کد خبر: ۲۳۴۰۶۵
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۰

بان کی مون: تحریم های تحمیلی علیه ایران اثرات سوئی بر زندگی مردم داشته است

دبیر کل سازمان ملل در پاسخ به نامه برخی از انجمن های مردم نهاد زیست محیطی ایران درمورد آثار سوء تحریم ها بر محیط زیست نوشت: تحریم های تحمیل شده به ایران آثار سوئی بر زندگی مردم این کشور داشته است و از توافق 23 نوامبر در ژنو استقبال کرده و آن را دلگرم کننده می دانم.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: 26 آبان ماه سالجاری تعداد زیادی از سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در نامه ای خطاب به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار رسیدگی تاثیر تحریم ها بر محیط زیست و توقف آن شدند که بان کی مون این نامه را به صورت کتبی پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، اسماعیل کهرم مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست روز سه شنبه در نشست تشریح پاسخ کتبی دبیر کل سازمان ملل به درخواست تشکل های غیر دولتی زیست محیطی کشور مبنی بر آثار تحریم ها بر محیط زیست متن جواب نامه بان کی مون را قرائت کرد.

بان کی مون در پاسخ به نامه ضمن تشکر از ارسال چنین نامه ای گفت: در گزارش های من به مجمع عمومی و شورای حقوق بشر مکرر تاکید کرده ام که تحریم های تحمیل شده به جمهوری اسلامی ایران اثرات قابل توجهی به عموم مردم شامل تورم شدید ، افزایش قیمت کالا و انرژی ، افزایش نرخ بیکاری و کمبود اقلام ضروری تحمیل کرده است.

وی افزود: در گزارش 22 آگوست 2012 به مجمع عمومی، پیرامون وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران نیز ، توجه اذهان کشورهای عضو را به این موضوع جلب کرده ام که تعدادی از سازمان های مردم نهاد و فعالان ایرانی در خصوص اثرات در حال رشد تحریم ها بر مردم ، قیمت کالا ، قطع یارانه و کاهش دسترسی مردم به داروهای نجات بخش و حیاتی ، نگرانی خود را ابراز کرده اند.

بان کی مون ادامه داد: در همین راستا از توافق موقتی به دست امده در 23 نوامبر 2013 که برای کمک به مردم ایران است استقبال می کنم ، بار دیگر تکرار می کنم که امیدوارم دوات ایران و 6 عضو دیگر درگیر ، در شروعی دلگرم کننده ، اعتماد متقابل را ایجاد کنند.

وی گفت: در هر حال شما را به استقامت در کارا در جهت ارتقای توسعه پایدار و شتاب در دستیابی به اهداف توسعه هزاره ، تشویق و ترغیب می کنم، از شما می خواهم تا تعامل با شورای اجتماعی و اقتصادی ملل متحد را ادامه دهید.

بان کی مون افزود: مشاوره سازمان های مردم نهاد شورای اجتماعی و اقتصادی ملل متحد شامل ارایه پیشنهادهای مکتوب به شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل متحد و کمیسیون های عملیاتی آن، فرصت منحصر به فردی را برای ایران به منظور رساندن صدای نگران های خود به سازمان ملل متحد فراهم می کند.

همچنین علی اشرف شبستری مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره متن نامه سازمان های مردم نهاد به دبیر کل سازمان ملل متحد توضیح داد: تحریم ها به جای دولت ها و بیش از آنها ، مردم را در تنگنا و سختی قرار می دهند و زندگی ، معیشت ، سلامت جسمی و بهداشت روانی جامعه را به خطر می اندازد ، در این حال اثرات تحریم های سال های گذشته بر محیط زیست ایران آشکار بوده و این امر دایره مخاطرات حاصله از تحریم ها را منطقه و جهانی می کند.

وی افزود: نمایندگان سازمان های مردم نهاد در نامه خود به بان کی مون به بخش های مختلف تاثیر تحریم بر هوا ، آب ، زمین ، انقراض گونه های گیاهی و جانوری اشاره کردند و چند راهکار نیز ارایه دادند.

شبستری ادامه داد: محدودیت ها و تحریم های اعمال شده علیه ایران اثرات مخرب فراوانی بر کیفیت هوا گذاشته است، آلودگی های ناشی از عدم فروش بنزین به ایران و استفاده از بنزین غیر استاندارد، خودروهای فاقد فناوری های روز، باران های اسیدی، عدم فروش تجهیزات پالایشگاهی و مصرف بیش از حد انرژی توسط کارخانه هایی با فناوری های قدیمی و غیر مناسب موجب بروز بیماری های مختلف از انواع سرطان ها ، نازایی زنان و بیماری های نوزادان شده است.

وی گفت: در بخش دیگر این نامه به موضوع آب اشاره شد و اینکه جنگ آینده بر سر آب خواهد بود ؛ ترخیب محیط زیست موجب تخریب منابع آب شرب می شود ، از 10 بلایای طبیعی که رخ می دهد 9 مورد به تغیرات آب و هوایی مربوط است بنابراین عدم توجه به منابع آبی ممکن است در آینده درگیری های قومیتی را افزایش دهد.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: کنوانسیون های سازمان ملل به ویژه کنوانسیون ریو + 20 می گوید کشوزهای مشترکا در مورد حفظ محیط زیست مسوول هستند و کسورهای پیشرفته مسوولیت بیستری دارند که تحریم ها خلاف این تصمیم پیش می رود.

وی اظهار داشت : اصل 7 بیانیه ریو به این مساله صراحت دارد که باید کشورها بتوانند در جهت توسعه پایدار و ارتقای میحط زیست کمک کنند که اگر با دقت به این مساله توجه می بینیم که تحریم ها مانع این همکاری ها شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین