کد خبر: ۲۳۶۵۵۵
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰

۱۰ اتفاق مهم ورزشی سال

ورزش ایران در سال ۱۳۹۲ روزهای خوشی داشت. خوبی اش این بود که این‌بار شادی های مردم محدود به پیروزی در یک یا دو رشته نمی‌شد و با توسعه خوب سایر رشته‌ها شاهد پیروزهای شیرینی در فوتبال ساحلی، هندبال، وشوو و ورزش بانوان بودیم. گزارش زیر نگاهی دارد به ۱۰ اتفاق مهم سال ورزش ایران.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: ورزش ایران در سال ۱۳۹۲ روزهای خوشی داشت. خوبی اش این بود که این‌بار شادی‌های مردم محدود به پیروزی در یک یا دو رشته نمی‌شد و با توسعه خوب سایر رشته‌ها شاهد پیروزهای شیرینی در فوتبال ساحلی، هندبال، وشوو و ورزش بانوان بودیم. گزارش زیر نگاهی دارد به ۱۰ اتفاق مهم سال ورزش ایران.

بالا، بالا، بالاتر

پیروزی‌های درخشان والیبال ایران از لیگ جهانی آغاز شد. صربستان و آلمان را در ایران شکست دادیم و ایتالیا و کوبا را در حضور تماشاگرانشان. ایران با این نتایج به‌عنوان پدیده لیگ جهانی معرفی شد اما این همه چیزی نبود که ملی‌پوشان کشورمان با خولیو ولاسکو به دنبال آن بودند.

چند ماه بعد و در جریان رقابت‌های جام‌ قهرمان قهرمانان در ژاپن، دنیا والیبال ایران را به عنوان قدرت جهانی باور کرد. از برزیل یک گیم گرفتیم و برابر تیم‌های قدرتمند ایتالیا و آمریکا هم پیروز شدیم. تیم والیبال ایران با این نتایج درخشان بعد از برزیل و روسیه و ایتالیا در جایگاه چهارم جدول این مسابقات ایستادند تا برای همه خط و نشان بکشند.

اما این همه موفقیت‌های ملی‌پوشان والیبال ایران نبود. آنها بعد از اینکه در سال ۲۰۱۱ در تهران نخستین قهرمانی آسیا را به‌همراه ولاسکو کسب کردند امسال برای دومین بار قهرمانی قاره کهن را در دوبی تجربه کردند تا به مدد این قهرمانی مسافر مسابقات جهانی لهستان شوند. حالا ملی‌پوشان والیبال ایران هم مسابقات جهانی لهستان را پیش‌رو دارند و هم لیگ جهانی سال بعد را که خیلی‌ها به آن چشم دوخته‌اند.

سال غول‌کشی در ورزش؛ از قهرمانی ساحلی‌بازها تا پیروزی‌های والیبال

پرواز با بال‌های خارجی

رسیدن به جام‌جهانی فوتبال آن هم بدون اما و اگر و به عنوان سرگروه کاری بود که کی‌روش و شاگردانش به خوبی از پس آن برآمدند و شادی را به خیابان‌های تهران هدیه دادند. رضا قوچان‌نژاد با گل‌های حساس‌اش در سه بازی پایانی نقش موثری در صعود ایران از گروهش داشت. او که زننده تک گل ایران به کره در سئول بود امسال از سوی بسیار از سایت‌ها و مجلات به عنوان مرد سال فوتبال ایران شناخته شد. ایران در جام‌جهانی با نیجریه، آرژانتین و بووسنی همگروه شده و شاید تابستان چندان راحتی در انتظار شیرهای ایرانی در برزیل نباشد. خصوصا اینکه آماده‌سازی تیم ملی بعد از صعود به جام‌جهانی چندان مساعد نبود.

لرزه بر اندام چین

ووشوی ایران امروز به جایگاهی رسیده که حتی چینی‌ها هم به عنوان صاحبان اصلی این رشته جایگاه خود را متزلزل می‌بینند. گرچه ووشوی ایران سودای درخشیدن در بازی‌های آسیایی اینچئون کره جنوبی را در سر دارد اما سال ۱۳۹۲ هم سال پر خاطره‌ای برای وشووکاران ایرانی بود.

آنها در رقابت‌های جهانی وشوو که اوایل سال در مالزی برگزار می‌شد توانستند بعد از چین به مقام نائب قهرمانی برسند. مدال طلای تیم دوئیلین ایران در کنار سه طلای ساندا‌کاران ایرانی موجب شد تا چینی‌ها خطر بزرگ ایران را پشت گوش خود احساس کنند. خطری که در آخرین روزهای سال با قهرمانی جهان تیم جوانان ایران برای آنها به واقعیت پیوست و چینی‌ها برای بازی‌های آسیایی اینچئون حسابی احساس خطر کردند.

ووشو از جمله ورزش‌های بود که در بخش بانوان هم امسال عملکرد قابل قبولی داشت و الهه منصوریان، مریم هاشمی و شهبانو منصوریان در رقابت‌های جهانی آن به مدال طلا رسیدند.


طوفان پابرهنه‌ها

یکی از دوست‌داشتنی‌ترین تیم‌های ورزشی ایران در سال گذشته تیم ملی فوتبال ساحلی ایران بود. تیمی که به پابرهنه‌های فوتبال ایران معروف شد. آنها یکی از افتخارات بزرگ ورزش ایران را در سال گذشته رقم زدند. در رشته‌ای تیمی و در سطح مسابقات بین‌قاره‌ای توانستند به قهرمانی برسند و برای اولین بار جام را بالای سر ببرند.

وقتی در مرحله گروهی نام ایران در کنار تیم‌های چون ایتالیا، برزیل و روسیه قرار گرفت تقریبا هیچ‌کس امید نداشت که بتوانیم از این گروه صعود کنیم. حتی سوم شدن در این گروه چهار تیمی هم دشوار به نظر می‌رسید.

شگفتی از همان بازی اول رقم خورد. زمانی که ایران روسیه، قهرمان جهان را پیش‌رو برداشت. بازی دوم برابر برزیلی بود که فوتبال ساحلی‌اش همرده فوتبال و فوتسالش است. اما آنها هم حرف ایران نشدند تا تم غول‌کش ایران به مصاف ایتالیا برود. شکست ایتالیا موجب شد تا ایران به عنوان صدر نشین راهی نمیه نهایی و دیدار با میزبان شود. اماراتی‌ها هم به مدد همه ابزاری که داشتند نتوانستند برابر تیم اران حرفی برای گفتن داشته باشند و تا ایران فینال را برابر روسیه برگزار کند.

به این ترتیب آغاز و پایان کار ساحلی‌بازهای کشورمان با شکست روسیه همراه بود تا ایرانی‌ها جام قهرمانی را بالای سر ببرند. ساحلی‌بازهای کشورمان اگرچه بعد از این قهرمانی به اندازه چمنی‌بازها پاداش نگرفتند اما لحظات شادی را برای ورزش ایران در سال ۱۳۹۲ رقم زدند. آنها یکی از عوامل نشاندن لبخند بر لبان مردم بودند.

نخستین برنز، نخستین جام‌جهانی

هندبال ایران در ادامه روند رو به رشد خود امسال دروازه‌های جهانی را به روی خود گشوده دید. گرچه چند سالی است که هندبال ایران در مسیر پیشرفت قرار دارد و آنها مدال نقره بازی‌های آسیایی گوانگژو را در کارنامه داشتند اما در سال ۱۳۹۲ همه زحمات دست‌اندرکاران این رشته به بار نشست تا موفقیت‌های رشته‌های تیمی و توپی ایران با صعود تیم ملی هندبال به رقابت‌های جهانی قطر کامل شود.

تیم ملی هندبال ایران که در شانزدهمین دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا در بحرین شرکت کرده بود با هدایت رافائل کاستلوی اسپانیایی نخستین مقام سومی خود در آسیا و جواز حضور در رقابت‌های جهانی را کسب کرد تا در رشته‌های تیمی هم ورزش ایران نشان دهد که از استعدادهای زیادی برای اوجگیری برخوردار است.

اشک‌های قهرمان سابق جهان

کشتی‌گیر فرنگی‌کار ایران و دارنده مدال طلای رقابت‌های جهانی سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ هم یکی از جنجالی‌ترین چهرهای ورزشی سال ایران بود. علی‌اکبری بیست و شش ساله دو سال پیش به دلیل مصرف مواد نیروزا دو سال از حضور در رقابت‌های کشتی محروم بود. اما او پس از پشت‌سر گذاشتن دوران محرومیت بازگشتی باشکوه داشت و توانست در رقابت های جهانی بوداپست نخستین طلای سنگن وزن تاریخ کشتی فرنگی ایران را کسب کند.

اما این پایان کار نبود و باز هم مثبت بودن آزمایش دوپینگ او حکم محرومیت مادام‌العمر او را را صادر کرد. علی‌اکبری اما بعد از این ماجرا در یک برنامه زنده تلویزیونی حاضر شد و به دفاع از خود پرداخت و این ماجرا را نتیجه مافیای پشت پرده کشتی خواند.

وی همچنین ادعا کرد که پیش از دیدار فینال برا ماساژ به اتاق تیم آذربایجان رفت و ماساژور تیم ملی ایران که الان در تیم آذربایجان فعالیت می‌کند قرصی را با عنوان دیکلوفناک زیر زبان او گذاشته و مدعی شده این موضوع در دوپینگی شدنش موثر بوده است. هرچه که بود علی‌اکبری مجبور به پس دادن مدال قهرمانی جهانش شد و برای همیشه از حضور روی تشک کشتی محروم شد.

شادی شیرین دختران در خاور دور

اگرچه ورزش بانوان در سال ۱۳۹۲ در مجموع حال خوبی نداشت اما نائب قهرمانی فوتسالیست‌های ایرانی در مسابقات آسیایی مرهمی بر زخم‌های آنها بود. تیم ملی فوتسال بانوان ایران که در این دوره از رقابت‌ها با تیم های مالزی ، تایلند، ویتنام، هنگ کنگ هم‌گروه بود با 12 امتیاز و بدون شکست حتی دریافت نکردن یک گل توانست به عنوان سرگروه به نیمه نهایی برود و در این مرحله هم اندونزی را 4 بر صفر از پیش رو برداشت و با راهیابی به فینال مقابل ژاپنی قرار گرفت که در مسابقات جام جهانی کوچک پرتغال عنوان ششمی را از ایران گرفته بود و در فینال هم با نتیجه 2 بر یک شکست خورد تا به عنوان دومی این رقابت‌ها بسنده کند.

اما ان همه موفقیت فوتسال ایران نبود و فرشته کریمی از بازیکن‌ها خوب تیم ملی ایران در پایان سال و به انتخابا فیفا در جمع ده بازیکن زن برتر فوتسال دنیا قرار گرفت. اتفاق بزرگی که در ایران چندان به چشم نیامد و کمتر کسی از آن سخن گفت.

سال غول‌کشی در ورزش؛ از قهرمانی ساحلی‌بازها تا پیروزی‌های والیبال

قهرمانی مثل آب خوردن

در سالی که گذشت بسکتالیست‌های ایرانی هم قهرمانی آسیا را جشن گرفتند و راهی جام‌جهانی شدند. شاگردان بچیروویچ در فیلیپین برای رسیدن به قهرمانی آسیا از همان روز اول حریفانشان را تارومار کردند و در فینال هم با شکست میزبان در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری فیلیپین صعود به جام‌جهانی اسپانیا را جن گرفتند. آنها در جام‌جهانی در گروه مرگ قرار دارند و شهریورماه سختی در سال ۱۳۹۳ در انتظار آنهاست.

پایان افسانه ولاسکو

خولیو ولاسکو آنقدر در رشد والیبال ایران موثر بود که رفتنش در جمع ده اتفاق مهم سال ورزش ایران قرار گیرد. ماموریت آقای خاص والیبال دنیا در تیم ملی ایران با پیشنهاد مسئولان ورزش زادگاهش در آرژانتین، به پایان رسید و خولیو ولاسکو قبل از پایان قراردادش با فدراسیون والیبال ایران، با توافق طرفین از این تیم جدا شد. او بهمن ماه به ایران آمد و شام آخر را با شاگردانش خورد و از ایران رفت تا شاید با تیم ملی آرژانتین در لیگ جهانی برابر ایران قرار گیرد. ولاسکو یکی از عوامل جهش جهانی والیبال ایران بود و همین مسئله کار «کواچ» سرمربی جدید و جوان تیم ملی را سخت می‌کند.

رستگاری در لس‌آنجلس
تقویم شادی‌های ورزش ایران در سال ۱۳۹۲ با قهرمانی آزادکاران ایرانی در مسابقات جهانی آمریکا بسته شد. آن هم در حالی که پرچم ایران بالاتر از روسیه و آمریکا در لس‌آنجلس و د حضپر پنج‌ هزار ایرانی به اهتزاز درآمد. تیم ملی کشتی ایران که سابقه دو قهرمانی را پیش از این در این رقابت‌ها داشت با شکست آمریکا و روسیه به راحتی به عنوان قهرمانی جهان دست‌یافت. در سال‌های مختلف سابقه نداشته که ایران از چنین تیم قوی و سرحالی برخوردار باشد که حریفان خود را به راحتی از پیش رو بردارد و روسیه را با نتیجه عجیب ۶-۲ شکست دهد. رسول خادم و کادر فنی‌اش در سال‌های گذشته نسل خوب و بزرگی از کشتی‌گیران ایرانی را تربیت کرده‌اند که می‌توانیم تا سال‌ها شاهد افتخار آفرینی آنها باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین