کد خبر: ۲۱۵۳۵۳
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۵

محمدرضا تابش: اکثریت مجلس موافق دیپلماسی روحانی هستند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آسمان نوشت:

محمد رضا تابش معتقد است در بحث دیپلماسی اکثریت مجلس از دکتر روحانی حمایت می کنند

باتوجه به مجموعه تحرکات دیپلماتیک دولت جدید کارنامه دیپلماسی دولت روحانی را در این مدت چطور ارزیابی می‌کنید؟
دیپلماسی دولت روحانی در این مدت دو ماهه دیپلماسی بسیار موفقی بوده است. مجموعه حمایت‌ها و هدایت‌  های مقام معظم رهبری در آستانه سفر نیویورک برای دولت بسیار کارساز بود و تداعی یکپارچگی در عرصه سیاست را به اذهان ملاقات ‌کنندگان و مذاکره‌کنندگان با رئیس‌جمهور و تیم دیپلماسی را متصور می‌ساخت و اولین قدم مثبت برای کمک به دولت بود. انصافاً دولت هم از این هدایت رهبری و حمایت مردم در عرصه داخلی که خواستار تغییر در مشی و روش دیپلماسی کشور بودند به خوبی بهره گرفت. به نظر من به رغم آنکه مدت زمان زیادی از طول عمر دولت نگذشته اما در عرصه دیپلماسی بسیار موفق عمل کرد. امیدواریم که این توفیقات ادامه داشته باشد و با موانع چه در داخل و چه خارج از کشور مواجه نشود.
نسبت مجموعه سخنرانی‌ها، تحرکات دیپلماتیک، دیدارها و تماس‌های رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه با سیاست‌های کلان نظام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
خط مشی و هدایت کلی را مقام معظم رهبری در بیاناتی که قبل از سفر نیویورک و در دیدار با رئیس‌جمهور و دیگران داشتند اعلام کردند. رئیس‌جمهور و تیم مذاکره‌کننده نیز در راستای همان تدابیر کارهای خود را سازماندهی کردند. ممکن است جایی خطایی هم رخ دهد؛ به هر حال انسان جایزالخطاست ممکن است صددرصد تطابق با سیاست‌های کلی نداشته باشد که می‌توانند استدلال‌های خود را مطرح کنند و باید شنیده شود ما نباید به خاطر یک درصد احتمال تخطی از اصول، کل مذاکره و عملکرد دستگاه دیپلماسی را زیر سؤال ببریم و نادیده بگیریم. این نحوه برخورد از سرکینه‌توزی و لجاجت است.

نوع رویکرد مجلس و فراکسیون‌های آن به سیاست خارجی دولت روحانی و دستگاه دیپلماسی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
اکثریت قریب به اتفاق مجلس موافق رویکرد جدید دولت در عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی هستند بعد از بازگشت آقای روحانی از سفر نیویورک در مجلس طی بیانیه‌ای با امضای 230 نماینده از طیف‌های مختلف حتی چهره‌های شاخص جبهه پایداری عملکرد دیپلماتیک دولت را تأیید کردند. ممکن است نقدی هم داشته باشند اما اعتدالیون همه جناح‌‌ها و گروه‌ ها تأیید کردند به دلیل آنکه این اقدام ملی بود از خرده‌گیری گذشته و تأیید کلی خود را به رغم آنکه ممکن است 3-2 درصد هم مخالفت داشته باشند اما با توجه به موقعیت خطیر کشور و مسئولیت سنگین دولت و تلاش‌هایی که صورت می‌دهد حمایت خود را اعلام کردند. باتوجه به حمایتی که رهبری از دولت داشتند هم از مختصر ایراداتی که داشتند، گذشتند اکثریت مجلس این بیانیه را امضا کردند که نشأت گرفته از تیزبینی و موقعیت‌سنجی همه جناح‌ها و گروه‌ها به خصوص همکاران ما در مجلس است که من از این نگاه ملی آنها تشکر می‌کنم.
در این میان شاهد صدای مخالف از سوی برخی رسانه‌ها همچون کیهان و بعضاً صدا و سیما با سیاست خارجی دولت به ویژه در ماجرای جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس بودیم. ارزیابی شما از اتفاقی که در حاشیه نشست خصوصی ظریف  افتاد چیست؟

 مجلس باید از رویکرد استقبال می‌کرد نه اینکه ریز مطالب جلسه گذشته را علنی کند و به رسانه‌ها بکشاند. این رویکرد می‌تواند سبب سوءاستفاده در داخل و خارج شود. همه مسائلی که در عرصه سیاست خارجی می‌گذرد قابل انتشار نیست وگرنه آقای ظریف در سخنرانی عمومی مطالب را مطرح می‌کرد آنهایی که اقدام به این کار غیراخلاقی کردند باید نسبت به اقدام که زمینه‌ساز حمله طیف تندرو در داخل به دولت و سوءاستفاده مخالفان در خارج از کشور شدند پاسخگو باشند. همانطور که دیدید با تهدیدهایی که بعد از آن در خارج از کشور مطرح شد تا حدودی هم اقتدار دولت در عرصه مذاکره که می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد زیر سؤال رفت در مورد تندروهایی که در داخل کشور این فضا را ایجاد می‌کنند هم می‌توانیم بگویم« نیش عقرب نه از ره کین است / اقتضای طبیعتش این است!»

واکنش ظریف به اقدامات کیهان و برخی نمایندگان و اعلام اینکه از این پس از طرح مباحث در جلسات غیرعلنی خودداری می‌کنم را چطور ارزیابی می کنید؟
آقای ظریف نباید این اظهارات را مطرح می‌کرد. در هر صورت مجلس جایگاه و شأن و اختیاراتی دارد که می‌تواند برای پرسش از وزرا اقدام کند، طرح تحقیق و تحفص تهیه‌کند و تذکر شفاهی و کتبی به مسئولان دهد یک فردی که در عرصه دیپلماسی کار کرده نباید حرفی بزند که قابل اجرا نباشد. احترام مجلس باید محفوظ باشد؛ اما باید رؤسای دو قوه یاخود آقای ظریف به نحوی صحبت و تعامل کنند که ایمنی و امنیت بالای طرح مسائل درمجلس و کمیسیون‌ها وجود داشته باشد. همکاران نماینده هم متعهدباشند آنچه را به مصلحت نیست در عرصه عمومی مطرح نکنند.

به نظر شما راهکارهایی پیش‌روی رئیس‌جمهور وزیر امور خارجه ومجموعه نیروهای سیاسی حامی تنش‌زدایی (در سطوح مختلف مجلس رسانه‌ها و جریانات سیاسی) برای پیشبرد این پروژه و مقابله با فضاسازی سیاسی- رسانه‌ای چه می‌تواند باشد؟
اولاً دولت طبق قانون باید به نحوی عمل کند که حمایت مقام معظم رهبری را داشته باشند. دوم به شعارها و آرمان‌هایش پایبند باشد. به هر صورت این دولت و رئیس محترم آن مسائلی را مطرح کرده که مورد اقبال مردم قرار گرفته و مردم برای تحقق آن شعارها پای صندوق آمدند و خود را از بی‌رغبتی رها کردند بدولت باید به شعارها و آرمان‌هایی که مردم برای آن درانتخابات انتخاب کردند پایبند باشد و با اقتدار عمل کنند. از سوی دیگر توجیه رسانه ها و احزاب و جناح کار شایسته‌ای که توسط عوامل دولت در رده‌های مختلف می‌تواند انجام شود و عواقب خوبی دارد. دولت نباید از این بخش غافل شود هم با سیاستمدارها و احزاب و جناح‌ها جلسه بگذارد و هم با رسانه‌ها گفت‌وگو کند که اگر نقدی هم هست شاید لزومی نباشد در افکار عمومی مطرح شود در این مقطع همه باید دست به دست هم بدهیم تا دولت در رسیدن به اهداف موفق باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین