کد خبر: ۲۲۷۵۶۰
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۸

وضعیت صداوسیما در دوره کدام رییس‌جمهور بهتر بود؟

«وضعیت صدا و سیما در دوره کدام رئیس جمهور بهتر بود؟» پرسشی بود که خبرنگار ایسنا از سید عزت‌الله ضرغامی پرسید که او در پاسخ گفت: از یک جهت همه روسای جمهور که در دوره کاری من بودند شبیه به هم بوده‌اند و همه آنها واقعا اعتقاد به آزاداندیشی داشتند و دارند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: رییس سازمان صدا‌و‌سیما در این خصوص به ایسنا، گفت: از یک جهت همه روسای جمهور‌ در دوره کاری من شبیه به هم بودند و همه آنها دوست دارند طرفدار آزادی باشند، اما به هر حال زمانی که کار اجرایی و مسئولیت به آنها می‌رسد به هر حال اقتضاعات کار اجرایی و تصور اینکه بعضی از مواقع بی‌انصافی‌هایی در نقدها صورت می‌گیرد، همین امر موجب می‌شود که آنها منتقد برنامه‌های صدا و سیما باشند. شاید یکی کمتر و یکی بیشتر باشد، اما در واقع به نوعی همه روسای جمهور به هم شبیه هستند.

*** ضرغامی کجاها اشتباه کرده است؟

وی سپس در پاسخ به دومین پرسش ایسنا‌ درباره اینکه فکر می‌کنید طی سال‌هایی که ریاست سازمان صدا و سیما را برعهده داشتید در چه جاهایی اشتباه کردید که قصد جبران آن را دارید؟ خاطرنشان کرد: کارهایی که طی این سال‌ها انجام ندادیم، پروژه‌های خیلی خوبی بودند که می‌توانست در این چند سال کلید بخورند، اما به دلیل مشکلات اعتباری این اتفاق نیفتاد. بسیاری از برنامه‌های گفت‌وگو محور جدید ما که می‌توانست مثل همین برنامه‌های موفقی که مشاهده کردید در صدا و سیما یک اتفاق باشد که تعدادشان هم خوشبختانه زیاد است. شاید اگر فرصت شود، یک‌روز مستقلا درباره مجموعه کارهایی که می‌شود در دوره‌های قبل انجام داد اما به هردلیلی نشد، صحبت کنم.

ضرغامی همچنین درباره اینکه طی این سال‌ها در چه جاهایی احساس خستگی کرده‌اید؟ به ایسنا پاسخ داد: خیلی جاها خسته شده‌ام، اما کلّیت این مطلب این است که امیدوارم هیچ وقت خسته نشویم؛ چرا که نباید خسته شویم. خستگی در کار ما معنا ندارد. در این خصوص معتقدم هیچ راهی بن‌بست نیست، یعنی اگر من تجربه‌های مدیریتی‌ام را برای شما بگویم می‌توانم بگویم هیچ راهی بن‌بست نیست و هیچ هدفی نیست که انسان قصد کند که به آن برسد، اما احساس ناتوانی کند و راه رسیدن به آن هدف برایش فراهم نشود.

وی همچنین تصریح کرد: بسیاری از کارها بوده که در نگاه اول اینگونه تصور می‌شد که به هیچ وجه نمی‌شود آنها را انجام داد، اما با کمی تحمل و یافتن راهی مناسب به راحتی همان کارها انجام شدند و نتایج خیلی خوبی هم به همراه داشت. فقط کمی صبر و بردباری می‌خواهد.

ضرغامی به گفته‌هایش اضافه کرد: من فهرستی مفصل از این کارها دارم. شاید اولین سالی که آمدم و تصمیم گرفتم که بسیاری از نوارهای محرمانه، ازجمله نواری که مربوط به دفاعیات خسرو گلسرخی بود را پخش کنم، خیلی‌ها در آن زمان به من گفتند که این حتما یکی از آن مواردی است که شما نمی‌توانید دفاعیات گلسرخی را که یک مارکسیسم معروف بود را پخش کنید، اما من در آن زمان گفتم که با یک توضیح کوتاه می‌توانیم بگوییم که گلسرخی چه کسی بوده و به راحتی هم قابل پخش است.

*** کارهای سخت خستگی هم دارد

وی در ادامه تصریح کرد: اما در نهایت این دفاعیات پخش شد و چنان جامعه آماده شد و بسیاری از بزرگان و کسانی که من فکر می‌کردم منتقد این مساله باشند، مرا دیدند و گفتند کار بسیار عالی بود که دفاعیات را پخش کردید، چراکه جایش خیلی خالی بود. حالا درست است که وی یک مارکسیسم بوده، اما چنان از حضرت علی (ع) و امام حسین(ع) و همچنین شخصیت‌های دینی سخن می‌گوید که معلوم بوده مارکسیستی بوده که اعتقاداتش چیز دیگری بوده است. این حرف‌ها را زدم که بگویم همه کارها شدنی است به شرطی که راهش را پیدا کنیم و صبر و بردباری داشته باشیم و هر کاری را در موقعیت خودش انجام دهیم. پس قطعا انجام این کارها خستگی هم دارد؛ چرا که همه کارهای سخت، خستگی به همراه دارد.

رییس صدا و سیما در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر بودجه اختصاص یافته به صدا و سیما از سوی دولت در سخنانی کوتاه بیان کرد: متاسفانه بودجه‌هایی که برای صدا و سیما در حال تصویب شدن است به هیچ وجه کفایت نمی‌کند.

*** ندادن بودجه به صدا‌و‌سیما از سوی دولت از زبان ضرغامی

ضرغامی سپس درباره صحت این مسئله که شنیده‌ می‌شود یکی از عواملی که بودجه صدا‌و‌سیما کم است به اختلافاتی مربوط می‌شود که دولت با رسانه ملی دارد مطرح کرد: ممکن است ما با دولت و یا بخش‌هایی از دولت در نگاه رسانه‌ای به صورت جزئی اختلاف سلیقه‌هایی داشته باشیم؛ کما اینکه در دوره‌های قبلی هم این اختلافات را داشتیم. من تا این لحظه این مساله را احساس نکردم که این اختلاف سلیقه‌ها که بعضا ممکن است از سوی برخی مقامات بالای دولت موجب شود که اعتبارات صدا و سیما محدود شود. بنده واقعا به این جمع‌بندی نرسیدم؛ چراکه رسانه ملی آنقدر مهم و تاثیرگذار است و دولت‌ها آنقدر به همکاری‌ها و پشتیبانی‌های صدا و سیما نیاز دارند که تمام تلاش‌شان این است که صدا و سیما با قدرت در صحنه باشد و به آنها کمک کند.


اختتامیه سومین جشنواره تلویزیونی جام‌جم
وی در تکمیل سخنانش تصریح کرد: مثل خیلی از دستگاه‌های دیگر که کسری بودجه دارند، کسری بودجه ما هم از خیلی از دستگاه‌های دیگر کمتر است، اما به نظر ما حساسیت‌هایش بیشتر است. البته آقای روحانی در شروع کارشان وقتی کسری بودجه سازمان صدا‌و‌سیما را برایشان تشریح کردیم، ایشان در این باره دو تصمیم گرفتند و به دو جا این مساله را ارجاع دادند که یکی از آنها مجموعه خودشان بود که در دستگاه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جلسه مفصلی با آقای دکتر نوبخت داشتیم. دیگری هم برای شورای نظارت سازمان صدا و سیما بود که خوشبختانه هر دو دستگاه که این موضوع را بررسی کرده‌اند و جلسات کارشناسی داشتند، به طور جدی در مشکلات اعتباری صدا و سیما و همچنین کسری بودجه صحه گذاشتند.

او ادامه داد: لازم است بگویم این دو مرجع که مورد توجه آقای دکتر روحانی بوده، اخیرا نظرشان را کاملا روشن اعلام کردند. حتی در شورای نظارت این بحث شد که زمانی که من شروع به کار کردم، نسبت درآمد صدا و سیما به کمک دولت یک به سه بود. یعنی سازمان صدا‌و‌سیما 50 میلیارد تومان درآمد داشت و در مقابل چیزی حدود 150 یا 160 میلیارد تومان کمک دولت بود، اما امروز متاسفانه علی‌رغم همه گستردگی‌ها و نیازهایی که رسانه ملی دارد، این نسبت یک بر یک شده است؛ یعنی یک، سهم درآمدهای ماست که 750 میلیارد تومان است و یک، هم در مقابل سهم دولت است که بازهم همین رقم است.

ضرغامی به خبرنگاران گفت: به جای اینکه از صدا و سیما تقدیر شود و بگویند که شما توانستید درآمدها را از 50 میلیارد تومان با مدیریت مناسب به 750 میلیارد تومان برسانید و حالا ما هم آن طرف سهم‌مان را بیشتر بدهیم، مربوط به این دولت نیست؛ بلکه در کل این روندی که بوده امروزه کمک دولت شده و به اندازه همان درآمدی که ما داریم. به نظرم شورای نظارت جای خوبی انگشت گذاشته است و روی این مساله تاکید کرده است؛ بنابراین اگر همان نسبت سه‌ای که در ابتدای کار من بود امروز هم رعایت شود، تا حد قابل توجهی از مشکلات سازمان صدا و سیما کم خواهد شد.

***دکتر روحانی به صدا‌و‌سیما کمک شایسته‌ای بکند

وی سپس اظهار امیدواری کرد و گفت: امیدوارم دولت و آقای رئیس جمهور که بحث‌های کارشناسی‌اش به نتیجه رسید و بسیاری از نیازهای ما را امروزه تایید می‌کنند، بتوانند در این شرایط که خود دولت هم دچار مشکلات زیادی است به صدا‌و‌سیما هم یک کمک شایسته‌ای بکنند. تا اینجا که چنین اتفاقی نیفتاده است.

رئیس صدا و سیما در بخش دیگری از صحبت‌هایش در جمع خبرنگاران درباره اینکه شنیده شده که برای شما شرط و شروطی درباره برخی آدم‌ها گذاشته‌اند، آیا صحت دارد؟ خاطرنشان کرد: این مساله را تکذیب می‌کنم؛ چرا که هیچ‌وقت رییس جمهور و رییس دولتی از ما تقاضای جابجایی نیروها را نداشته است. شان رئیس جمهوری بالاتر از این است که در امور دستگاه‌های دیگر که ماموریت و وظایف مشخص دارند، بخواهد دخالت کند.

***ضرغامی بعد از ترک صدا‌و‌سیما، به کجا می‌رود؟

ضرغامی در ادامه در پاسخ به اینکه بعد از اینکه صدا و سیما را ترک کردید به کجا خواهید رفت؟ مطرح کرد: من تا لحظه آخر در هر مسئولیتی که باشم به ویژه این مسئولیت که بزرگترین افتخار من بود که از سوی مقام معظم رهبری به شکل مستقیم منصوب شدم، افتخار می‌کنم و با انگیزه و انرژی لازم خدمت می‌کنم و هیچ وقت در طول زندگی مدیریتم به کار بعدی فکر نکردم. شاید این مساله برای شما جالب باشد، اما واقعا این طور نبوده است.

او اضافه کرد: من مسئولیت‌های متعددی در این سال‌ها داشتم، اما هیچ‌وقت نمی‌دانستم مسئولیت بعدی‌ام چیست؛ چراکه مسئولیت بعدی خودش به اقتضاعات هرچه که بوده و هر زمانی که بوده، تمام شده و کار بعدی که قبلا به آن فکر نکردم را پذیرفته‌ام.

***رییس صدا‌و‌سیما کاندیدای ریاست جمهوری می‌شود؟

وی همچنین درباره اینکه می‌گویند در دوره بعدی قرار است از گروه آقای احمدی‌نژاد کاندیدای رئیس جمهوری شوید، با خنده پاسخ داد: آقای احمدی نژاد مگر گروه دارد؟! شما چرا احمدی‌نژاد را رها نمی‌کنید؟ زمانی که ایشان رییس جمهور بودند و دوستان ما و شما این شایعات را به راه انداختند همان موقع تکذیب کردم و این مسئله دیگر حرفی برای گفتن ندارد؛ ضمن اینکه الان هم دیگر آقای احمدی نژاد نیست. امیدوارم خدا همه‌ خدمتگذاران را در پناه خودش حفظ کند؛ چرا که همه آنها برایمان عزیز هستند.

***ظرفیت افتتاح پنج شبکه را در تهران داریم

ضرغامی در بخشی دیگر از گفت‌وگویی که در جمع خبرنگاران داشت درباره راه‌اندازی 10 شبکه جدید برای تلویزیون که پیش از این معاون سیما خبرش را اعلام کرده بود، توضیح داد: ظرفیت‌های مجموعه فنی‌ای که ما در شهر تهران داریم به ما این قدرت را می‌دهد که به لحاظ توانمندی فرستنده‌های دیجیتال، پنج شبکه دیگر را به راحتی افزایش دهیم و البته این فقط مربوط به فرستنده‌ها است، بلکه کارهای دیگر فنی مثل استودیوها‌ و اعتباراتی که برای تجهیزات لازم است جای خود را دارد؛ اما فرستنده مهم است. ما تا پنج شبکه در تهران می‌توانیم راه‌اندازی کنیم، اما در حال حاضر مشغول اولویت‌بندی آنها هستیم که البته اعتبار خودش را هم می‌خواهد، اما من فکر می‌کنم این چند شبکه‌ای که بعضی از آنها با همکاری دستگاه‌های دیگر قرار است انجام بگیرد در حدی نیست که یک نسبتی باشد برای راه‌اندازی این شبکه‌ها.


اختتامیه سومین جشنواره تلویزیونی جام‌جم
او ادامه داد: به یاری خداوند ما اولویت‌هایمان را برای افتتاح شبکه‌های جدید مشخص می‌کنیم و امیدواریم طی مدتی که در سازمان صدا و سیما هستیم و دولت آقای روحانی در ابتدای کارشان است و انگیزه هم برای کارهای متنوع فرهنگی دارند، بتوانیم با همکاری برخی از دستگاه‌ها چندین شبکه راه‌اندازی کنیم که می‌توان الان نام چندین شبکه را برد، اما باید در ستاد سازمان قطعی شود.

***از رفتن آنالوگ چه خبر؟

ضرغامی در بخش دیگری از صحبتهایش همچنین درباره بحث کنوانسیون بین‌المللی که گفته شده تا سال 2015 همه سیستم‌ها از آنالوگ به دیجیتال می‌رسند، به خبرنگاران گفت: علی‌رغم اینکه پروژه آنالوگ به دیجیتال در ابتدا یک پروژه هزار میلیاردی بود و واقعا می‌شد در حال حاضر به خاطر کمبود بودجه شبکه‌ها همان شبکه‌های آنالوگ گذشته باشند و هیچ‌کس نمی‌توانست سوالی از سازمان صدا و سیما بکند که چرا شما دیجیتال را به راه نینداخته‌اید؟ چرا که ابتدا باید بودجه فراهم می‌شد، اما واقعا با مدیریت شایسته‌ای که حوزه فنی ما داشت از بسیاری از اعتبارات فنی صرفه‌جویی کرد و به صورت تدریجی دیجیتال را راه اندازی کرد ضمن اینکه دیجیتال هم در حوزه تولید است و هم در حوزه پخش و هم در حوزه دریافت است که هر سه مورد اهمیت دارد. امروزه در حوزه دریافت خوشبختانه ستاپ‌باکس‌هایی تست شده‌اند و ما آنها را پیگیری می‌کنیم. در حال حاضر خودمان هم کم کم در حال تولید هستیم.

***صدا‌و‌سیما برای پخش HD کاری می‌کند؟

وی به گفته‌هایش اضافه کرد: فرستنده‌هایی که بسیار مهم بودند در حال حاضر با سیستم بسیار پیشرفته ارسال دیجیتال می‌کنند و تولید هم تا حد زیادی در حال حاضر به شکل دیجیتال ضبط می‌شود، اما هنوز برای تکمیل این پروژه به‌ویژه پروژه HD که کیفیت بالا در تصویر است که ما همچنان نیاز به اعتبارات زیادی داریم، اما به دلیل اینکه این اعتبارات فراهم نمی‌شود پروژه HD همچنان باقی مانده است. در حال حاضر هم مسابقات جهانی والیبال که باید در کشور برگزار شود، از جمله شروطی که گذاشته‌اند این است که تصویربرداری به شکل HD باشد که انجام این شرط هیچ کاری ندارد. فقط یک اعتبار می‌خواهد که واحد سیار بیاید دوربین‌هایش آماده شود و حتی بهتر از هرجای دیگر می‌توانیم بهترین تصاویر HD را ارسال کنیم، اما به خاطر نبود بودجه و عدم خرید و تامین تجهیزات مربوط به HD در حال حاضر امکان ضبط و پخش برنامه‌های مسابقات جهانی والیبال به شکل HD را نداریم.

***افتتاح شبکه بیداری اسلامی تا پایان امسال

ضرغامی همچنین درباره افتتاح شبکه بیداری اسلامی اعلام کرد: این شبکه سعی می‌کند با تولیدات متنوع و جهت‌گیری‌های روشن در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی که می‌تواند شامل دفاع مقدس و بیداری اسلامی شود، می‌توانند مخاطبان جدی‌تری داشته باشد که البته به نظر من برای همه مردم این شبکه مفید است. اما مشخصا با یک هدف‌گذاری روشن‌تر برنامه‌های مشخصی را خواهد داشت و مقدمات این کار فراهم شده و تولیدات لازم هم در حال انجام است؛ ضمن اینکه امکانات فنی نیز در حال پیگیری است و فکر می‌کنم در آینده نه چندان دور پخش آزمایشی این شبکه آغاز شود.

رییس صدا و سیما در توضیح علت عقب افتادن افتتاح شبکه بیداری اسلامی به خبرنگاران گفت: باید بگویم علت عقب افتادن افتتاح این شبکه به این دلیل است که می‌خواهیم تا حد زیادی برنامه‌های تولیدی برای این شبکه داشته باشیم، وگرنه شبکه‌های دیگری که ما آنها را افتتاح کرده‌ایم از برنامه‌های تامینی زیادی استفاده می‌کنند، به همین خاطر زودتر افتتاح شدند، اما این شبکه به خاطر محتوای تولیدی‌اش کمی عقب افتاده است. گمان می‌کنم کار به نتیجه برسد و تا پایان سال 92 پخش آزمایشی این شبکه آغاز شود.

***برگزاری اختتامیه جشنواره جام‌جم نفس‌گیر بود

وی سپس با اشاره به برگزاری سومین جشنواره تلویزیونی جام‌جم و رقابت‌هایی که در این جشنواره ایجاد شد‌، توضیح داد: در ابتدا لازم می‌دانم از برگزارکنندگان این جشنواره که کار بسیار گسترده و نفس‌گیری بود تشکر کنم؛ چرا که به هر حال سازمان صدا و سیما خیلی عیال‌وار است و ساختارهای متعدد و برنامه‌های متعددی را در خود جای داده، آنها را داوری کرده، برنامه‌ریزی کرده که این کار بسیار سختی بود که جا دارد از تمام مسئولین جشنواره به ویژه از آقای فرجی - دبیر جشنواره - و همچنین آقای دارابی - معاون سیما - که واقعا با مدیریت موفق‌شان کار را پیش بردند و جشنواره را به خوبی برای اولین سالی که بین‌المللی اجرا می‌شد‌، اداره کردند. همچنین در کنار همه هنرمندان و برنامه‌سازان واقعا از همکاران عزیزمان که تلاش‌های زیادی کردند تشکر می‌کنم، به ویژه از مطبوعات و خبرگزاری‌ها و خبرنگارانی که درطول سال‌های گذشته، مقالات متعدد و نقدهای مختلف و همچنین گزارش‌های خوبی در طول این سال‌ها ارائه دادند و باعث رونق برنامه‌های تلویزیون شدند که بدون تعارف باعث گرمی برنامه‌های صدا‌و‌سیما می‌شوند. آنها واقعا کمک کردند و به نوعی می‌توان گفت همه در برگزاری این جشن بزرگ سهیم بودند.

رییس صدا‌و‌سیما همچنین با اشاره به ظرفیت‌های سازمان صدا‌و‌سیما برای برگزاری اختتامیه جشنواره یادآور شد: ظرفیت‌های ما برای برگزاری جشنواره در همین حد بود، اگر ظرفیت‌ها بیشتر بود حتما تعداد بیشتری از همکاران را دعوت می‌کردیم. جا دارد از همه آنها سپاسگذاری کنم، چرا که حتما جشنواره و رقابتی که در آن صورت می‌گیرد و الگوهایی که معرفی می‌شوند، در ارتقای تولیدات بعدی موثر هستند و فرصتی فراهم می‌شود که کارها یک‌بار دیگر ارزیابی شود که در نهایت این ارزیابی‌ها خیلی کمک‌کننده است.


در حاشیه سومین جشنواره تلویزیونی جام‌جم
***«ارمغان تاریکی» یک الگوست

ضرغامی در پایان در ادامه سریال «ارمغان تاریکی» را سریال قوی و خوبی دانست و افزود: لازم می‌دانم بگویم سریال «ارمغان تاریکی» به کارگردانی جلیل سامان از اسم این سریال گرفته تا تاثیرگذاری بازی‌ها، تعلیقات و پیام‌هایی که در پی داشت یک سریال موفق بود که من خودم شخصا دوبار این سریال را تماشا کردم، اما از آنجایی که هیات داوران از سلیقه‌های مختلف هستند؛ ولی وقتی چندین جایزه مهم جشنواره را به این سریال اختصاص دادند، خاطرم جمع شد که واقعا جایگاه این مجموعه همین طور است. هرچند سریال‌های دیگری هم واقعا آثار و برکات خودشان را دارند و شایستگی لازم برای همه عوامل است، اما «ارمغان تاریکی» یک الگو برای کارهای خوب اجتماعی و فرهنگی شد که هم پیام محتوایی ارزشمندی منتقل کرد و هم قالب و فرم شایسته‌ای را در خور آن محتوایی که داشت به همکاران ما ارائه داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین