کد خبر: ۲۳۷۶
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۱:۱۶
جهان در سالی که گذشت

دارفور،قربانگاه انسان های بی پناه

آفتاب‌‌نیوز : در زمان‌هاي گذشته، دارفور محل تجارت بردگان بود و آفريقايي‌هاي ساير مناطق سودان از طريق دارفور به جهان عرب فرستاده مي‌شدند.

اما اين منطقه در سال 2003 هم به صحنه شورش و آشفتگي خونيني تبديل شد كه عليه دولت عربي سودان، شورش كرده بودند. دو گروه محلي و اصلي شورشي يعني جنبش تساوي و عدالت و ارتش آزادي بخش سودان، دولت سودان را به سركوب غيرعرب‌ها متهم مي‌كردند و در مقابل، دولت نيز برنامه بمباران هوايي و حمله زميني توسط شبه نظاميان عرب (جنجاويدها) را ساماندهي كرده بود. جنجاويدها كه تحت حمايت دولت سودان قرار داشتند متهم به نقض حقوق بشر، قتل عام، غارت و تجاوز به جمعيت غيرعرب دارفور شده‌اند. آنها دهكده‌هاي بسياري را ويران كردند و ساكنان آنها را وادار به فرار و پناه بردن به كمپ‌هاي آوارگان بخصوص در دارفور و چاد كردند. بسياري از اين كمپ‌ها در دارفور، تحت محاصره نيروهاي جنجاويد قرار دارد.

تا تابستان سال 2004 ميلادي، 50 هزار تا 80 هزار نفر در اين منطقه كشته شدند و حداقل يك ميليون نفر نيز از خانه‌هايشان آواره شدند كه به بروز بحران انساني عظيمي در منطقه منجر شد. بيش از 110 هزار نفر از مردم دارفور به چاد گريختند اما اكثر قربانيان جنگ در دارفور گرفتار شده‌اند.

علي‌رغم طرح درخواست‌هاي بين‌المللي براي بررسي اتهاماتي كه در مورد نقض حقوق بشر در دارفور مطرح شده است، دولت سودان اين اتهامات را رد كرده و در مقابل سعي كرده است منشأ نفوذ اطلاعات به بيرون را شناسايي كند. سازمان توسعه بين‌المللي در آمريكا نيز هشدار داده است كه اگر دولت سودان، روند فعلي را كنار نگذارد و اجازه دسترسي گروه‌هاي امدادي كمك‌هاي انسان‌دوستانه به آوارگان دارفور را فراهم نكند، احتمال تلف شدن 100 هزار غيرنظامي جنگ‌زده سوداني براثر بيماري و كمبود غذا وجود خواهد داشت.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین