کد خبر: ۲۵۰۰۲۹
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۲

پورمحمدی: تذکر با اخم، دروغ، حذف، دشنام و تهدید تفاوت دارد

وزیر دادگستری با یادآوری انتخابات 24 خرداد سال 92 گفت: ملت در انتخابات وزانت، متانت، همبستگی، بلوغ و رفتار متفاهم اجتماعی را بروز دادند و حماسه سیاسی شکل گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مصطفی پورمحمدی روز پنج شنبه در نشست دبیران استانی حزب موتلفه با اعلام این مطلب یادآور شد: درست است کسی که در انتخابات پیروز می شود شاید نامزد همه جامعه نیست ولی همه باید قبول کنند، بپذیرند، تحمل و پشتیبانی کنند. 

وی افزود: توفیقاتی که در داخل و خارج نصیب ملت ما شده به این خاطر است که همگرایی اجتماعی را همیشه متجلی کرده ایم.

وزیر دادگستری ادامه داد: این همگرایی اجتماعی به این معنی نیست که همه مطلوبشان اتفاق افتاده؛ مگر می شود مطلوب کسی اتفاق بیفتد؟ اما رفتار جمعی با یک رفتار متفاهم همراه با تحمل، پذیرش و تعاون شکل می گیرد که این رویکرد باعث برکات الهی می شود. 

پورمحمدی تصریح کرد: راه حل عبور از مشکلات داخلی و موانع خارجی همگرایی، مودت، همدلی، پشتیبانی و مساوات از یکدیگر است. 

وی خاطرنشان کرد:البته اگر هرکس تخلفی داشت باید تذکر داد اما تذکر با اخم، درشت گویی، دروغ گویی،حذف، دشنام و تهدید فرق دارد. 

وزیر دادگستری با بیان این که جنس نصیحت با تخریب متفاوت است گفت: همه رویکرد ارشاد را می دانند و فرق آن را با تهمت احساس می کنند. 

پورمحمدی افزود: ماه رمضان بهترین راه برجسته شدن صفات انسانی است و همه باید به این رویکرد توجه داشته باشند. 

وی با اشاره به ماه مبارک رمضان و تاثیرات این ماه برجامعه اسلامی گفت: جامعه اسلامی جامعه ای است که سعی می کند درهای جهنم را ببندد و درهای بهشت را باز کند. 

وزیر دادگستری تاکید کرد:باید جامعه تلاش کند تا درهای بهشت را باز نماید و بهترین فرصت نیز در ماه مبارک رمضان است. 

پورمحمدی افزود: بهترین شرایط یک جامعه و مطلوب ترین محیط زندگی در پیشگاه خدا محیطی است که درهای جهنم در آن بسته باشد و درهای بهشت باز باشند. 

وی ادامه داد: البته این مهم اجباری نخواهد بود چون اگر اجباری شود ارزش خود را از دست می دهد؛ ماه رمضان بهترین زمان است که انسانها جهنمی نشوند و راه برای به بهشت رسیدن باز است. 

وزیر دادگستری در ادامه ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه یاد شهید بهشتی و یارانش را گرامی داشت و گفت: شهید بهشتی دچار خودشیفتگی نشد و یادش همیشه در اذهان باقی می ماند.

وزیر دادگستری انقلاب اسلامی را بزرگ دانست و گفت: این انقلاب نه به تفسیر ما بلکه به عقیده کل جهانیان دارای عظمت و اعتبار است و باید به این مهم توجه شود. 

پورمحمدی تصریح کرد: دارای فراز و فرودهایی هستیم ولی اگر همت کنیم و با همکاری به تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف بپردازیم به پیشرفت های بسیاری دست می یابیم. 

وی ادامه داد: تنازع کردن و توجه به رویکرد باندی باعث فشل شدن و از بین رفتن همکاری ها می شودو باید از عدم همکاری پرهیز کرد چرا که فتنه و آشوب به بار می آورد. 

وزیر دادگستری تاکید کرد: اختلاف و تنازع فتنه ای است که تمامی جامعه را در آتش خود می سوزاند و از پای در می آورد و راه حل دوری از تنازع اطاعت از خدا ، رسول و اولی الامر است. 

پور محمدی ادامه داد: راه حل موفقیت همکاری و پرهیز از تنازع است و ملت ایران سال گذشته در انتخابات همبستگی و متانت و تفاهم اجتماعی را نشان دادند. 

وی درباره رسانه ها و عملکرد آنها در فضای کشور گفت: ما باید جبهه ایجابی و مثبت را تقویت کنیم و فضاهای مثبت را ترویج کنیم و این مهم است که زشتی رفتار ناهنجار را برجسته کنیم و خودمان آلوده نشویم. 

وزیر دادگستری خاطر نشان کرد: نسبت های ناروا و این فضاهای زشتی که در رسانه ها وجود دارد و این مطلب اعتراض رییس قوه که اعتراض به رسانه ملی داشت مهم است؛ برخی رسانه ها حرف هایی را آنقدر به دولت نسبت می دهند که دولت بی خیال شده است و این حرف ها مرز ندارد؛ چون به قوه کمتر می گویند این صحبت ها در چشم می آید. 

پورمحمدی تصریح کرد: دولت ابزار دستش نیست نمی تواند با اینها برخورد کند اما قوه قضاییه ابزار دارد و قدرت برخورد دارد و از قدرت بهره می گیرد. 

وی اظهار داشت:کافی است در رسانه ای حرف منفی زده شود این را مردم می گیرند؛ تخلفات و جرایم زبانی در اسلام به عنوان گناه کبیره است دروغ که گفته شود اثر خود را دارد؛غیبت و تهمت آبرو را می برد و این گناه کبیره است. 

وزیر دادگستری خاطر نشان کرد: حرفی که در رسانه زده شود و تهمت باشد جای جبران ندارد ؛ رسانه های متدین و حزب اللهی ها بیشتر باید رعایت کنند. 

پورمحمدی درباره وضعیت دولت و انتصابات گفت:دولتی که الان سرکار است از بدنه اصولگرایی نیامده یعنی ما پشتیبان دولت برای رای دادن و رای جمع کردن نبوده ایم؛خودمان هر کدام کاندیدا داشته ایم. 

وی اضافه کرد:اینکه حالا انتظار داشته باشیم که از جنس اصولگرایان دولت شکل بگیرد انتظار مناسبی نیست و از اول هم دولت ادعایش متفاوت از این خواسته بوده است . 

وزیر دادگستری تصریح کرد: بیشتر از لحاظ تشکیلاتی گروههای اصلاح طلب و کارگزاران از دکتر روحانی حمایت کرده اند ولی واقعیات اینست بدنه تمایل پیدا کرده به وی تفکر جناحی نداشته اند و حتی برخی از شخصیت های حامی هم در آن قالب سیاسی تعریف نمی شوند. 

پور محمدی تاکید کرد: خود روحانی می گوید نه من منسوب جریانی مثل اصلاح طلبی ام نه افرادم اینگونه هستند. 

وی اضافه کرد:آنچه من می بینم اینست که خود روحانی تلاش زیادی برای حفظ اعتدال و رفتار متعادل را تعقیب می کند و در گزینش ها سعی بر این داشته است ؛دکتر روحانی تلاش برای رعایت و حفظ اعتدال را دنبال می کند. 

وزیر دادگستری درباره عملکرد دولت یازدهم نسبت به موضوع مفاسد اقتصادی گفت: برای دولت لاپوشانی،مسامحه کاری و مطرح نشدن پرونده ها معنا ندارد؛دولت انگیزه جدی برای برخورد و پیگیری پرونده های مفاسد اقتصادی دارد. 

پورمحمدی افزود: فضای مثبتی در دولت جهت رسیدگی و پیشرفت نسبت به پرونده های فساد اقتصادی وجود دارد و رسیدگی به پرونده ها بهتر از گذشته دنبال می شود. 

وی یکی از مشکلات موجود در پرونده های فساد اقتصادی را پیچیدگی آنها دانست و افزود:در حقیقت پرونده های فساد کاملا پیچیده است چرا که افراد قوی، ثروتمند و حتی بهره مند از وکلای قدرتمند در این پرونده ها حضور دارند که برخورد با آنها کمی پیچیده است. 

وی بر عزم دولت و قوه قضائیه برای جلوگیری از فساد تأکید کرد و گفت: دولت یازدهم برای ممانعت از فساد گام های خوبی برداشته و کارهای زیادی را انجام داده است. 

وزیر دادگستری در خصوص راههای جلوگیری از فساد اقتصادی نیز گفت: توجه به دولت الکترونیک، شفاف سازی، روان سازی قوانین، شفاف کردن برنامه ها، تأکید بر اجرای قانون و اهتمام به قانون مداری از زمینه های مبارزه با فساد اقتصادی است. 

وی در پاسخ به این پرسش که موضوع کنترل و نظارت بر برخی قضات چگونه انجام می گیرد نیز، گفت: این یکی از دغدغه هایی است که در خود قوه قضائیه نیز دنبال می شود و مدیران روی آن حساس هستند. 

وزیر دادگستری تصریح کرد: در دیدار اخیر مسئولان قوه قضائیه با رهبر معظم انقلاب، یکی از دغدغه های ایشان مبارزه با فساد بود و یکی از انتظارات شان برخورد جدی با این مقوله بود. 

وزیر دادگستری در زمینه انتصاب و برگزیده شدنش در این سمت نیز، گفت: انسان باید همیشه تابع تقدیر باشد و هر جا تکلیف کردند به انجام وظیفه بپردازد. 

پورمحمدی گفت: تاکنون سمتی را خودم به صورت شخصی مطالبه نکردم و تقریبا با اصرار و خواست دوستان در جایگاهی مشغول به فعالیت شدم. 

وی یادآور شد:برای پست وزارت دادگستری رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس به بنده اصرار کردند که آن را پذیرفتم. 

وزیر دادگستری در پاسخ به این پرسش که در خصوص اعدام مه آفرید شبهاتی وجود دارد و گفته می شود مجلس شورای اسلامی در سرعت بخشیدن به اجرای پرونده نقش داشته است، گفت: بله، شبهه هایی ایجاد شده است ولی اینکه مجلس شورای اسلامی باعث تسریع در اجرای پرونده و اعدام مه آفرید شده است را بعید می دانم ؛ اما متأسفانه این شبهه در اذهان عمومی شکل گرفت. 

پورمحمدی درباره جهرمی هم گفت: جهرمی متخلف نبود و حتی گزارش تخلف یکی از شعبات اهواز را نیز وی ارائه داده است. 

وی یادآور شد: یکی از گلایه های دولت قبل این بود که چرا جهرمی به قوه قضائیه گزارش داد و ابتدا به دولت در این باره چیزی نگفت. 

وزیر دادگستری در زمینه لیست بدهکاران بانکی نیز، گفت: اینکه گفته می شود عددها در لیست بدهکاران بانکی بالاتر رفته غلط است چرا که عدد بالاتر نرفته بلکه نسبت نقدینگی و گردش مالی پایین آمده و عددها بزرگتر شده است. 

پورمحمدی بر حاکم بودن منطق و اصول در فضای جامعه تاکید کرد و گفت: باید منطق و اصول حاکم باشد این چرخه منطقی است؛ برخی دلواپسی نشان می دهند ؛ اگر دلواپسی برای دین است ایرادی ندارد اما اگر دلواپسی برای موقعیت، پست یا شغلی است این کار صحیح نیست. 

وی همچنین درباره رابطه دولت و قوه قضائیه نیز، اظهار داشت: رابطه خوب و قابل قبولی بین دو قوه وجود دارد ؛ بنای دو قوه بر همکاری و تعامل است. 

به گزارش ایرنا، وزیر دادگستری در پایان اعلام کرد: لایحه ای برای تقویت شوراهای حل اختلاف مدنظر است تا از سوی دولت به مجلس ارسال شود. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین