کد خبر: ۲۱۸۱۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۸۴ - ۱۹:۵۶
کاهش 15 میلیارد تومانی در معاملات بورس

صاحبان سهام در حسرت روزهای گذشته

آفتاب‌‌نیوز : با اين حال، افزايش نگرانی ها درباره حمايت مقامات دولت محمود احمدی نژاد و برخی نمايندگان مجلس ايران از طرح محدود سازی واردات از کره جنوبی، بورس تهران را با چالش تازه ای رو به رو کرد.

يک هفته پس از مطرح شدن شايعه برنامه ممنوعيت واردات کالاهای توليد کره جنوبی از سوی ايران که با هدف مقابله اقتصادی با کشورهای موافق با تعليق فرايند غنی سازی اورانيوم در ايران طراحی شده است، وزير کشور و اعضای کميسيون اقتصادی مجلس به حمايت از اين برنامه پرداختند تا شايعه ياد شده به واقعيت نزديک شود.

تحريم غير رسمی
بدين ترتيب کارشناسان نسبت به افت زود هنگام ارزش سهام شرکت بزرگی چون سايپا اعلام نگرانی کردند.

سايپا که در طول يکسال گذشته همواره جزو سه شرکت بزرگ بورس تهران بوده و هم اکنون بيش از پنج درصد ارزش سرمايه موجود در بازار سهام را در اختيار دارد، بزرگترين توليد کننده سواری پرايد شرکت کياموتورز کره جنوبی است.

ناظران معتقدند در صورت اجرای منع واردات کالا از کره جنوبی و افزايش هزينه توليد، قيمت سهام بعضی از شرکت‌های حاضر در بورس تهران همانند سايپا که از اين کشور آسيايی قطعات خودرو وارد می‌کنند، کاهش خواهد يافت.

برخی از کارشناسان می گويند سايپا شرکت های زيرمجموعه‌ بسياری در بورس دارد و شرکت‌های سرمايه‌گذاری فعال در بورس تهران هم سهام شرکت سايپا و زير مجموعه‌هايش را در اختيار دارند که از کاهش قيمت سهام آن متضرر خواهند شد.

در مقابل بعضی ديگر از کارشناسان نيز بر اين باورند که محصولات لوازم خانگی کره جنوبی سهم مهمی از بازار ايران را به خود اختصاص داده است و در صورتی که واردات لوازم خانگی از اين کشور قطع شود، بازار لوازم خانگی داخلی در کوتاه‌مدت رونق می‌گيرد، اما چون شرکت‌های لوازم خانگی داخلی به لحاظ ساختار مالی و مديريتی وضعيت مناسبی ندارند، اين رونق خيلی پايدار نخواهد بود.

افزون بر اين، کشورهای آسيای جنوب شرقی و چين رقبای خارجی ديگری هستند که در صورت قطع روابط اقتصادی جمهوری اسلامی با کره جنوبی، جايگزينی برای اين کشور خواهند بود.

همچنين تجار بازار تهران پيش بينی می کنند که محصولات توليد کره جنوبی با تغيير مبدا واردات به کشور امارات بار ديگر به بازار ايران خواهند رسيد ولی قيمت تمام شده آنها افزايش خواهد يافت.

بر اين اساس تحليلگران مسايل بازار سرمايه پيش بينی می کنند که طی هفته های آتی روند داد و ستد سهام خودرو سازان به سمت رقيب ديرينه سايپا يعنی ايران خودرو معطوف خواهد شد و شرکت های بزرگ توليد کننده لوازم خانگی همانند پارس الکتريک با استقبال نسبی خريداران سهام مواجه خواهند شد.

سيمان از سبد می افتد

در همين حال دولت  به منظور کاهش ابعاد رکود ده ماهه حاکم بر بورس تهران با فراخواندن سرمايه گذاران نهادی صاحب شرکت های سيمانی به خريد گسترده سهام، به آنان وعده داد که به زودی در تصميم خود مبنی بر نگاه داشتن محصول سيمان در سبد حمايتی دولت تجديد نظر خواهد کرد.

بر پايه اين توافق دو جانبه، در برخی از روزهای کاری بورس تهران در هفته پيش، سهم شرکت های سرمايه گذاری از خريد سهام به حدود ۷۰ درصد رسيد و افت شاخص کل بورس تهران در مجموع معاملات اين هفته به ۱۳ واحد محدود شد تا اين شاخص همچنان ۱۵ واحد بالاتر از ده هزار واحد باشد.

بدين ترتيب دولت در جلسه هفته گذشته خود تصميم گرفت حداکثر تا پايان آذرماه سال جاری خورشيدی قيمت گذاری سيمان را به بورس فلزات و کالاهای صنعتی واگذار کند.

مطابق اين مصوبه از آغاز دی ‌ماه سال جاری خورشيدی قيمت سيمان در بورس فلزات و کالای صنعتی و تحت کنترل هيات نظارت بر آن بورس تعيين می شود، مشروط بر اين که تمام شرکت‌های سيمانی متعهد شوند به مدت سه سال کامل، کليه محصولات خود را فقط از طريق اين بازار متشکل به فروش برسانند.

بر اين اساس نايب رييس بورس فلزات پيش بينی کرد که با معامله سيمان در اين بورس قيمت تعادلی هر تن سيمان به ۵۰ هزار تومان برسد.هم اکنون قيمت مصوب دولت برای هر تن سيمان ۳۷ هزار تومان و قيمت اين ميزان سيمان در بازار آزاد ۸۰ هزار تومان است.

بنابراين به نظر می رسد با عرضه سيمان در بورس فلزات و کالاهای صنعتی سود بيشتری نصيب توليد کننده و نفع بالاتری شامل مصرف کننده شود.

آينده سيمان داران
مديران بورس اوراق بهادار تهران معتقدند شرکت های سيمانی در حال حاضر ۱۵ درصد ارزش جاری بازار سرمايه ايران را در اختيار دارند و در صورت افزايش قيمت سيمان و بالا رفتن سود آنها از محل فروش اين محصول، قيمت سهام اين شرکت ها رشد کرده و موجب کاهش دامنه رکود حاکم بر بازار سرمايه ايران خواهد شد.

همچنين شرکت های بزرگ سرمايه گذاری که زيان بالايی را در رکود فعلی بورس تهران متحمل شده اند به دليل دارا بودن سهام شرکت های سيمانی با رشد قيمت سهام رو به رو خواهند شد.

در مقابل برخی تحليلگران مسايل بازار سرمايه بر اين باورند که شايعه آزاد سازی قيمت سيمان در طول دو سال گذشته تاثير خود را بر صعود قيمت سهام شرکت های سيمانی گذاشته است.

همچنين برخی از فعالان صنعت سيمان پيش بينی می کنند با تکميل طرح های توسعه اين صنعت در سال آينده خورشيدی کمبود توليد دو ميليون تنی سيمان رفع شود و بازار سيمان به تعادل برسد. در سال ۱۳۸۶ خورشيدی هم با افتتاح کارخانه های در حال احداث سيمان توليد اين محصول به حدود ۴۸ ميليون تن در سال خواهد رسيد که ۱۶ ميليون تن بيش از ظرفيت توليد فعلی است.

بنابراين روند صعودی قيمت سيمان تنها در يک دوره کوتاه مدت امکان پذير خواهد بود و پيش بينی می شود با راه اندازی کارخانه های سيمان در عراق و کشورهای حاشيه خليج فارس که به منزله محدود شدن بازار صادرات سيمان ايران است، قيمت سيمان در بازار داخلی ايران سير نزولی به خود خواهد گرفت.

بر اين اساس کارشناسان خريد سهام شرکت های سيمانی را در دوره کوتاه مدت سود آور برآورد می کنند و پيش بينی می کنند با گشايش نماد معاملاتی اين شرکت ها، بورس تهران شاهد رونق کوتاه مدت داد وستد سهام باشد.

سخنان احمدی نژاد
اين رونق نسبی با شروع عرضه سهام شرکت های دولتی مورد توجه سهامداران همچون ماشين سازی اراک و هپکو افزايش خواهد يافت ولی بازگشايی نماد صد شرکتی که همچنان با صف فروش سهام مواجه هستند شاخص کل بورس تهران را در مرز خطر سقوط به محدوده ۹ هزار واحد قرار خواهد داد.

سهامداران همچنين نگران تاثير احتمالی واکنش تند رهبران غرب به سخنان روز چهارشنبه آقای احمدی نژاد هستند .سيل واکنشها بعد از اتمام هفته کاری بورس تهران آغاز شد، ولی اکنون به چنان نقطه جوشی رسيده است که بيم آن می رود حتی روی مذاکرات هسته ای ايران و اتحاديه اروپا تاثير منفی بگذارد و ارجاع پرونده جمهوری اسلامی به شورای امنيت را شتاب بخشد.

بازار سرمايه در يکی دو ماه اخيرضربات سنگينی خورده است، ولی سهامداران اميدوارند اين دفعه استثنا باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین