کد خبر: ۲۴۶۷۹۵
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۰
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

امام حتی در جنگ، تصمیم افراطی نگرفت

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در كنفرانس بين الملي امام خميني (ره) منادي اعتدال و وحدت كه با حضور ميهمانان خارجي در سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي برگزار شده بود، شركت كرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: آيت الله هاشمي رفسنجاني در اين مراسم كه حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني، دكتر محمد جواد ظريف و جمعي از مسئولين كشوري و ائمه جمعه و جماعات نيز حضور داشتند، با تاكيد بر انديشه هاي متعالي امام خميني (ره) گفت: در قرون اخير شخصيتي مثل امام پيدا نمي كنيم. نمي گوئيم شخصيت ممتازي در تاريخ نبود، بلكه با مجموعه شخصيتي و آثاري كه از ايشان باقي مانده، ما كسي را نمي شناسيم.

به گزارش آفتاب، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تشريح عوامل شكل گيري شخصيت امام (ره) گفت: در درجه اول صلاحيت هاي ذاتي ايشان بود كه واقعاً شخصيتي بسيار باهوش و فوق نبوغ بودند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني افزود: با استعداد خدادادي و الطاف الهي، عوامل تاريخي را ملاحظه مي كرد و همين مشاهدات، شخصيت ممتازي به ايشان مي داد.

ايشان با توصيف مراحل مختلف زندگي امام (ره) از كودكي تا نوجواني گفت: شهادت پدرشان، هم ضربه روحي به ايشان زد هم جرقه اي در وجودشان ايجاد كرد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام حوادث مشروطه را از اتفاقاتي دانست كه امام در طول آن چيزهايي فراگرفته بود و با اشاره به شكل گيري مجلس در زمان مشروطه، گفت: تاسيس مجلس نقطه عطفي در تاريخ ايران و انقلاب مشروطه، ذاتاً انقلاب بزرگي بود.

آيت¬الله هاشمي رفسنجاني در مقايسه انقلاب مشروطه با انقلاب اسلامي گفت: از لحاظ نقطه آغاز، انقلاب اسلامي از دل توده مردم برخواست، اما انقلاب مشروطه با شركت بزرگان چند صنف و مديريت علما شكل گرفت.

ايشان با بيان زوايايي از تاريخ مشروطه كه شيخ فضل الله نوري بالاي دار رفت در حالي كه پسرش و مردم پاي دار شادي مي كردند و همچنين حاكمان قاجار كه مجلس را به توپ بستند گفت: امام به اين اتفاقات نزديك بودند و از شاهدان عيني اين مسائل را مي شنيدند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تشريح اوضاع و سرگذشت مجلس در زمان مشروطه گفت: امام مي ديدند كه استعمارگران، از جمله انگليس آمدند و به مردم ايران و شخصيت هاي سياسي و مذهبي جامعه، نگاه تحقيرآميز دارند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني پس از بيان چند اتفاق در تاريخ مشروطه گفت: سرانجام به استبدادي به نام رضاخان رسيديم كه مردم فريبي داشت و در عزاداري ها گِل به سر و صورتش مي ماليد. 

ايشان با بيان عملكرد رضاخان، گفت: خدماتي داشت، اما بيشتر براي تسهيل حضور اشغالگران بود كه از جمله آنها راه سازي در دل كوهها و كوير، در شمال و جنوب كشور بود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه افزود: كسي كه آنگونه عزاداري مي كرد سرانجام ذات خود را نجات داد و روضه خواني ها را بست، حوزه ها را تعطيل كرد و روحانيت را خلع لباس و منزوي نمود.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به تلاقي اين اتفاقات با توجه به جواني امام (ره) گفت: گاهي امام در جلسات از خاطرات آن دوران مي گفت كه چگونه ماموران رضاخاني تسمه از گرده مردم مي كشيدند.

ايشان برخورد با حجاب را نمونه بارز اقدامات دين ستيزي و مخالفت با فرهنگ اجتماعي مردم ايران دانست و گفت: پدر و پسر در پهلوي اول و دوم مي خواستند جامعه را از دين و دينداران خالي كنند و اين نقطه آغاز مبارزات امام خميني با استبداد و استعمار بود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به روح لطيف و  آشنايي كامل حضرت امام خميني(ره) با احكام اسلام گفت: قطعاً ظلم‌ها و ستم‌هاي دوران ديكتاتوري رضاخان و محمدرضا شاه بر امام خميني(ره) تلخي‌هاي بي‌شماري ايجاد مي‌كرد.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني ادامه داد: امام خميني(ره) تمام علوم مربوط به حوزه اسلام را به خوبي فرا گرفته بودند و عرفان امام قابل قياس نيست و ايشان حقيقتاً خدا را با عظمت در وجودشان مي‌ديدند.

ايشان اظهار داشت: امام راحل به راهي كه مي‌خواستند بروند ايمان كامل داشتند و جامعه، حكومت و توده مردم را به خوبي مي‌شناختند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به بازگشت امام خميني(ره) به ايران در سال 57 خاطر نشان كرد: در شرايطي كه قلب ملت ايران براي ورود امام راحل به كشور مي‌تپيد، ايشان با آرامش و اطمينان خاطر از كشورهاي كه عوامل دشمن در آنها وجود داشت بدون هيچ‌گونه هراسي عبور كرده و اين همان عرفان واقعي و عظمت خداست. 

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني فقاهت بسيار قوي و همه جانبه، تيزبيني و دورانديشي را از ديگر ويژگي‌هاي برجسته امام راحل برشمرد و افزود: امام خميني(ره) مسائل را در افق دور تحليل مي‌كردند و اخطارهايي مي‌دادند كه سالها بعد متوجه آنها مي‌شديم.

ايشان در ادامه سخنان خود با تأكيد بر اينكه امام خميني(ره) به لحاظ تفكر كاملاً داراي شخصيتي معتدل بودند، تصريح كرد: نظر اعتدالي ايشان برگرفته از تعليمات ديني است چرا كه قرآن را به خوبي مي‌شناختند و اعتدال در زندگي شخصي ايشان كاملاً مشهود بود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه به بيان مصاديقي از روح لطيف امام به سال هاي جنگ، به ويژه پس از فتح خرمشهر اشاره كرد و گفت: هيچ‌وقت حتي در زمان هشت سال دفاع مقدس از امام راحل افراط نديديم و در شرايطي كه عراق كشور ما را بمباران شيميايي مي¬كرد، ايشان اجازه اين كار را در مناطق مسكوني به ما نمي‌دادند.

آيت¬الله هاشمي رفسنجاني به اشاره به نامگذاري كنفرانس به نام «امام خميني منادي اعتدال و وحدت» گفت: سخنراني¬هاي ايشان مملو از كلمات وحدت و اتحاد است.

ايشان با اشاره به شرايط امروز كشورهاي  جهان اسلام گفت: مسلمانان مي‌توانند وزنه بزرگي در دنيا باشند و بيشترين رأي را در مجامع بين‌المللي داشته باشيم، ولي تفرقه نمي‌گذارد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اتفاقات داخلي كشورهاي اسلامي را تأسف بار دانست وگفت: سلفي‌ها به ميان مردم مي‌آيند و با عقيده‌هاي ناجور خود را به آتش مي‌كشند و چند مسلمان را به شهادت مي‌رسانند و فكر مي كنند بهشتي بوده، در حالي كه به جهنم       مي‌روند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني افزود: در سوريه مردم اعتراضات مدني و معمولي داشتند كه عده اي تروريست از سراسر دنيا جمع شدند و زندگي را بر مردم سوريه تلخ كردند.

ايشان استبداد، افراط و تندروي و سلطه اجانب را سه عنصري دانست كه گرفتاري مسلمانان را تشديد مي‌كند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تشريح اوضاع امروز مصر، سوريه و افغانستان گفت: عظمت دنياي اسلام دارد مخدوش مي‌شود كه يك عده تندرو هستند و يك عده به عنوان حاكم ترسو هستند و اجانب نيز دسيسه مي‌كنند.

ايشان افزود: در سوريه مردم اعتراضات مدني و معمولي داشتند كه عده‌اي تروريست از سراسر دنيا جمع شدند و زندگي را بر مردم سوريه تلخ كردند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني رهبري امام راحل را براي اداره جامعه پس از انقلاب بسيار مهم دانست وگفت: مردم مصر در خلا رهبري مثل امام، انقلاب خود را دوباره به استبداد دادند.
ايشان جايگاه مردم در نگاه امام را بسيار برجسته خواند و گفت: امام راحل مردم را ولي نعمت مسؤولان مي‌دانست و تاكيد مي كرد همه چيز بايد به رأي مردم باشد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در تشريح نقش مردم در جنگ گفت: در حالي كه شرق و غرب و ارتجاع پشت سر صدام بودند امام با مردم جنگ را به پيروزي رساندند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني افزود: صدور انقلاب در نگاه امام افكار اسلامي مردم ايران بود كه مردم ديگر كشورهاي اسلامي هم الگو برداري مي‌كنند.

ايشان تفرقه را آتشي به دامان مسلمانان دانست وگفت: قرآن مسلمانان را دعوت به همكاري با اهل كتاب در مشتركات مي‌كند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: مشتركات مسلمانان كه خيلي زياد است و اختلافات هم كم است كه اگر بر سر خلافت باشد،يك موضوعي تاريخي است.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در بيان تلخي هاي اختلافات مسلمانان گفت: آيت‌الله بروجردي مي‌گفت دعوا بر سر خليفه جهالت ديني است. ايشان به گونه‌اي رفتار كرد كه رئيس الازهر فتوا داد كه شيعيان مثل اهل سنت هستند.

ايشان تصريح كرد:  منابع مسلمان براي همه كشورهاي اسلامي كافي است، اميدواريم ميهمانان با شنيدن افكار و رفتار امام دريچه‌اي باز كنند و جوانان را نصيحت كنيد كه با هم وحدت داشته باشند، امام با درايت گرفتار اين تسلسل باطل نشد و انقلاب روزبه روز قوي تر شد، بين خودمان اختلافات سياسي داريم، ولي مي¬توانيم با وحدت عمل كنيم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه امام روح خودشان را بين فرزندانشان گذاشتند، گفت: برادر من آيت الله حاج سيدحسن خميني نمونه‌اي از روحيات امام را دارد و خانواده امام راحل حق زيادي بر گردن ملت ايران دارند.

آيت الله هاشمي رفسنجاني ضمن قدرداني از برگزاركنندگان اين مراسم از حضور ميهمانان داخلي و خارجي براي شركت در مراسم سالگرد ارتحال امام خميني (ره) تشكر كرد.

به گزراش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام در آغاز اين ديدار ابتدا حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر محمد مقدم، دبير ستاد بزرگداشت بيست و پنجمين سالگرد ارتحال امام خميني(ره) ضمن ارائه گزارشي كوتاه از عملكرد ستاد، درباره انگيزه برپايي اين گردهمايي گفت: با محوريت امام راحل بر وحدت تكيه مي‌كنيم كه جامعه اسلامي بيش از هر زمان ديگر به آن احتياج دارد.

دكتر مقدم بر ضرورت عقلانيت در جامعه تأكيد كرد و گفت: تفرقه و جدايي به دنبال تندروي و افراط گرايي است و لازمه آن برخورد و خشونت است در حالي كه ميوه نظام‌هاي برخوردار از عقلانيت، وفاق، اتحاد و همدلي است.

وي با بيان اينكه 400 نفر از 29 كشور به منظور حضور در مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) به ايران سفر كرده‌اند، گفت: نخبگان برجسته و فرهيخته در سطوح مختلف علمي، دانشگاهي و شخصيت‌هاي برجسته علمي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي از سراسر دنيا در اين كنفرانس حضور دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین