریزی استانداریها، مسوولیت تایید اطلاعات دریافتی و عملکرد اعتبارات دستگاههای استانی مندرج در سامانهها را برعهده دارند.
8_ تهیه و انتشار گزارشهای عملکرد بودجه سالانه به شرح زیر برای اطلاع مقامات مسوول، صاحبنظران و مردم.
الف: گزارش عملکرد سالانه قانون بودجه:
_ عملکرد ماده واحده، شامل عملکرد احکام بودجه و عملکرد اعتبارات به شرح جداول کلان بودجه (متناظر ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف قانون بودجه سنواتی)
_ عملکرد اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای استانی.
_ عملکرد منابع بودجه عمومی دولت (متناظر پیوست شماره سه قانون بودجه سنواتی).
_ علمکرد اعتبارات هزینهای ملی (متناظر پیوست شماره چهار قانون بودجه سنواتی).
_ عملکرد اعتبارات هزینهای استانی:
ب: گزارش تحلیلی در خصصو عملکرد اعتبارات برحسب امور، فصل، برنامه.
ج: گزارش تحلیلی درخصوص عملکرد اعتبارات به تفکیک هر استان.
د: گزارش تحلیلی در خصوص عملکرد اعتبارات خارج از شمول قوانین و مقررات.
ه: گزارش تحلیلی در خصوص عملکرد اعتبارات پژوهشی.
و: گزارش تحلیلی در خصوص عملکرد تعهدات اعتبارات معاونت و دولت (از جمله بازپرداخت اقساط تسهیلات داخلی و خارجی ماده 62 قانون محاسبات عمومی، تضمین اوراق مشارکت و غیره).
ز: گزارشهای نظارتی و ارزشیابی سالانه به تفکیک عملکرد اعتبارات هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای هر دستگاه.
تبصره-شاخصهای ارزیابی و ارزشیابی عملکرد بر اساس شرح وظایف هر دستگاه، اسناد بالادستی (از جمله برنامه پنج ساله توسعه) حاکثر شش ماه پس از ابلاغ این بخش نامه تهیه خواهد شد.
ح- گزارشهای تحلیلی سه ماهه در خصوص تحقق منابع بودجه عمومی دولت
ط-گزارش عملکرد شش ماهه احکام بودجه
ی-گزارش های موردی مورد نیاز
ماده-دستگاهها موظفند
الف-اطلاعات در خواستی موضوع جز ج بند یک بند 2 اجزا ج، د، ز، ط بند 3 اجزا ب، د، ه، و بند 4 و بند 5 ماده 3 این بخش نامه (در بازههای زمانی که معاونت در سامانهها مشخص خواهد نمود) تکمیل و یا به روز رسانی نماید.
تبصره- دستگاههایی که براساس قانون موافقت نامههای خود را به شکل تفصیلی مبادله می کنند موظفند اطلاعات درخواستی موضوع جز ج بند 1، بند 3، اجزا ج، ه، و، ز و ط بند 3 اجزای ب، د، ه و بند 4 و بند 5 ماده سه این بخش نامه (در بازههای زمانی که معاونت درسامانهها مشخص خواهد نمود) تکمیل و یا به روز رسانی نماید.
ب-آن دسته از دستگاهها که اطلاعات درخواستی موضوع این بخش نامه را به شکل الکترونیکی تولید و نگهداری می کنند موظفند براساس بند ب ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه امکان تبادل اطلاعات را با سامانههای موضوع این بخش نامه فراهم نمایند.
ج-اطلاعات عملکرد احکام موضوع بند 5 ماده 3 این بخش نامه را پس از ثبت در سامانه مذکور و تایید معاونت به صورت مکتوب به امضای بالاترین مقام دستگاه ( یا مقام تفویض اختیار شده) رسیده و به معاونت ارسال گردد.
ماده5-ذیحسابان و یا مدیران امور مالی موظفند نسبت به تایید اطلاعات تکمیل شده توسط دستگاههای ذیربط بندهای الف و ب ماده 4 این بخش نامه اقدام کنند.
ماده6-بالاترین مقام اجرایی در هر دستگاه(یا مقام تفویض اختیار شده) مسوول تایید نهایی اطلاعات موضوع ماده 4 این بخش نامه است.
ماده7-خزانه موظف است:
الف-اطلاعات درخواستی موضوع اجزای ب و ح بند 3 و ج بند 4 و همچنین بند 5 ماده 3 این بخش نامه را در زمانهای مقرر حسب مورد تکمیل و یا به روز رسانی نماید.
ب-براساس بند ب ماده 46 قانون برنامه پنجم در صورتی که اطلاعات درخواستی موضوع این بخش نامه را به شکل الکترونیکی تولید و نگهداری می کنند، می بایست امکان تبادل اطلاعات را با سامانههای موضوع این بخش نامه فراهم کنند.
ماده8-بانک مرکزی موظف است
الف-اطلاعات مانده حساب دستگاهها و ردیف طرحها ( موضوع جزو ز بند 1 از ماده 3 این بخش نامه) را به صورت الکترونیکی و ماهانه ارسال کنند تا حسب مورد در بازههای زمانی مورد درخواست مورد استفاده قرار گیرد.
ب- تکمیل اطلاعات مورد نیاز بندهای 2، 3، 4 و 5 ماده 3 به عنوان یک دستگاه
ماده 9-اطلاعات عملکرد بودجه شرکتهای دولتی در قالب فرمهای ابلاغی معاونت تهیه و تنظیم میشود
ماده10-در راستای اجرای بند 131 احکام و بند 6 ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1392 دستگاهها موظفند اطلاعات درخواستی معاونت در سامانههای 3، 4، 5 و 6 بند الف ماده 1 این بخش نامه وارد کنند.