آفتابنیوز : آفتاب: این فعال حوزه ادبیات و هنر در آیین بزرگداشت حکیم فردوسی، 25 اردیبهشت، در بجنورد اظهار کرد: متاسفانه اکنون مد شده در بزرگداشت این حکیم نقالی کنند و هر وقت نام این بزرگمرد به میان می آید، نقالی بیشتر از خود شاهنامه مطرح شده و به چشم می آید.
یثربی نگاه به اندیشه و تفکر ارجمند فردوسی از دریچه نقالی را آفتی بزرگ خواند و گفت: این در حالی است که انتظار می رود در بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی باید به خود وی و اثر گرانقدرش پرداخته شود.
به گزارش ایرنا، این استاد دانشگاه الزهرا افزود: هم اکنون برای برخی شاعران معاصر آیین بزرگداشت برپا می شود اما به فردوسی، با آن عظمت، کمتر پرداخته شده و چنانکه باید ارج نهاده نشده است.
وی در ادامه به جایگاه زن در شاهنامه پرداخت و گفت: زنان در اثر جاودانه حکیم ابوالقاسم فردوسی، همپا، همدوش و همراه مردان حضور دارند.
اظهار کرد: زن در جای جای اثر فردوسی همدوش مرد، فعال، خردورز و دل آرام است؛ چیزی که حتی اکنون نیز کمتر به آن پرداخته می شود.
وی گفت: فردوسی این همراهی زن در کنار مرد و حضور موثر او در عرصه را در دورانی در سلک اندیشه تابناک خویش به نظم می کشد که در آن زمان چنین نگاهی حاکم نبود و پرداختن به زنان از چشم و خط و خال تجاوز نمی کرد.
یثربی افزود: من حکیم فردوسی را در احترام وی به زن و خانواده شناختم و هرگز ندیدم که فردوسی در اثر گرانسنگ خود مفهوم خانواده را تنزل دهد.
یثربی از شاهنامه فردوسی به عنوان مفخر ایرانیان نام برد و گفت: حکیم طوس در اثر خود تاریخ، مردم نگاری، اسطوره شناسی، درام و قصه گویی را با هم دارد و به نظم کشیدن این همه در یک اثر نشانه هوشیاری و تیزهوشی بالای او است.
وی افزود: فردوسی شاعری بود که مردم عادی را خوب می شناخت و افسانه، تاریخ و واقعیت را با هم درآمیخته به نظم کشید که کمتر شاعری را می توان شناخت که اینگونه تاریخی، حماسی و تغزلی سروده باشد.