کد خبر: ۲۳۶۸۳
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۸۴ - ۱۱:۳۶
یخ های روابط تهران – اروپا آب می شود؟

دومینوی مذاکرات هسته ای

آفتاب‌‌نیوز : اروپاییان نیز بلافاصله با روی خوش نشان دادن به این پیشنهاد، از بررسی آن در بروکسل توسط وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا خبر دادند. دیپلمات های غربی در مقر اتحادیه اروپا (بروکسل) گفتند؛ اگر جمهوری اسلامی ایران با درخواست های اروپا آماده بازگشت به سر میز مذاکرات شده باشد، از این آمادگی بی درنگ استقبال خواهند کرد. خاویر سولانا مسؤول روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز تأکید کرد که نامه لاریجانی به دقت مورد بررسی قرار می گیرد و سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس نیز گفت: درها برای انجام مذاکره با تهران باز است.
این در حالی است که ماه گذشته ریچارد دالتون سفیر انگلیس در تهران به ایرنا گفت: با افزایش دامنه و بهبود پیشنهادهای اتحادیه اروپا به تهران براساس «پیمان پاریس» امکان شکست بن بست مذاکرات هسته ای وجود دارد. 

تهران طی روزهای گذشته برای آب کردن یخ های روابطش با اروپا اقدام دیگری نیز کرد و آن دادن اجازه به بازرسان هسته ای برای بازدید از سایت نظامی پارچین بود. 

حمیدرضا آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه در کنفرانس مطبوعاتی یکشنبه این هفته خود گفت: همکاری های اخیر ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای در چارچوب بندهای قابل اجرای قطعنامه اخیر هیأت رئیسه آژانس است و ایران از قبل هم گفته بود که آمادگی اجرای بخش هایی از این قطعنامه را دارد. 

به این ترتیب تهران به رغم قاطعیت در دفاع از حقوق هسته ای خود آنچه را به عنوان پیام سازنده به غرب لازم بود انجام داد و حالا نوبت اروپا است که با اما و اگرهایش سرانجام به این پیام پاسخ مثبت دهد. 

اروپاییان دو سطح از رفتار را در قبال پیام ایران بروز داده اند: ‌استقبال از برقراری دوباره میز مذاکرات توسط مقام های رسمی و در این حال طرح این مهم از سوی دیپلمات های غیررسمی که می توان همراه با مذاکرات هسته ای، پیرامون تروریسم، صلح خاورمیانه و حقوق بشر نیز با تهران گفتگو کرد.
برخی دیپلمات های غربی طی دو روز گذشته به طرزی از سه موضوع یاد شده سخن گفته اند که به نظر می رسد شرط قبول آنها برای بازگشت به میز مذاکرات آمادگی تهران در این باره است.

 این در حالی است که پیش از این، از سرگیری مذاکرات هسته ای خواست برجسته تروییکا از تهران بود.
خبرگزاری فرانسه اظهارات یک دیپلمات غربی را منتشر کرد که گفته است: از سرگیری مذاکرات به هیچ وجه امکان پذیر نیست. برخی دیپلمات های غربی دیگر نیز بر ضرورت توقف کامل فعالیت های هسته ای ایران تاکید کرده اند. یک دیپلمات غربی گفته است: درخواست ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته ای با اروپا، قابل قبول نیست، زیرا ایران تعلیق فعالیت سوخت هسته ای را نپذیرفته است. 

وی تصریح کرده است از سرگیری مذاکرات، نیازمند موقعیت متفاوت، رویکرد متفاوت و اقدام متفاوت از سوی تهران است.
نکته قابل تامل در این میان آن است که از هیچ یک دیپلمات هایی که حالا لیستی از شرایط را برای از سرگیری مذاکرات هسته ای اعلام می کنند، حاضر نشده اند نام خود را نزد مخاطبان رسانه های خبری افشا کنند. 

در واقع این رفتار به طریقی در صدد اعمال فشارهای روانی به تهران دنبال می شود. 

تهران اقدام های اخیرش را ایجاد بستر لازم برای اعتمادزایی در فضای یخ زده کنونی معنا کرده است. اما برخی عوامل اروپایی مدعی اند تهران در مراتبی عمودی از پاسخ به شرایط لازم برای ذوب شدن یخ های روابط باید نخست اعتماد سلب شده در روابط تهران ـ اروپا را بازسازی کند و دوم به باز تعریف دوباره از اهداف هسته ای اش در جامعه بین الملل همت کند. به نظر تهران فضا سازی روانی مانع ایجاد پیشرفت در حل مشکلات موجود است و استمرار آن تنها به نفع ضخیم تر شدن یخ های روابط خواهد بود. تهران نیک می داند که اروپاییان به توافق بیش از هر گونه تشدید مناقشه علاقه مندند و ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت به مفهوم خارج شدن اروپا از صف اول تصمیم سازی در این باره خواهد بود؛ بویژه که واشنگتن در هفته های اخیر از تندی مواضعش کاسته تا سرانجام فضای یخ زده کنونی را شاهد باشد. تهران با زمان شناسی پیشنهاد از سرگیری مذاکرات را روی میز گذاشته است، حالا این اروپا است که با موقع شناسی می تواند تهران را در این کار تشویق کند. پاسخ اروپا چشم انداز آینده را برای تهران معلوم می کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین