کد خبر: ۲۲۴۵۶۳
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۱

پیشنهاد زیست محیطی یک عضو شورای شهر تهران: در کنار گوسفند قربانی، درخت نذری بکاریم

رحمت الله حافظی رییس اداره محیط زیست استان تهران که دبیر کمیته کاهش آلودگی هوا هم هست، از اقدامات انجام شده و نشده کمیته و سازمان می‌گوید و پیشنهاداتی هم در این خصوص دارد، پیشنهادی چون کاشت درخت نذری درکنار گوسفندهای قربانی.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: اعتماد نوشت:

 کمیته ملی آلودگی هوا از شروع فصل سرما کارش را به شکل فوق‌العاده شروع کرده، خروجی‌های این جلسات که دوهفته یک بار برگزار می‌شود، چه بوده که عملی هم شده باشد؟

در جلسات کمیته ملی آلودگی هوا، روی بحث استاندارد سوخت، خودرو، توزیع سوخت یورو4 در 8 کلانشهر کشور تصمیمات خوبی داریم می‌گیریم. برای اجرا در هشت کلانشهر با اولویت تهران، برنامه اجرا داریم که تقریبا شروع شده، از ابتدای دی ماه این کلانشهرها موظف می‌شوند که فقط از این بنزین استفاده کنند، قیمتش هم قیمتی است که در حال حاضر استفاده می‌شود. در بحث برخورد با صنایع آلاینده، برخوردهای جدی دارد می‌شود، کارخانه‌های سیمان و کارخانه‌های آلوده را کنترل می‌کنیم، شش کارخانه مثل شن و ماسه و صنایع و معادن آلاینده را پلمب کردیم، در بحث حمل و نقل عمومی هم شهرداری قرار است گزارشی بدهد که با محوریت حمل و نقل عمومی مترو چه کمک‌هایی باید از دولت بگیرد. دو نیروگاه اصلی به نام‌های بعثت و منتظر القائم را گازسوز کردیم.

درباره خودروهای فرسوده اقدام قابل قبولی انجام نشده است، متولی در این زمینه کیست که کار پیش نمی‌رود؟

درباره خودروهای فرسوده، هنوز هیچ تصمیمی نمی‌توانیم بگیریم. اولا این وظیفه وزارت کشور است ودوما اینکه ما به افزایش شدیدقیمت خودرو برخوردیم. پیش از این مردم با شش میلیون تومان می‌توانستند پراید بخرند، اما الان همین پراید شده 22 میلیون. کل برنامه از رده خارج شدن خودرو‌های فرسوده باید تغییر کند، باید قیمت‌های کمکی افزایش پیدا کند، هیچ کس نمی‌تواند با کمک‌هایی که می‌شود خودرو بخرد، هم خودروسازان و هم وارد‌کننده‌های خودرو باید همت کنند.

مواردی چون کاتالیست خودروها در حال حاضر از مشکلات اصلی خودروها به شمار می‌رود. حل این مساله به عهده کدام نهاد است؟

در بحث کاتالیست تحریم‌ هستیم و امیدواریم با برداشتن تحریم خودرو، این مساله حل شود. اما خودروسازان برای خودروهای جدید هم مشکل دارند، اگر هم پیدا بشود با 800، 700 هزار تومان تعویض می‌شود. ما اول باید معاینه فنی خودرو را ارتقا دهیم که بتواند کاتالیست را در معاینه سنجش کند، باید گلوگاه‌های معاینه فنی را زیاد کنیم، برای بیمه، طرح ترافیک معاینه فنی را الزامی کنیم. در گام بعدی قانون پنج‌ساله را دو‌ساله کنیم، آن موقع شهروند خودش باید برود کاتالیست را تعویض کند. من بارها گفتم همه‌چیز را نباید به دوش دولت گذاشت، شما اگر لوله خانه‌تان بترکد یا سقف خانه‌تان چکه کند، از دولت انتظار ندارید که بیاید و تعویض کند. وقتی قیمت کاتالیست معقول شود، دارنده خودرو، خودش در معاینه‌ها و بازدیدهایی که از ماشین می‌شود موظف می‌شود آن را تعویض کند.

موافقت شما به عنوان دبیر و یکی از نمایندگان محیط زیست در بحث تعطیلی مدارس و ادارات و زوج و فرد کردن شهرها، چگونه است؟

با طرح زوج و فرد در مرحله هشدار کاملا موافقیم، اما با تعطیلی شهر به عنوان آخرین گزینه موافقیم. مسلما هر تصمیمی که بگیریم منفعت همه ذینفعان را نمی‌توانیم تامین کنیم، اما در این بحث، سلامت شهروندان بر همه چیز اولویت دارد. خیلی از شهروندان خودروهای تک سرنشین دارند، دولت باید کمک کند حمل و نقل عمومی را کنترل کنند. این در حالی است که کنترل خودروی تک‌سرنشین برای پلیس خیلی سخت است.

وقتی شهر را زوج و فرد می‌کنید، حق عمومی استفاده از خودرو را از شهروندان می‌گیرید.

اینکه شما با طرح ترافیک وارد محدوده طرح شوید حق عمومی از شما گرفته شده؟

این محدوده، محدوده خاصی در مرکز شهر است، اما زوج و فرد ازدر خانه‌ها یعنی هیچ کس نمی‌تواند خودرواش را از خانه حتی خارج کند.

همه جای دنیا طرح زوج و فرد را داریم، اما نباید دایمی باشد و تنها در شرایط اضطرار که شاخص آلودگی بالای 200 است، باید اجرا شود. در شرایط اضطرار می‌توانید شهر را تعطیل کنید و حتی قرق کنید. شرایط اضطرار آلودگی هوا شبیه به شرایط سیل است، در شرایط سیل نمی‌گوییم که مادر کودک دبستانی هنگامی که کودکش تعطیل شده، باید چه کند. اقداماتی انجام می‌شود که همه را در نظر می‌گیرند و سلامت مجموعه مردم درنظر گرفته می‌شود.

اما اینکه کشوری سیل خیز باشد و دایم با این مساله دست و پنجه نرم کند، باید فکری اساسی به حالش کرد.

آن یک مساله دیگر است باید مشکل آلودگی هوا حل شود اما من نمی‌توانم چون مشکل سوخت را حل نکردیم، چون قصور داشتیم و مشکل خودرو را حل نکردیم، مشکل موتوسیکلت هایمان مانند قبل است، در شرایط اضطرار ایجاد شده، هیچ کاری نکنیم و بگوییم باید آن مشکلات حل شود، اگر نکنیم تهران می‌شود اهواز.

چقدر احتمال ورود موتوسیکلت‌های برقی به شهر قوی است؟

این اتفاق محتمل است اما یک عزم ملی می‌خواهد. شهرداری، وزارت کشور و محیط زیست باید وارد شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین