کد خبر: ۲۳۷۶۰۵
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۴

افزایش آلرژی در فصل بهار

متخصص آلرژی و ایمونولوژیست گفت: بروز آلرژی یا حساسیت در فصل بهار افزایش می یابد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی ، دکتر «فرحزاد جباری» با اعلام این مطلب افزود: یکی از عجایب بدن انسان، دفاع علیه مهاجمین زیان آور همانند ویروسها و باکتریها است. 

وی ادامه داد، گاهی اوقات بدن عوامل بی ضرری نظیر گرد و غبار، قارچها (کپکها)، گرده گیاهان را به عنوان هدف برای سیستم ایمنی شناسایی می کند و سیستم دفاع اختصاصی باعث تخریب این عوامل می شوند. 

این متخصص گفت: متاسفانه بدن افرادی که استعداد آلرژی دارند می تواند موجب ایجاد واکنشهای ناخوشایند و در موارد شدید حتی تهدید کننده حیات شود.

دکتر جباری در پاسخ به این سوال که چه عواملی موجب واکنش های آلرژیک می شود، گفت: گرده گیاهان، گرده قارچها، مایت، گردو غبار، سوسکهای حمام، اجزای بدن حیوانات، غذا و نیش حشرات از شایع ترین علل بروز واکنش های آلرژیک در انسان است.

این پزشک متخصص موادی را که باعث شعله ور شدن واکنشهای آلرژِیک می شود، آلرژن عنوان کرد و گفت: واکنشهای آلرژیک می تواند در هر عضوی از بدن ظاهر شود ولی معمولا در بینی، چشمها، ریه یا پوست بارزتر است و همچنین قادر می باشد سینوسها، گلو و دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار دهد.

این ایمونولوژیست با بیان اینکه آسم و دیگر بیماریهای آلرژیک می تواند تحت تاثیر فاکتورهایی نظیر سن، جنس، نژاد و وضعیت اقتصادی و اجتماعی قرار بگیرد؛ افزود: بیماریهای آلرژیک در کودکان شایع است و حتی در سال اول نیز دیده می شود و یا آلرژی در مواردی پس از چندین سال فروکش کردن ، دوباره شعله ور می شوند. 

جباری با اشاره به این که موارد غیر آلرژیک نظیر هورمونها، اضطراب و هیجان، سیگار، عطر و سایر محرکهای محیطی نیز در این میان نقش دارد، گفت: اگر چه فاکتورهای ژنتیکی در این رابطه ناشناخته است ولی در بعضی بیماریها نظیر آسم، تب یونجه و اگزما گرایش ارثی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بیمار در صورت بروز آلرژی لازم است به پزشک متخصص مراجعه کند، تصریح کرد: کنترل موثر بیماریهای آلرژیک نیازمند برنامه ریزی، مهارت و صبر و حوصله است .

جباری با بیان اینکه اغلب علایم آلرژیک به تدریج با گذشت زمان افزایش می یابد، افزود: بیماران مبتلا به آلرژی معمولا به وجود علایم مزمنی نظیر عطسه و احتقان بینی عادت دارند و وجود این علایم را غیر عادی تلقی نمی کنند. در این شرایط متخصص آلرژی کمک خواهد کرد تا این علائم کنترل شده و کیفیت زندگی بیمار به طرز واضحی بهبود یابد.

کاهش آلرژی های بهاره با تغذیه و فعالیت بدنی مناسب

عضو انجمن علمی تحقیقات طب سنتی ایران، نقش تغذیه و فعالیت بدنی مناسب را در کاهش آلرژی های فصل بهار بسیار تاثیرگذار خواند.

مژده فیروزی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره کیفیت تغذیه و فعالیت بدنی افراد در فصل بهار اظهار داشت: بهار طبیعتی گرم و تر دارد و رطوبت هایی که از فصل زمستان در بدن افراد باقی مانده است را تعدیل می کند اما برای تعدیل طبع باید نکاتی را مورد توجه قرار داد.

وی اضافه کرد: بدن انسان در فصل زمستان به دلیل تحرک کم و همچنین خوردن غذاهای گرم و مقوی، از مواد زیادی انباشته می شود که با شروع فصل بهار و گرما باید این مواد تجمع یافته از بدن خارج شوند.

این دستیار (رزیدنت ) طب سنتی تاکید کرد: باقی ماندن مواد تجمع یافته در بدن، اعضای ضعیف و مستعد بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب بروز آلرژی های گوناگون همچون جوش، دمل های چرکین، عطسه های مداوم و خونریزی بینی می شود.

به گفته وی افرادی که مزاج گرم و تر دارند با شروع فصل بهار بیش از سایرین در معرض ابتلا به آلرژی قرار می گیرند و باید مراقبت های بیشتری نسبت به دیگران داشته باشند.

فیروزی یکی از راه های خروج مواد زائد تجمع یافته در بدن را حجامت، پاکسازی و برخی مسهل ها عنوان کرد و درعین حال گفت که این اعمال باید حتما با تجویز و نظارت پزشک متخصص صورت گیرد.


**فعالیت بدنی سنگین، آلرژی های بهاره را تشدید می کند

وی فعالیت بدنی مناسب را از ساده ترین و موثرترین راه های خروج مواد تجمع یافته از فصل زمستان در بدن توصیف کرد و گفت: فعالیت بدنی در فصل بهار باید متناسب و بیشتر از فصل زمستان باشد و دقت شود که فعالیت بدنی بیش از حد و سنگین در بهار نه تنها مفید نیست بلکه تاثیر معکوس دارد و آلرژی های بهاره را تحریک و تشدید می کند.

فیروزی توصیه کرد که فعالیت بدنی افراد در فصل بهار به صورت متعادل و قبل از صبحانه باشد.


**غذاهای لطیف و قلیل در فصل بهار استفاده شود 

عضو انجمن علمی تحقیقات طب سنتی ایران درخصوص اصول تغذیه در فصل بهار نیز گفت: با آغاز فصل گرما و کاهش نیاز بدن به کالری، به طور طبیعی نیاز بدن به غذاهای مقوی و مغذی کمتر می شود بنابراین افراد باید غذاهای لطیف و قلیل یا به عبارتی، کم کالری و کم حجم مصرف کنند.

وی تاکید کرد: به همان اندازه که خوردن غذاهای سنگین در فصل بهار زیان آور و مشکل ساز است، گرسنه ماندن نیز مضرات فراوانی به همراه خواهد داشت زیرا گرسنگی از طریق تحریک مواد تجمع یافته در بدن، آلرژی را در افراد تشدید می کند.

خوردن غذاها، نوشیدنی و خوراکی های خنک که تجمع زیادی در بدن ایجاد نکنند از دیگر توصیه های فیروزی به افراد در فصل بهار بود.

به گفته وی غذاهایی مانند آش جو، آش اسفناج، کدو، جو، ماش، عدس و خوراکی هایی همچون تمر هندی، آلو بخارا، زرشک، رب به، رب انار، خیار، لیمو ترش، عناب و برگه های زردآلو و هلو مناسب ترین خوراکی ها برای فصل بهار هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین