کد خبر: ۲۳۵۸۶۴
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۶

نوروز، آیین پاک ایرانیان

فرهنگ هر ملتی را باید هویت و شناسنامه آن ملت دانست چراکه فرهنگ، عصاره عقايد، باورها، سلایق و آداب و رسوم ملت ها در طول تاریخ است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مریم مهدوی - ایرانیان همواره از فرهنگی غنی برخوردار بوده اند و بویژه با ورود دین اسلام، بیش از پیش بر غنای این فرهنگ افزوده شد. چه بسیارند شاعران، اديبان، فیلسوفان و متفکرانی که با گذشت قرن ها هنوز از نام آن ها به نیکی و بزرگی یاد می شود.

باعث مباهات ایرانیان است که در طول هزاران سال، از آذری و فارس و عرب و بلوچ و کرد... گرفته تا شیعه و سنی و مسیحی و کلیمی، همه و همه همچون پیکری واحد و با عشق به میهن و احترام به اعتقادات همدیگر، در کنار هم زیسته اند و منادی صلح و آزادگی بوده اند.

اما بدون تردید فرهنگ مشترک، یکی از بزرگترین عوامل این همبستگی بوده است و در این میان عید نوروز از شاخص ترین عناصر فرهنگی ایرانیان به شمار می رود. عیدی که با آراسته شدن به سنن اسلامی زیباتر و ماندگارتر نیز شده است.

 از خانه تکاني منزل گرفته تا خانه تکانی دل ها، دیدار بزرگان و خویشاوندان، کاشتن سبزه، زیارت مزار رفتگان در پنجشنبه آخر سال، چیدن سفره هفت سين، آرام گرفتن در دل طبیعت در روز سیزدهم فروردین ماه و زیباتر از همه، تحویل سال نو با نجوای: يا مّقَلِّبَ القُلوبِ و الاَبصار، يا مُدبِّرَ الَّيلَ وَ النَّهار، يا مُحَوِّلَ الحولِ وَ الأحوالِ، حَوِّل حالَنا اِلي اَحْسَنِ الحال، همگی نشانی لطیف و زیبا از فرهنک ایرانی- اسلامی هستند.

شاید عید نوروز تنها عید تحویل سال در فرهنگ ملل باشد که مبنای آن، زنده شدن دوباره زمین و تجدید حیات طبیعت است. امید داریم در سال نو شاهد ایرانی آبادتر و همچون همیشه سرافراز و سربلند باشیم. آروز می کنیم سالی آرام و به دور از جنگ را در سراسر جهان، پیش رو داشته باشیم. از خداوند منان می خواهیم تمامی ملت ها و بویژه ملت آزاده ایران عزیز را بیش از پیش در سایه لطف خویش پناه دهد.

پیشاپیش، نوروز مبارک.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین