وزیر ورزش و جوانان در فهرست برنامه ها و اقدامات خود در بخش جوانان، به طراحی سند حمایت از ازدواج جوانان در بخش های اشتغال و مسکن تاکید کرده و گفته است: ارتقای معاونت جوانان برای رسیدن به اهداف مورد نظر در وزارت ورزش و جوانان ضروری است و در این میان دستگاه های مختلف نیز باید به این وزارتخانه در تحقق اهداف تدوین شده کمک کنند.
آفتابنیوز : آفتاب: محمود گودرزی پس از کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر
ورزش و جوانان گفته است: ساختار حوزه جوانان نیازمند بازنگری است چرا که
برنامهریزی و سیاستگذاری در این حوزه باید در سازمانی مستقل و در حد
معاونت ریاست جمهوری انجام شود تا دستوراتی نافذ داشته باشد.برنامههای
حوزه جوانان را نمیتوان تنها در یک معاونت کوچک و به عنوان زیرمجموعهای
از وزارت ورزش و جوانان ارائه کرد چرا که در این صورت علیالاصول
برنامههای ارائه شده نمیتواند نافذ باشد.
وی در فهرست برنامه های خود، 12 راهبرد را در حوزه جوانان تدوین کرده است که و اجرایی کردن آنها را در دستور کار خود قرار داده است.
به گزارش مهر، در مقدمه برنامه وزیر ورزش و جوانان در حوزه جوانان آمده است:
رشد
جمعیت جوان کشور به همراه شکلگیری پدیده دوره جوانی در جامعه ایران،
بسیاری از ساختارهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مدیریتی را متأثر ساخته است.
در چنین شرایطی، مسائل و نیازهای اساسی جوانان از اولویت و اهمیت ویژهای
برخوردار گشته است؛ چنان که میتوان اذعان داشت در صورت اهتمام واقعی نسبت
به این مهم، فرصت کمنظیری برای مشارکت جوانان در ساختن فردایی بهتر فراهم
خواهد گردید.
در این میان یکی از ضرورتهای اصلی اهتمام به امور
جوانان ، ایجاد مجموعهای از سیاستهای روشن در این امر است که هم راهنما
برای عمل در حوزه جوانان باشد و هم جهتگیریها و اولویتهای اصلی اقدام و
اجرا را در آن حوزه تعیین کند. البته ماهیت امر جوانان که گسترهای از
انواع موضوعات و عرصههای مختلف را شامل است (اجتماعی، اقتصادی، سیاسی،
بهداشتی، آموزشی، فراغتی و حقوقی) و نیز امری بینبخشی است (که در حوزه
فعالیتها و مأموریتهای سازمانهای مختلف قرار میگیرد)؛ ضرورت اقدام در
این عرصه را مضاعف میسازد.
این امر به ویژه از آن جهت که امور
جوانان صرفاً امور توصیهای نیست و نیازمند برنامه و اقدام مشخص از سوی
دستگاهها است، و نیز از آن منظر که سازمانها و دستگاههای دخیل در امور
جوانان به دلیل تنوع و گستردگی وظایف و مسئولیتها با نوعی ناهماهنگی،
بلاتکلیفی و نابسامانی (در این امور) روبرو هستند؛ ضروریتر مینماید.
موضوع
جوانان امری چند وجهی و نیز بین بخشی است و موفقیت در دسترسی به اهداف آن
نیازمند همکاری و مشارکت تمام بخشها و عوامل تأثیرگذار از جمله دستگاههای
مسئول در امور جوانان، سازمانها و نهادهای غیردولتی و مدنی و مخصوصاً خود
جوانان است؛ ضمن اینکه عزم واقعی تمام عوامل مؤثر در پیشبرد امور جوانان و
مخصوصاً تمامی راهبران اصلی جامعه و حکومت را نیز در اینباره میطلبد.
البته
بسیار مهم است که یادآور شد، سیاستهای ملی جوانان تنها زمانی مؤثر و نافذ
است که متعاقب تصویب آن، تمامی بخشهای مرتبط، نسبت به ارایه برنامه عمل
در خصوص اهداف و سیاستهای اجرایی آن متعهد گردند و برنامه عمل خود را در
حوزه فعالیتهای بخشی ارائه کنند تا پس از تصویب به اجرا درآید.
در
جریان این فرآیند، مهمترین پیشنیاز اولاً ترفیع امور جوانان از مقولهای
صرفاً فرهنگی به مقولهای گسترده در تمامی بخشها (اقتصادی، اجتماعی و
فرهنگی) و ثانیاً ارتقای امور جوانان به عالیترین سطوح مدیریتی و
تصمیمگیری در کشور است تا ابزار لازم برای پیگیری و نظارت واقعی و فرابخشی
امور جوانان در حوزههای گوناگون فراهم باشد.
این امر، پرداختن به
امور جوانان را وارد مرحله نوینی خواهد ساخت، که بر اساس آن، امکان پیگیری و
نظارت بر امور جوانان در حوزههای مختلف بخشی و دستگاهی از طریق عضویت
سازمان متولی امور جوانان در ساختار تصمیمسازی و تصمیمگیری کشور (دولت و
شوراهای عالی) فراهم گردد.
گودرزی در بخشی از برنامههای حوزه جوانان به اسناد بالادستی این حوزه اشاره و آورده است:
الف - وظایف قانونی حوزه جوانان وزارت ورزش و جوانان
مطالعه
و پژوهش در حوزههای راهبردی امور جوانان به منظور بازشناسی و تبیین مسائل
و نیازهای گوناگون جوانان و ارائه راهبردهای مناسب برای حل مسائل آنان و
هماهنگی مطالعات کاربردی دستگاههای اجرایی در این زمینه.
شناسایی،
نظارت، حمایت و تقویت تشکلهای غیردولتی جوانان، شناسایی فعالیتهای قابل
واگذاری دستگاههای اجرایی به تشکلها و سازمانهای غیردولتی جوانان با
همکاری مراجع ذیربط، بررسی عملکرد و میزان اثربخشی فعالیتهای دستگاه های
اجرایی مرتبط با امور جوانان و ارسال به مراجع ذیربط، ساماندهی و نظارت بر
مراکز خدمات مشاورهای و اطلاعرسانی جوانان و طراحی و مدیریت برنامههای
ملی ویژه و فرابخشی و نمونهسازی فعالیتهای مربوط به جوانان با همکاری
دستگاههای اجرایی مربوط از جمله برنامههایی است که باید اجرایی شود.
بهمچنین
تهیه و تدوین «برنامه جامع ساماندهی امور جوانان کشور» با عنایت به جایگاه
نقش و مأموریتهای اساسی دستگاههای مختلف دولتی و غیردولتی مرتبط با امور
جوانان و مطالعه و بررسی قوانین و مقررات مربوط به جوانان در جهت رفع
کاستیها و پیشنهاد برای تغییر و اصلاح یا وضع قوانین جدید به مراجع
ذیصلاح با همکاری دستگاههای ذیربط، ساماندهی فعالیتهای فراغتی نسل جوان
متناسب با مقتضیات دوره جوانی در جهت سازندگی کشور و رفع محرومیت فرهنگی و
اجتماعی جوانان در مناطق شهری و روستایی، ارائه شیوههای مناسب برای
استفاده بهینه از استعدادها و تواناییهای جوانان و بهرهگیری بیشتر از
امکانات و منابع دستگاههای اجرایی ذیربط و همکاری در تعیین ضوابط و
استاندارد برای فعالیتهای مراکز فرهنگی و هنری مربوط به جوانان با
دستگاههای اجرایی ذیربط نیز بخشی دیگر از برنامههایی است که در بخش
اسناد بالادستی حوزه جوانان به آنها اشاره شده است.
ب:سند چشم انداز 20 ساله در حوزه جوانان
سند
چشم انداز 20 ساله در حوزه جوانان مهمترین سرمایه هر کشور سرمایه انسانی
آن است. جوانان مقاومترین و اصلیترین نیروهای اجتماعی محسوب میشوند، به
ویژه اینکه جوانان ایران اسلامی از بهترینها در تولید علم، فناوری
ایثارگری و تلاشهای ورزشی و اجتماعی بوده و هستند.
در صورت توجه به
حمایت به این عناصر ارزنده و رشد آنان در برخورداری از دانش پیشرفته متکی
به منابع انسانی سهم قابل توجهی در تولید دانش پیشرفته و توانمندی علم و
فناوری خواهند داشت.
تقویت هویت ملی جوانان متناسب با آرمانهای
انقلاب اسلامی، فراهم کردن محیط رشد فکری و علمی و تلاش در جهت رفع
دغدغههای شغلی، ازدواج، مسکن و آسیبهای اجتماعی آنان، توجه به مقتضیات
دوره جوانی و نیازها و تواناییهای آنان.فعال، مسئولیتپذیر، ایثارگر،
مؤمن، رضایتمند، برخوردار از وجدان کار، انضباط، روحیه تعادل و سازگاری
اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی
بودن.همه این اوصاف ارزنده که در چشمانداز آمده است، اساس آن در تربیت
جوانان کشور به عنوان انسانهایی فعال، مسئولیتپذیر، ایثارگر، مومن،
رضایتمند و ... قابل پیریزی است که باید همه ارکان نظام به باروری
استعدادهای جوانان کشور توجه داشته باشند.
ج. منشور فرهنگی تربیتی نسل جوان
منشور
فرهنگی تربیتی نسل جوان که مورد تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفته در 14
عرصه و 98 اصل تدوین شده است، که اصول اخلاقی و رفتاری حاکم بر نظام تدبیر
مسایل جوانان را تعیین کرده است.
د: قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور
ماده
112 - دولت مکلف است، به منظور تبیین و تقویت جایگاه جوانان در جامعه، به
عنوان سرمایه انسانی و اجتماعی کشور و عنایت و اهتمام ویژه به اعتلا و رشد و
تعالی نسل جوان، برنامه ساماندهی امور جوانان، حاوی برنامههای اجرایی،
لازم، مشتمل بر: شیوههای اصلاح نگرش عمومی و ایجاد فرهنگ مثبتاندیشی نسبت
به جوانان، زمینهسازی بر پایه رشد فکری، علمی، توانمندسازی و ارتقای سطح
مشارکت همه جانبه آنان در فرآیند توسعه پایدار کشور، افزایش رفاه و سلامت
جسمی و روانی ایجاد شوق، انگیزه و امید به آینده در میان جوانان و رفع
دغدغههای شغلی، ازدواج، مسکن و آسیبهای اجتماعی آنان در چارچوب نگرش
فرابخشی و به عنوان یک خط مشی محوری با استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود
دستگاههای اجرایی و سازمانهای غیر دولتی و ظرفیتسازی در کشور و نیز
بهرهگیری از اصلاح ساختارهای نظام اداری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، از
طریق اعمال نظام مدیریت راهبردی، در چارچوب برنامه چهارم را ظرف مدت 6 ماه
از تصویب این قانون تهیه کند.
ه : قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
ماده
9- به دولت اجازه داده میشود به منظور افزایش سرانه بهرهمندی اقشار
مختلف مردم از فضاهای فرهنگی هنری ورزشی و ایجاد زیرساختهای لازم برای
توسعه فعالیت فرهنگی، هنری و ورزشی و ایجاد زیرساختهای لازم برای توسعه
فعالیتهای فرهنگی و هنری اقدامهای ذیل را انجام دهد:
الف - حداکثر
50 درصد هزینه تکمیل مراکز فرهنگی، فرهنگی، دینی و قرآنی دارای پیشرفت
فیزیکی حداقل 50 درصد بخش غیر دولتی و همچنین احداث اماکن ورزش همجوار و
متعلق به مساجد و کانونهای فرهنگی ورزشی جوانان بسیج را که تکمیل و
بهرهبرداری از آنها برای استفاده عمومی ضروری است بر اساس آییننامه مصوب
هیأت وزیران به صورت کمک بلاعوض تامین کند.
تبصره: در صورت تغییر
کاربری اینگونه مراکز با تغییر استفاده از عمومی به خصوصی، معادل ارزش
کمکهای دولتی به قیمت روز از دریافت کنندگان این کمکها اخذ میشود.
ماده
41- الف - دستگاههای اجرایی و مؤسسات عمومی غیردولتی ذیربط که از بودجه
عمومی دولت استفاده میکنند، بر اساس منشور تربیتی نسل جوان و سند ملی
توسعه و ساماندهی امور جوانان مصوب دولت ضمن ایجاد برنامه ساماندهی امور
جوانان، ذیل بودجه سلامتی خود از طریق ستاد ملی و استانی ساماندهی امور
جوانان اقدامات لازم را جهت اجرایی شدن این اسناد در طول سالهای برنامه به
عمل آورند.
ب- دستگاههای اجرایی و مؤسسات عمومی غیر دولتی ذیربط
که از بودجه عمومی دولت استفاده میکنند با همکاری سازمان ملی جوانان میزان
تحقق شاخصهای مصوب شورای عالی جوانان در خصوص اجرایی نمودن برنامه
ساماندهی امور جوانان، مورد سنجش و پایش قرار دهد.
ماده 43- به
منظور ساماندهی و اعتباربخشی مراکز مشاوره متناسب با فرهنگ اسلامی - ایران و
با تأکید بر تسهیل ازدواج جوانان و تحکیم بنیان خانواده - تأسیس مراکز و
ارائه هرگونه خدمات مشاورهای روانشناختی - اجتماعی نیازمند اخذ مجوز بر
اساس آییننامه مصوب هیئت وزیران است.
گودرزی در بخشی از برنامههای
خود به ضرورت و واقعیتهای مربوط به موضوع جوانان در کشور میپردازد و
اتخاذ تصمیمات فوری و ارائه برنامه کوتاه مدت در حوزه مسائل جوانان باید با
توجه به واقعیتها و وضعیت موجود صورت پذیرد.
لازم است پیش از هر
اقدام عملی و راهکار اجرایی افق کار و چشمانداز چهار ساله این حوزه تبیین
شود و اقدامات مهم و موثر در چارچوب فوق پیشنهاد شود.
اهداف پیشنهادی حوزه مدیریت ساختاری بخش جوانان
الف. تدوین برنامه جامع حوزه جوانان در راستای سند چشم انداز، برنامه پنجم، منشور فرهنگی تربیتی نسل جوان نیازهای واقعی جوانان
ب. تحول ساختاری در بخش جوانان وزارت ورزش و جوانان با هدف:
1. اصلاح ساختار در راستای هماهنگی با اهداف اسناد بالادستی
2. اصلاح ساختار در راستای هماهنگی با نیازهای واقعی جوانان
3. هماهنگ سازی با سایر بخشهای دولتی مرتبط و همپوشان
4. جلب مشارکت جوانان در سیاستگذاریها و تصمیمگیریها
5. هماهنگسازی نهادها و سازمانهای مرتبط با کارآفرینی دولتی، غیردولتی و بینالمللی
6. اصلاح ساختار در راستای بهبود ارتباط با نهادهای غیردولتی و بینالمللی حوزه جوانان
الف. راهبردهای کلان
1.
اصلاح نگرش و ایجاد فرهنگ جوان محور 2. توانمندسازی جوانان 3. تربیت محوری
در تقویت و تحکیم بنیان خانواده 4. مشارکت محوری جوانان در توسعه ملی
5. جوانمحوری در ساماندهی و تقسیم کار ملی 6. الگوسازی ایرانی و اسلامی در بین جوانان 7. ترویج سبک زندگی سالم و فعال در بین جوانان
راهبرد 1: ساماندهی امور جوانان در محور ازدواج
اقدامها:
ترویج و التزام عملی به اندیشههای امام (ره) و مقام معظم رهبری در حوزه ازدواج جوانان
ترویج جشنهای ازدواج گروهی
حمایت از تولیدات فرهنگی در موضوع ازدواج
توسعه و تقویت ظرفیتهای مردمی و خیرین امر ازدواج
توسعه مراکز مشاوره و پایگاه¬های ویژه ازدواج جوانان
ارتقاء آموزش مبنایی و محتوایی ازدواج جوانان
توسعه مراکز آموزش و مشاوره ازدواج
توسعه و غنیسازی محتوای برنامههای رسانهای با موضوع ازدواج
ارتقای کمی و کیفی اطلاعات و آمار کشور نسبت به وضعیت ازدواج جوانان
طراحی سند حمایت از ازدواج جوانان در بخشهای اشتغال و مسکن
افزایش آگاهی مردم نسبت به مسأله کاهش زاد و ولد و مشکلات آتی آن
ترویج گسترده برنامههای مشاوره پیش از ازدواج ویژه جوانان و والدین
راهبرد 2: ساماندهی امور جوانان در محور فرهنگ
اقدامها:
افزایش
انگیزه و حمایت از مؤلفین و ناشرین فعال در حوزه جوانان، نشر فرهنگ و
معارف قرآنی در بین جوانان، نیازسنجی و تبیین نظام اولویتهای فرهنگی و
رسانهای جوانان، ایجاد هماهنگی و وحدت رویه میان برنامههای مرتبط با
جوانان در دستگاههای دولتی کشور، تشکیل بانک آمار و اطلاعات جوانان کشور،
بهرهگیری نظاممند از مشارکت فعال متخصصین رسانه در پیشبرد امور جوانان،
تدوین برنامه جامع و عملیاتی توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین جوانان
راهبرد 3: تحقق ساماندهی امور جوانان در محور توسعه مشارکتهای اجتماعی
اقدامها:
بهرهگیری
از توان علمی نخبگان جوانان کشور در حل مسایل فراروی ورزش کشور، شناسایی،
تدوین و معرفی فرصتهای اشتغال و کارآفرینی جوانان، تقویت سازمانهای مردم
نهاد جوانان و تقویت مشارکت نخبگان، تدوین سند حمایت و نظارت بر تشکلهای
صنفی جوانان، تدوین سند اجرایی شناسایی و توسعه نظام مشاغل داوطلبانه ورزش و
جوانان کشور، طراحی و اجرای شبکه اجتماعی سمنهای جوان کشور، طراحی و
اجرای سند توانمندسازی جوانان و سمنهای کشور، افزایش همگرایی تشکلهای
فراگیر جوانان، شفافسازی وظایف دستگاههای اجرایی در حوزه جوانان، ارتقای
تعامل تشکلهای جوانان با دستگاههای اجرایی، افزایش آگاهیهای عمومی نسبت
به ضرورت و اهمیت سمنهای جوان، بهبود نگرش و روحیه جوانان نسبت به اهمیت
کار گروهی، تلاش و سازندگی
راهبرد4: ساماندهی امور جوانان در محور کاهش آسیبهای اجتماعی
اقدامها:
بازبینی و ارتقاء کیفی قوانین و ظرفیت¬های مبارزه با آسیبهای اجتماعی
استفاده از ظرفیت رسانهای کشور در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی
افزایش آگاهی مردم و خانوادهها نسبت به آسیبهای اجتماعی جوانان
شناسایی و معرفی الگوهای موفق جوانان
ارتقای سطح شناخت جوانان و خانوادهها از فرهنگ و تربیت ایرانی و اسلامی
ایجاد هماهنگی میان نهاد مجری آموزش و پیشگیری آسیبهای اجتماعی
همسانسازی نگرش مدیران عالی کشور نسبت به آسیبهای اجتماعی جوانان
تدوین ساز و کارهای مدیریت بحران آسیبهای اجتماعی جوانان
راهبرد 5: ساماندهی امور جوانان در محور بهبود سبک و مهارتهای زندگی
اقدامها:
ترویج و الگوسازی اثربخش آرا و منویات مقام معظم رهبری در ارتباط با سبک زندگی مطلوب
ارتقای کمی و کیفی دورهها و برنامههای آموزش مهارتهای سبک زندگی
شناسایی و معرفی الگوهایی مطلوب و موفق آموزش و رعایت مهارتهای سبک زندگی در ایران و جهان
استفاده از ظرفیتهای ورزشی کشور در بهبود سبک زندگی پویا و فعال جوانان
ایجاد هماهنگی میان نهادهای آموزشی مرتبط با جوانان در امر آموزش سبک زندگی
توسعه کمی و کیفی آموزش مهارتهای سبک زندگی
بازتعریف سبک زندگی مطلوب جوانان با توجه به الگوی ایرانی و اسلامی
بهبود نگرش مردم و بویژه جوانان نسبت به سبک زندگی مطلوب
ساماندهی اوقات فراغت
در
ادامه برنامههای وزیر جوانان اقداماتی در خصوص ساماندهی اوقات فراغت
جوانان،امور مدیریتی بخش جوانان، ساماندهی امور جوانان با هدف بهرهگیری و
بهرهوری از ظرفیتهای بالقوه آنان و زمینهسازی برای رشد فکری و علمی و
همچنین توانمندسازی و ارتقای سطح مشارکت همهجانبه جوانان در فرآیند توسعه
پایدار کشور آمده است.
از جمله اقداماتی که برای ساماندهی اوقات
فراغت جوانان به آنها اشاره شده است میتوان به تدوین ساز و کارهای توسعه
خدمات بیمهای مخاطبان فعال برنامههای فراغتی و غنیسازی اردوهای فراغتی
جوانان با هدف توانمندسازی و تعمیق بینش معنوی و ارزشی آنان، تسهیل مشارکت
بخش خصوصی در مدیریت برنامههای اوقات فراغت اشاره کرد.
در راستای
ساماندهی امور مدیریتی بخش جوانان شناسایی و بهرهگیری از ظرفیت کلیه
دستگاههای دولتی جهت ساماندهی امور جوانان، شناسایی و اولویتبندی
ظرفیتهای کشور در حوزه جوانان و تدوین و شفافسازی وظایف دستگاههای دولتی
در امور جوانان میتوان اشاره کرد.
زمینهسازی اجرای منشور تربیتی
نسل جوان و سند توسعه و ساماندهی امور جوانان با توجه به ظرفیتهای استانی و
اجرایی کشور و اجرای برنامههای فراغتی هویتآفرین و الگوساز در زمینه
سازندگی و رفع محرومیتهای فرهنگی و اجتماعی از جمله اقداماتی است که
گودرزی برای راهبرد ساماندهی امور جوانان با هدف بهرهگیری و بهرهوری از
ظرفیتهای بالقوه آنان پیشنهاد کرده است.
همچنین راهبرد دیگر ارائه
شده زمینهسازی برای رشد فکری و علمی و همچنین توانمندسازی و ارتقای سطح
مشارکت همهجانبه جوانان در فرآیند توسعه پایدار کشور است که اقداماتی
مانند ایجاد و توسعه تفکرات و باورهای دینی و علمی برای تغییر موضوع نخبگان
(دینی و علمی) نسبت به جوانان و جوانی (رویکرد مثبت اندیشی به جوانان) و
تقویت هویت ملی و دینی از طریق افزایش امید، اعتماد و رضایت از زندگی و
کنترل افراط و تفریط را میتوان نام برد.
مدیریت ستادی مرتبط با
نیازهای اساسی جوانان با استفاده از همه امکانات موجود و ایجاد ظرفیتهای
لازم با ایجاد همگرایی در دستگاههای اجرایی و بهرهگیری از ظرفیت همه
دستگاههای مسئول در امور جوانان، تدوین شاخصهای حمایتی و سازماندهی امور
جوانان، علمی شدن پایشها و نظارتهای دستگاهها در امور جوانان شفافسازی
وظایف دستگاههای اجرایی مسئول در حوزه اوقات فراغت جوانان و فعالسازی
بخشهای غیر دولتی در این حوزه میتواند محقق شود.
بهره گیری از ظرفیت آموزش و پرورش در ساماندهی جوانان
بهرهگیری
از ظرفیتهای آموزش و پرورش در ساماندهی امور جوانان با تبدیل مدارس به
کانونهای تولید دانش و مهارت برای زندگی و کار جوانان و مراکزی که جوانان
در آن، اعتماد به نفس خود را از طریق کشف هویت، عزت نفس شخصی و تعاملات
اجتماعی توسعه دهند و وزارت آموزش و پرورش در طراحی برنامههای درسی مدارس
از طریق آموزش مهارتهای زندگی گذار آرام جوانان به دنیای بزرگسالی و کار
را تضمین کند.
باید با سرعت بخشیدن به اقدامات لازم برای بهبود
کیفیت آموزش و پرورش به ویژه در مدارس ابتدایی و متوسطه برای اطمینان از
تربیت و آموزش کافی منجر به آمادگی جوانان برای ورود به مرحله بعد از اتمام
مدرسه و آموزش و پرورش اجباری کودکان متولد شده نزد افراد جوانی که در فقر
زندگی میکنند به منظور کاهش فقر بین نسلی.
آخرین راهبرد ارائه شده
از سوی گودرزی اطمینان از رفع هر گونه تبعیض امکان استفاده از امکانات
آموزشی و رسیدن به مدارج عالی ملی و دریافت مدارک تحصیلی معادل با
مهارتهای عملی و اقتصادی ارزشمند در کشور است که با اقدامهایی مانند
فراهمسازی فرصت دوباره برای تکمیل تحصیلات جوانان بیسواد و کم سواد برای
آمادگی ورود به بازار رقابتی کار و اشتغال، لزوم ورود دولت به برنامههای
آموزش فنی و حرفهای و همچنین ابتکارات دیگر مانند ایجاد سازمان ملی خدمات
جوانان را به عنوان پایهای برای یادگیری و کسب مهارت و تجربه و گسترش
عمومی آن را دنبال کند.
افزایش چشمانداز برای یادگیری بیشتر، توسعه
شخصی و اشتغال و سرمایهگذاری در بخش زیرساختهای توسعه مراکز هنری و
تولیدی جوانان از جمله اقداماتی است که برای تحقق آخرین راهبرد به آنها
اشاره شده است.