کد خبر: ۲۳۷۲۹۶
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۶

رکوردشکنی سه تابلوی نقاشی در سال گذشته

سه تابلو نقاشی از فرانسیس بیکن، پابلو پیکاسو و اندی وارهول رکوردهای دنیای تجسمی را جابجا کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حسین عیدی‌زاده در خبرآنلاین نوشت: دو حراجی مهم و بزرگ آثار هنری یعنی سوتبی و کریستی در سال گذشته رکوردهای جدیدی در تاریخ خود ثبت  و از طرفی بهترین سال خود از زمان پایان رکود اقتصادی را تجربه کردند.

رکوردشکنی تابلوهایی از فرانسیس بیکن و اندی وارهول جدا از جابجا کردن دو رکورد مهم، نشان از رونق گرفتن دوباره بازار حراج تابلوهای نقاشی و همچنین رونق گرفتن آثار هنری نقاش‌ها و هنرمندان 50 سال اخیر است. فروش بالای تابلوی «رویا» پیکاسو هم نشان می‌دهد بازار خریدوفروش شخصی آثار هنری هنوز داغ است.

بیکن، وارهول و پیکاسو سه چهره اصلی دنیای آثار هنری در سال گذشته بودند که در عکس بالا سوار بر یک دوچرخه نشان داده شده‌اند. این طراحی اثر لیت اومالی است.

رکوردشکنی در بازار رسمی حراج آثار هنری
تابلو «سه اتود از لوسین فروید» اثر فرانسیس بیکن که اثری سه‌تکه است روز 12 نوامبر در حراجی کریستی در نیویورک به حراج گذاشته شد و انتظار می‌رفت تابلو نهایتا به قیمت 85 میلیون دلار به فروش برود.

اما این تابلو که در سال 1969 کشیده‌شده همه را شگفت‌زده کرد و بالاتر از تابلو «جیغ» ادوارد مونه (فروخته شده به قیمت 120 میلیون دلار در سال2012) به قیمت 142 میلیون دلار فروخته شد. کل زمان فروخته شدن این اثر شش دقیقه طول کشید و در طول آن خریداران رقابتی بسیار سنگین با هم داشتند. خریدار این اثر الین وین، همسر سابق استو وین (غول بازار آمریکا) است.

بدین ترتیب تابلو این نقاش دوبلینی به گران‌ترین تابلوی فروخته شده در یک حراجی بدل شد و رکوردی خیره‌کننده در تاریخ حراجی‌های آثار هنری ثبت کرد. بیکن در این تابلو دوست نقاشش لوسین فروید را روی یک صندلی نشانده و از سه سمت از او نقاشی کشیده است.

تابلوی «تصادف ماشین نقره‌ای (فاجعه مضاعف)» اثر اندی وارهول نیز در حراجی 13 نوامبر حراجی سوتبی در نیویورک به قیمت 105.4 میلیون دلار به گران‌ترین اثر فروخته شده از وارهول در یک حراجی بدل شد. وارهول، هنرمند معروف پاپ‌آرت این اثر را در سال 1963 کشیده بود و مثل اغلب آثار این هنرمند ترکیبی از عکاسی و نقاشی است.

حالا تابلو «سه اتود از لوسین فروید» در کنار چهار اثر ماندگار دنیای هنر، گروه گران‌ترین تابلوهای فروخته شده در حراجی‌ها را تشکیل می‌دهند. رتبه دوم گران‌ترین تابلو دنیا در دست ادوارد مونه و تابلو بسیار معروف او یعنی «جیغ» است که سال 2012 به قیمت 119.9 میلیون دلار فروخته شد.

رتبه سوم در اختیار پیکاسو با تابلو «عریان، برگ‌های سبز و تندیس» است که سال 2010 به قیمت 106.5 میلیون دلار به فروش رفت. این تابلو خیلی زود به صدرنشینی مجسمه «مرد متحرک 1» اثر آلبرتو جاکومتی پایان داد که چند ماه پیش از تابلو پیکاسو در حراجی به قیمت 104.3 میلیون دلار به فروش رفت.

مجسمه جاکومتی تا پیش از حراجی روز 12 نوامبر در رتبه سوم بود، اما پس از رکوردشکنی تابلو بیکن به رتبه چهارم رسید و حالا این تابلو در رتبه پنجم است و تابلو «تصادف ماشین نقره‌ای (فاجعه مضاعف)» چهارم شده است.

رکوردشکنی در بازار خریدوفروش شخصی آثار هنری
دو تابلوی «سه اتود از لوسین فروید» و «تصادف ماشین نقره‌ای» دو اثر رکوردشکن هنری بودند که در سال 2013 در حراجی‌ها به فروش رفتند. در دنیای خرید و فروش خصوصی آثار هنری نیز در سال گذشته پیکاسو توانست رکورد خود را جابجا کند.

تابلوی «رویا» پیکاسو در خریدوفروشی خصوصی بین استیو وین (غول بازار آمریکا / فروشنده) و استیو ای. کوهن (تاجر بزرگ آمریکایی / خریدار) به قیمت 155 میلیون دلار معامله شد و دومین اثر گران تاریخ خریدوفروش شخصی آثار هنری بدل شد. این تابلو زنی را در حال خواب نشان می‌دهد و حالا (بدون حساب تورم) پس از تابلو معروف «ورق‌بازان» پل سزان، دومین اثر گران‌بهای تاریخ هنر است. تابلو سزان در سال 2011 توسط دولت قطر به قیمت 259 میلیون دلار فروخته شد.

در کل اگر آثار هنری که در حراجی فروخته شده و آن آثار هنری را که بطور خصوصی به فروش رفته‌اند کنار هم بگذاریم و نرخ تورم را هم حساب کنیم پنج تابلوی نقاشی گران‌قیمت تاریخ هنر از این قرار هستند؛ «ورق‌بازان» اثر پل سزان به ارزش 269.4 میلیون دلار، «شماره 5، 1948» اثر جکسن پولاک به ارزش 162.7 میلیون دلار، «زن 3» اثر ویلم دوکونینگ به ارزش 159.8 میلیون دلار، «رویا» اثر پیکاسو به ارزش 155.9 میلیون دلار و «پرتره آدل بلاخ-بائر 1» اثر گوستاو کلیمت به ارزش 155.8 میلیون دلار.

تابلو «ورق‌بازان» این روزها در اختیار خانواده سلطنتی قطر است که این تابلو را در سال 2011 از صاحب آن یعنی جرج امبیریکوس، صاحب کارخانه‌جات کشتی‌رانی اهل یونان خرید.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین