کد خبر: ۲۲۲۳۶۶
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۰۱:۳۰

مدیرپروژه: کاهش ترافیک هدف اصلی پروژه صدر نیست!

آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: آسمان نوشت:

علیرضا خواجه سعیدی زبزرگراه صدر ترافیک را تنها هدف دو طبقه کردن اتوبان صدر نمی داند با او گفت و گویی کرده ایم

باوجود اینکه پل صدر در کارنامه شهرداری جایگاه ویژه ای دارد اما انتقادهای زیادی به آن وارد است. برخی اعضای شورای شهر انتقادهایی از جمله اینکه پل صدر در کاهش ترافیک تأثیر زیادی ندارد و در عین حال بسیار هزینه‌بر بوده است به این پروژه وارد می‌کنند. شما این انتقادها را تا چه حدی کارشناسی می‌دانید؟
البته من نمی‌خواهم پاسخگوی انتقادها باشم و هرکس از زوایه دید خود به هر موضوعی نگاه می‌کند، اما به هر صورت پل صدر از نظر کیفیت ساخت، تمام مدارک کنترل کیفی را دارد و به جرأت و اطمینان می‌توانم بگویم تاکنون در کشور در هیچ پروژه‌ای با این وسعت با این دقت مراحل کنترل کیفیت و آزمایشگاهی انجام نشده است. افرادی که در این پروژه کار کرده‌اند از این موضوع خرسندند که در مورد هیچ یک از بخش های پروژه‌ نگرانی ندارند و از کیفیت تمام قسمت‌ها اطمینان دارند از نظر هزینه ساخت نیز قراردادی با پیمانگاری وجود دارد که مجموع ساخت پل و کارهای جانبی آن 640 میلیون تومان هزینه دریافت کرده است. این رقم را اگر به سطح، طول و عرض پل تقسیم کنیم، می‌بینیم که مبلغ معقول و منطقی‌ای برای ساخت پل صدر هزینه شده است.

در مورد وضعیت ترافیکی چطور، به حال انتظار می‌رود که پل صدر در کاهش ترافیک منطقه تأثیر زیادی داشته باشد.
در مورد تأثیر پروژه پل صدر روی ترافیک منطقه مطالعات زیادی انجام شده بود. تونل نیایش و پل صدر در امتداد هم به صورت یک خط تزاتزینی عمل می‌کنند، در واقع الزام افزایش ظرفیت ترافیکی پل به لحاظ اتصال بزرگراه نیایش و بزرگراه صدر بوده است. در نهایت با بررسی گزینه‌های مختلف، ساخت پل به عنوان الزام برای شهرداری تهران مطرح شد و شورای شهر نیز این طرح را مصوب و ابلاغ کرد.

بنابراین شما نگرانی‌هایی که در مورد هجوم خودروهای پرشمار به پل صدر وجود دارد را کارشناسی نمی‌دانید؟
تنها ورودی پل از سمت غرب از سوی تونل نیاش است. تونل هم 2 ورودی بیشتر ندارد که یکی کردستان از سمت شمال است و دیگری نیایش از سمت غرب است. کسانی هم که از این دو مسیر وارد تونل می‌شوند، می‌توانند وارد پل شوند و به سمت شرق ادامه مسیر دهند. خروجی‌های بسیار خوبی نیز بعد از پل به سمت شرق وجود دارد؛ یک خروجی به سمت قیطریه شمال، سپس کامرانیه و دیباجی و در امتداد به سوی امام علی شمال و جنوب در نهایت بابایی به سمت شرق است. بنابراین 5 خروجی برای پل صدر وجود دارد که کاملاً جوابگوی ترافیک منطقه خواهد بود. این مدل از قبل پیش بینی و طراحی شده بود. براساس مطالعات، 40 درصد از بار ترافیکی صدر قدیم و صدر موجود آن دسته از خودروهایی تعلق داد که تنها قصد عبور از صدر برای حرکت از سمت غرب به شرق تهران را دارند که این 40 درصد بار ترافیکی به پل منتقل می‌شود.

آقای خواجه سعیدی یک حادثه نیز در زمان ساخت پل صدر رخ داد. شما این حادثه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در طول ساخت پل حادثه‌ای که براثر کیفیت پل رخ داده باشد، نداشتیم. اما هنگام عملیات اجرایی، حادثه‌ای رخ داد که طبیعی بود.

بزرگراه صدر در سال 1352 در تهران اهمیت ویژه‌ای داشت. آیا این جایگاه تاریخی در اولویت ساخت پل نیز تأثیر داشت؟
اولویت صدر، ساخت پل نبود بلکه قرار بود راهکاری اندیشیده شود تا ظرفیت ترافیکی پل افزایش یابد. صدر آن زمان دیگر جوابگوی ترافیک موجود نبود و این افزایش ترافیک در قالب پل انجام شد.

انتقادی به مکان‌یابی بسیاری از پروژه‌های شهرداری تهران وجود دارد. از نگاه یک کارشناس، تأثیر پروژه‌های چند سال گذشته را برکاهش ترافیک چگونه ارزیابی می‌کنید؟
یکی از اهداف کوچک ساخت تونل‌ها، بزرگراه‌ها و پل‌ها کاهش ترافیک است. در مورد صدر هم کاهش ترافیک هدف اصلی نبود. بلکه این پروژه‌ها برای تکمیل رینگ بزرگراهی شهر اجرا می‌شوند. مشکل ترافیک تنها با احداث تونل و پل حل نمی شود. دردرجه نخست باید فرهنگ ترافیکی شهروندان بهبود پیدا کند که اگر این اتفاق بیفتد به طور قطع ترافیک تا حدی زیادی کاهش می‌یابد از سوی دیگر حمل و نقل عمومی در کاهش ترافیک بسیار تأثیر دارد. از یک سو باید فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی بهبود یابد و از سوی دیگر شهرداری به عنوان متولی امکانات و دسترسی ها به حمل و نقل عمومی را آنقدر افزایش دهد که استفاده از آن برای مردم مطلوب باشد. اینگونه نباشد که بزرگراه بسازیم و مردم را تشویق کنیم که با خودروی شخصی درون شهر رفت و آمد کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین