کد خبر: ۲۲۳۸۲۶
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۱

6 درصد کودکان ایران به سوء تغذیه مبتلا هستند

رییس انجمن پزشکان کودکان ایران با بیان اینکه مصرف قطره AD و آهن تا دوسالگی توصیه می‌شود، گفت: خانواده‌ها از خوراندن خودسرانه مکمل‌های غذایی به کودکان خود بعد از دوسالگی اجتناب کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دکتر غلامرضا خاتمی در حاشیه نهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع کودکان که از صبح امروز در بیمارستان کودکان مفید آغاز به کار کرد، با بیان اینکه تا قبل از سال 74، سوء تغذیه در دنیا و همچنین ایران بسیار شایع بود، اظهار کرد: اما اکنون وضعیت بهبود یافته است.

وی ادامه داد: خانواده‌ها در خصوص نحوه تغذیه کودکان آموزش دیده‌اند و می‌دانند چگونه باید از مواد غذایی حاوی ریزمغذی‌ها استفاده کنند تا کودکشان دچار سوء تغذیه نشود. علی‌رغم اینکه آمار سوء تغذیه حدود 20 سال پیش 14-13 درصد بود اکنون آمار کودکان سوء تغذیه ایرانی به حدود شش درصد رسیده است.

رییس انجمن پزشکان کودکان ایران با اشاره به اینکه عدم آگاهی خانواده‌ها و عدم دسترسی به مواد غذایی در برخی شهرها به ویژه نقاط محروم در کشور باعث ایجاد سوء تغذیه‌هایی از نوع کمبود ریزمغذی‌ها می‌شود، گفت: فقر مالی نیز می‌تواند کودکان را از تغذیه صحیح دور کند. در نقاط محرومی چون سیستان و بلوچستان و اطراف استان کرمان شاهد میزان بیشتری از سوء تغذیه هستیم، اما سوء تغذیه در استان‌های شمالی کشور کمتر از سایر مناطق است.

خاتمی افزود: در استان سیستان و بلوچستان کمبود ریزمغذی‌ها همچون ویتامین A، B و D به چشم می‌خورد.

این فوق تخصص گوارش کودکان درباره برنامه‌های جامع وزارت بهداشت در خصوص غنی‌سازی مواد غذایی با املاح مفیدی چون آهن و ویتامین D در شیر مدارس، اظهار کرد: این برنامه‌های جامع برای رفع کمبود مواد ریزمغذی در بدن بسیار مفید هستند و تاثیرات خوبی بر جای گذاشته‌اند. به عنوان مثال سال‌ها پیش بسیاری از کودکان ما به گواتر مبتلا می‌شدند، در حالی که با اضافه شدن ید به نمک‌های مصرفی، میزان ابتلا به گواتر بسیار کاهش پیدا کرد و اکنون کمتر شاهد بروز گواتر در کودکان هستیم.

رییس انجمن پزشکان کودکان ایران تاکید کرد: غنی‌سازی نان با آهن و اسیدفولیک می‌تواند بسیار مفید باشد. همچنین خانواده‌ها نیز باید به رژیم‌های غذایی کودکان خود توجه کنند و از همه گروه‌های غذایی در برنامه غذایی کودکان خود استفاده کنند.

وی درباره مصرف مکمل‌های غذایی در کودکان نیز توصیه‌هایی داشت و گفت: قطره AD و آهن تا دوسالگی توصیه می‌شود، اما بعد از دوسالگی لازم نیست به کودک مکمل داده شود، زیرا همه ریزمغذی‌ها در غذایی که کودک می‌خورد،‌ وجود دارد. البته اگر بدن کودک کمبودی داشته باشد، می‌توان با تجویز پزشک، از مکمل‌ها استفاده کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین