کد خبر: ۲۴۶۶۵۶
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰

آذر منصوری: خروج از اعتدال بیشترین آسیب را به اصلاح‌طلبان وارد می‌کند

در فضای اعتدالی، امکان دست یابی تندرو‌ها به خواسته‌هایشان گرفته خواهد شد. چنین رویکردی را می‌توان مناسب‌ترین رویکرد برای تداول مطالبات اصلاح طلبانهٔ مردم ایران را مهیا می‌سازد و خروج از این راه می‌تواند بیشترین آسیب را به فعالیت‌های اصلاح طلبانه وارد نماید.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: آیا اعتدال مولود اصلاحات است یا خود مولد اصلاحات آینده؟ بحث‌های فراونی پیرامون گفتمان اعتدال و تفاوت و شباهت آن با اصلاحات مطرح است.

اما آنچه حائز اهمیت بوده این نکته است که در شرایط فعلی، کشور بیش از هر چیز نیازمند رویکرد اعتدال از جانب اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای ایجاد زمینه‌های وحدت در بین دیدگاه‌های مختلف در کشور است. آذر منصوری معتقد است که اصلاحات و اعتدال لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

 در همین رابطه سلام نو گفتگویی با وی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

آذر منصوری در خصوص ریشه‌یابی اصلاحات گفت: اگر تاریخ ۱۰۰سال اخیر ایران را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم که کشور ما فراز و فرودهای بسیاری داشته است. بسیاری برای بهبود شرایط تلاش کردند و گا‌ها ناکام ماندند. گفتمان اصلاحات در واقع ریشه در تاریخ صد سالهٔ ایران دارد. نقطهٔ آغاز اصلاحات را باید در فعالیت‌های مشروطه خواهی جست‌و‌جو کرد، از زمانی که امیر کبیر قدم در راه اصلاح وضع موجود بر آمد و فعالیت‌های اصلاح طلبانهٔ خود را بنیان نهاد کرد. 

عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی سلام نو توضیح داد: فعالیت‌های اصلاح طلبانه را می‌توان پس از انقلاب و در زمان دولت آقای خاتمی بررسی کرد. در زمانی که نیاز به اصلاح در جامعه بیش از پیش خود نمایی کرد، آقای خاتمی و دولت اصلاحات در این راه قدم نهادند. در واقع رویکرد اصلاحات سعی بر آن دارد تا به دور از هر نوع خشونت و افراطی‌گری، خود را به روز کند. جریان اصلاح‌طلبی دارای شناسنامه است و هر فرد یا گروهی با هر پیشینه‌ای نمی‌تواند بگوید که اصلاح‌طلب است. 

وی تفاوت اصلاحات و اعتدال را این گونه عنوان کرد که اصلاحات نوعی گفتمان است و اعتدال نوعی راهکار و گفت: در واقع باید گفت اعتدال بیشتر از آنکه یک گفتمان باشد نوعی رویکرد محسوب می‌شود. اعتدال در راه تحقق اندیشهٔ اصلاحات گام بر می‌دارد و این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند. 

منصوری افزود: با رویکرد اعتدال می‌توان برنامه‌های اصلاحی را پیش برد و در واقع نیازی نیست که به دنبال تعریف جدیدی از از اعتدال باشیم. ما با تفکر و رویکرد تحلیلی می‌توانیم دریابیم که عوامل متعددی منجر به ضربه خوردن جنبش‌ها و اقدامات مردمی شده است که یکی از این عوامل خروج از مسیر اعتدال است. باید توجه داشت که رویکرد اعتدال می‌تواند در مقابل تند روی‌ها، افراطی‌گری‌ها، و خشونت‌ها ایستادگی کند و جامعه را به سمت عقلانیت سوق دهد. اعتدال در واقع ادامهٔ راه اصلاحات است. 

وی در ادامه افزود: در فضای اعتدالی، امکان دست یابی تندرو‌ها به خواسته‌هایشان گرفته خواهد شد. چنین رویکردی را می‌توان مناسب‌ترین رویکرد برای تداول مطالبات اصلاح طلبانهٔ مردم ایران را مهیا می‌سازد و خروج از این راه می‌تواند بیشترین آسیب را به فعالیت‌های اصلاح طلبانه وارد نماید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین