آفتابنیوز : آفتاب: بیش از یک دهه پیگیری مستمر مسئولان مجتمع بندری شهید رجایی برای انهدام 2000 تن کالای متروکه در این بندر سرانجام به ثمر نشست.
کارشناسان اقتصادی از جمله دلایل بروز این پدیده نامطلوب را اشکالات عمده در سیستم توزیع میدانند که باعث می شود موضوعیت استفاده از کالا در زمان مقرر از بین رفته و صاحب کالا تمایلی به هزینه کردن و ترخیص نداشته باشد؛ هر چند به اذعان این کارشناسان، عوامل دیگری از جمله برخی مقررات دست و پاگیر موجود هم باعث طولانی شدن پروسه خروج کالا از محوطههای بندری شده است.
مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران و بزرگترین بندر تجاری کشور که نیمی از حجم کل صادرات و واردات کشور را برعهده دارد، دارای مساحتی افزون بر 6000 هکتار است که در حال حاضر از 35 هکتار محوطه روباز و هشت انبار مسقف هر کدام با متراژ 8600 مترمربع برای انبار موقت کالاهای فله و غیرکانتینری استفاده میشود.
مدیران این مجتمع بندری در راستای اهداف پیش بینی شده برای تحقق چشم انداز توسعه این مجموعه اقتصادی در صدد هستند تا با بهرهگیری از روشهای نوین ارایه خدمات بندری و همچنین پیگیریهای مستمر با سایر دستگاه های ذیربط، حجم رسوب و ماندگاری کالا را به زمانی کمتر از سه ماه کاهش دهند.
در همین راستا، با پیگیری صورت گرفته توسط مسئولان مجتمع بندری شهید رجایی و همکاری مستمر سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان هرمزگان، محمولهای شامل 2000 تن مواد درزگیر "ماستیک" که در محوطه کالاهای متفرقه بزرگترین بندر تجاری ایران متروکه شده بود، پس از یک دهه بلاتکلیفی منهدم شد.
"سید مجید حسینی" مدیر سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان هرمزگان در گفتوگو با خبرنگار ایسنای هرمزگان با اشاره به مراحل قانونی سپری شده برای انهدام این محموله متروکه، بیان کرد: 2000 تن پودر درزگیر ماستیک از سال 81 تاکنون در محوطه بندر شهید رجایی متروکه شده و بنا به دلایلی صاحب کالا امکان ترخیص آن را نیافته بود.
وی ادامه داد: بر اساس قوانین امور گمرکی، در صورت رسوب طولانی مدت کالا و متروکه شدن آن در بندر، باید پس از اعلام فراخوان عمومی به فروش برسد که متاسفانه طی 11 سال اخیر با وجود برگزاری مناقصات و مزایدات متعدد، سرنوشت این محموله از بلاتکلیفی خارج نشده بود.
مدیر سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان هرمزگان اضافه کرد: خوشبختانه با حضور نمایندگان بندر، گمرک و همچنین نماینده دادستان، این محموله منهدم شد تا بخش زیادی از دغدغه مسئولان بندری در خصوص آزادسازی محوطه اشغال شده توسط این محموله برطرف شود.
حمید جهرمی نژاد، رییس اداره بندری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در گفتوگو با خبرنگار ایسنای هرمزگان با اشاره به تاریخچه این محموله وارداتی، گفت: تعداد 1620 کیسه پودر ماستیک که از جمله مواد عایقکاری خطوط لوله انتقال گاز و نفت است، توسط یک کشتی در سال 81 تخلیه و در محوطه روباز کالاهای متفرقه دپو شده بود اما صاحب کالا به دلایلی موفق نشد این محموله را از بندر خارج کند که سرانجام متروکه شد.
وی خاطرنشان کرد: تعیین تکلیف این محموله حدود 11 سال انرژی و توان مسئولان مجتمع بندری شهید رجایی و سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان را به خود معطوف کرده و مایه دغدغه فکری مسئولان طی یک دهه اخیر شده بود.
جهرمی نژاد افزود: نامه نگاری و پیگیری مستمر مسئولان این بندر برای خروج محموله متروکه بیش از یک دهه به طول انجامید. سرانجام این محموله به دلیل از دست رفتن خاصیت آن در فهرست کالاهای انهدامی قرار گرفت.
رییس اداره بندری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: زمانی که یک محموله به مرحله انهدام برسد، جهت تحقق این امر علاوه بر مشکلات مربوط به عملیات انهدام، گردهمایی گروه انهدام کالای متروکه متشکل از نماینده دادستان، گمرک، گارد و انتظامات بندر و سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در یک روز برای تنظیم و امضای صورتجلسه به لحاظ رویه اداری تقریباً امری دشوار است.
وی، انهدام این محموله را نتیجه چهارماه پیگیری و تلاش مستمر مدیران سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان طی سال جاری عنوان کرد.
جهرمی نژاد، وسعت اشغال شده توسط این محموله 2000 تنی در محوطه استیجاری یکی از شرکتهای بخش خصوصی را بیش از یک هکتار عنوان کرد و گفت: هزینه انبارداری این محوطه برای هر ماه در حال حاضر 135 میلیون ریال است که با محاسبه ده سال انبارداری خسارت گزافی برای این شرکت برجای گذاشته است.
ماندگاری بیش از سه ماه کالا، بزرگترین دغدغه مدیران بندر شهید رجایی
"کریم جوادی میخوش" کارشناس مسئول کالاهای متفرقه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، بزرگترین دغدغه مدیران بندر شهید رجایی را اشغال محوطهها، اراضی و باراندازها توسط کالاها با ماندگاری بیش از سه ماه عنوان کرد. به گفته وی، مهم ترین علل آن ناشی از مشکلات بانکی و مقررات گمرکی است.
وی گفت: در حال حاضر حجم مجموع کالاهای متفرقه دپو شده در محوطههای بندر شهید رجایی حجمی بالغ بر 350 هزار تن را شامل میشود. لیست کالاهای با ماندگاری طولانی مدت به صورت دورهای تهیه و پس از طی شدن مراحل قانونی به مراجع ذیربط ارسال میشود.
کارشناس مسئول کالاهای متفرقه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان معتقد است، بندر محل دپوی کالا نیست و باید تشریفات ترخیص کالا در کمترین زمان ممکن از سوی صاحبان کالا و دستگاههای مربوطه طی شود تا با پدیده رسوب کالا در بندر مواجه نشویم.
به گزارش ایسنا، پدیده رسوب کالا به ویژه محمولههای فله و مواد اولیه واحدهای صنعتی و تولیدی موجب شده تا واردکنندگان قادر به عملی کردن تعهدات خود در قبال بازار نباشند و از سوی دیگر زیان بیشتری را به دلیل ماندگاری طولانی مدت کالاهای وارداتی خود در بندر متحمل شوند.
ازهمین رو، اطلاع رسانی به موقع به تجار و بازرگانان درباره هرگونه تغییر در مقررات ورود و خروج کالا از طرف مراجع ذیربط و تسهیل مقررات توزیع کالا در داخل کشور در کنار بهبود فرآیندهای مربوط به تشریفات قانونی ورود و اظهار کالا و در نهایت ایجاد همخوانی لازم میان نیازمندیهای داخلی با میزان و نوع واردات راه حل اساسی کاهش تأثیرات منفی پدیده رسوب کالا است.