کد خبر: ۲۵۱۰۷۱
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۰

متن کامل قطعنامه پایانی همایش "ما دل‌آرامیم"

همایش «ما دل‌آرامیم»، که عصر پنجشنبه با حضور شخصیت‌هایی از جمله "حسن قشقاوی"، معاون پارلمانی و امور کنسولی وزارت امور خارجه، "علی جنتی"، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فعالان سیاسی و اعضای شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری در هتل المپیک تهران برگزار شد، با صدور قطعنامه‌ای پایان یافت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، متن این قطعنامه به شرح زیر است:

الا بذکر الله تطمئن‌القلوب

بنویسید به دیوار سکوت عشق سرمایه هر انسان است

بنشانید به لب حرف قشنگ حرف بد، وسوسه شیطان است

حضرت علی (ع) می‌فرمایند: خداوند رحمت کند کسی را که بداند، از کجا آمده و کجا هست؟ و به کجا عزیمت دارد؟ اگر اندکی، فقط اندکی حافظه تاریخی یاری‌مان کند، به یاد می‌آوریم که یک‌سال پیش، در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در چه شرایط ناامید‌کننده‌ای و در چه وضعیت اسفباری و با چه تهدیدهای خطرناکی مواجه بودیم و امروز در چه شرایطی امیدوارانه و وضعیت متعادل و باثبات و رو در رو با چه فرصت‌های غرورانگیزی قرار داریم و قطعا ادامه این روند و مراقبت از آنچه که در سایه تدبیر و تلاش حاصل آمده است، چه فردای روشنی را به انتظار می‌توانیم نشست. این همه، محصول یک وفاق مقدس و یک همدلی آگاهانه و ایفاء یک مسئولیت اجتماعی و تاریخی سرنوشت‌سازی بود که به پیروزی نامزد منتخب این وفاق، یعنی دکتر "حسن روحانی" منتهی شد و سکان اجرایی کشور از یک جریان واپس‌گرا بیرون آمد و جریانی معتدل با گفتمان اصلاح‌طلبی و عقبه‌ای مترقی و معتقد به راه و خط امام(ره) و وفادار به آرمان‌های والای شهدای گرانقدر و ملتزم به قانون اساسی و رهبری نظام و مصمم به اجرای بی‌کم و کاست سند وفاق یعنی قانون اساسی، اداره اجرایی کشور را به دست گرفت و امروز که حدود یک‌سال از چنین تحولی تاریخی می‌گذرد،‌ با تکیه بر مشاهدات عینی و عمیق و صادقانه خود، احساس جمعی خود را شناسایی و در همایشی با عنوان «ما دل‌آرامیم» به بیان روشن این احساس می‌پردازیم تا تقدیری باشد شایسته و بایسته از رای و حضور مردم عزیز در جای‌جای ایران اسلامی و پیامی باشد به اقلیتی که ذهنیت‌های ناتوانشان اجازه شنیده شدن پیام روشن مردم به تغییر را به آن‌ها نمی‌دهد و احساس دلواپسی دیرهنگام آزارشان می‌دهد. همان‌ها که عدم پایبندی دولت‌های نهم و دهم به قانون، فسادهای مالی سه هزار میلیاردتومانی، تاراج ذخایر ارزی، تحریم‌های تخریب‌کننده صنعت، تجارت و تولید، بیکاری، اعتیاد، ناهنجاری،‌ ناامنی و بی‌اعتباری در مجامع بین‌المللی، رشد بی‌رویه و وحشتناک نقدینگی کشور، تضعیف بخش واقعی اقتصاد در اثر واردات بی‌رویه با ارز ارزان، در تنگنا قرارگرفتن بنگاه‌ها درخصوص تامین سرمایه در گردش بر اثر شوک قیمتی ارز، کاهش بودجه عمرانی، فعالیت‌های بی‌برنامه عمرانی دولت، رکود تورمی، بی‌انضباطی مالی و تخصیص غیربهینه منابع از جمله حساب ذخیره ارزی، ناکارآمد کردن بازار سرمایه در کشور، منهدم شدن یک‌شبه دارایی‌های مردم بر اثر رکود تورمی و عواقب ناشی از آن، گرانی و از همه بدتر نابود شدن بزرگترین نهاد نظارتی، مالی و برنامه‌ریزی کشور و ... آن‌ها را دلواپس نکرد و فریادها و تذکرات مستمر و پی‌درپی کارشناسان، دانشگاهیان، دلسوزان نظام و کشور و بخش‌هایی از مجموعه‌ حاکمیت را نخواستند که بشنوند که مبادا دلواپس شوند. اما امروز که ریاست محترم جمهور با کلید تدبیر و امید حداقل روند نزولی شرایط را متوقف و گام‌هایی اساسی برای رساندن کشور به شرایطی که صنعت، تولید و تجارت بتوانند نفسی بکشند، آن‌ها را دلواپس می‌کند.

اگر بخواهیم مشفقانه به دلواپسان بگوییم که کجا باید دلواپس می‌شدند، مثنوی صد من کاغذ خواهد شد، از باب مثال به آن‌ها می‌گوییم، وزیر محترم اقتصاد و دارایی مطالبات غیرجاری بانک‌ها را بیش از 80 هزار میلیاردتومان اعلام می‌کند و می‌گوید که 70 هزار میلیاردتومان از تسهیلات اعطایی سال 92، معوقات استمهال شده می‌باشد و پیمانکاران بزرگ کشور و سایر فعالان اقتصادی به دلایل عدم کفایت سرمایه بانک‌ها، امکان دسترسی به تسهیلات از نظام بانکی کشور را ندارند و یا کم دارند. چنین شرایط به‌جای مانده از دولت دهم موجب شده است که گزارش مجمع جهانی اقتصاد در خصوص رقابت‌پذیری اقتصادهای 148 کشور جهان اعلام نماید که وضعیت رقابت‌پذیری ایران از رتبه 62 در سال‌های 2011 و 2012 به رتبه 82 در گزارش سال 2013 و 2014 نزول پیدا کند.

اکنون که زمینه این دلواپسی‌ها در سایه سیاست‌های دولت یازدهم، در حال برچیده شدن است و روزنه‌های خوبی در حوزه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آشکار شده است، ما اعضا و هواداران حزب مردم‌سالاری و نیروهای اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا نه تنها دلواپس نیستیم، که «دل‌آرامیم» چون مسیر حرکت دولت تدبیر و امید، با تمام اما و اگرهایی که مشفقانه و دوستانه با آن‌ها در میان گذاشته و خواهیم گذاشت را، موجب آرامش می‌بینیم و به خاطر همین بستر آرامشی که گسترده و می‌گسترد، با تمام وجود حمایت کرده و حمایت خواهیم کرد. تلاش همایش «ما دل‌آرامیم» بر این نکته متمرکز است که با تشریح بخش‌هایی از فعالیت‌های دولت یازدهم توسط شخصیت‌های درون دولت و شخصیت‌های اندیشمند بیرون از دولت، گوشه‌هایی از حرکت هدفمند دولت را به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و مباحث مرتبط با انرژی هسته‌ای را به بحث بنشینیم و دلایل دل‌آرامی خود را در منظر قضاوت عموم قرار دهیم.

فرصت را مغتنم شمرده به چند نکته کلیدی از باب دغدغه همسو با دولت اشاره می‌کنیم:

1- حزب مردم‌سالاری که در حمایت از رییس‌جمهور محترم چه درایام رقابت‌های انتخاباتی و چه پس از پیروزی و تشکیل دولت پیشتاز بوده و مفتخر است که اعلام نامزدی رییس‌جمهور محترم در کنگره یازدهم حزب مردم‌سالاری که میزبان ایشان به عنوان سخنران اصلی کنگره بود صورت گرفت، بدون هیچ مطالبه‌ای، چنان که تاکنون همگان شاهد هستند، امیدوار است و از دولت تدبیر و امید و اعتدال انتظار دارد، همچنان اعمال قدرت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اداری خود را براساس قانون و پاسخگویی و اثربخشی مبتنی کرده و کلید توسعه را در فراهم ساختن شرایط و نهادهایی قرار دهد که دولت از عهده انجام وظایف حاکمیتی و پشتیبانی خود برآید و بتواند زمینه رشد و هدایت آن به نفع عامه مردم را فراهم سازد، به‌ویژه در حوزه مدیریت سیاسی و توزیع عادلانه قدرت و زمینه‌سازی برای تحقق مردم‌سالاری دینی و ایفای حقوق شهروندی در حوزه قدرت و اجرای کامل فصل حقوق ملت در قانون اساسی،‌ از فعالیت احزاب قانونی و نهاد‌های مدنی اجتماعی و فرهنگی حمایت نموده و اقتدار و قوت نهادمند آن‌ها را در راستای توسعه مشارکت عمومی بیش از پیش موردعنایت قرار دهد.

2- با آگاهی از شرایط و وضعیت برجای مانده از دولت قبل و فشار اقتصادی ناشی از این شرایط،‌ اقدامات اقتصادی دولت و کنترل تورم را قدر دانسته و انتظار داریم این کنترل با رونق اقتصادی همراه شده تا شرایط برای خروج از رکود تورمی فراهم آید و با بهره‌گیری از کارشناسان اقتصادی که به حمدالله کم هم نیستند، تصمیمات اقتصادی سنجیده‌تر اتخاذ شود. حزب مردم‌سالاری با استفاده از نظر کارشناسی در زمان تصمیم برای تامین مرحله دوم یارانه‌ها اعلام کرد که به همه یارانه داده شود و یا براساس اطلاعاتی که دولت دارد، 10 میلیون ثروتمند شناسایی شده را بدون ثبت‌نام حذف کند، تا پایگاه اجتماعی دولت ایمن بماند.

3- با توجه به نقش مهم انتخابات‌های مختلف در نظام مردم‌سالاری دینی، دولت محترم در تحقق وعده‌های داده شده در موارد زیر اقدام جدی از هم‌اکنون معمول دارد:

- تبدیل رقابت‌های انتخاباتی به اصلی‌ترین نماد سلامت در حوزه سیاسی

- ارتقای شیوه برگزاری انتخابات

- بازنگری قوانین انتخاباتی در راستای تضمین حقوق اساسی مردم

- فراهم‌آوری زمینه لازم برای نظارت‌های نهادمند احزاب و تشکل‌ها بر فرایندهای انتخابات

- تقویت نقش احزاب در فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های سیاسی از جمله حذف موانع فعال شدن خانه احزاب

- فراهم نمودن امکان تشکیل اجتماعات، میتینگ‌ها و راهپیمایی‌های سیاسی

- ارتقای منزلت اجتماعی احزاب و نهادهای مدنی و ...

4- ضمن تایید و حمایت از فعالیت‌ها و سیاست‌های دولت یازدهم در مذاکرات هسته‌ای و تقدیر از دست‌آوردهای پیدا و پنهان آن در همین نیمه راه و با اطمینان از این که مذاکرات در چارچوب سیاست‌های نظام و حفظ خطوط تعیین شده و در چارچوب موردنظر مقام معظم رهبری پیش رفته و پیش خواهد رفت، تاکید می‌کنیم ذره‌ای از حقوق حقه مردم ایران در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای کوتاه نیایند که نخواهند آمد و با اطلاع‌رسانی به‌موقع و شفاف، موجبات اعتماد و رضایت عمومی را فراهم سازند.

5- مبارزه جدی با فساد با حاکمیت قانون، شفاف‌سازی و ایجاد ثبات اقتصادی، اجتماعی و بهره‌گیری از قدرت نهادهای مدنی و رسانه‌ای و مردمی و ایجاد اشتغال فعال، مولد و رفع بیکاری.

6- ایجاد تحول در حوزه فرهنگ و ارتقای رویکردهای نهادهای فرهنگی از فعالیت‌ محوری به اثربخشی و تغییر نگرش‌های دینی جامعه از ظاهر به معنا و از باید به باور و از تبلیغ به تعمیق، با سیاست‌هایی که در دوران تبلیغات انتخابات به مردم قول داده شده است.

حزب مردم‌سالاری هم اعتقاد دارد که ریشه بحران‌ها در سیاست خارجی در بحران‌های سیاست داخلی است که در بند 1 به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کردیم. اگر موارد ذکر شده محقق شود، قطعا تصمیم‌گیری در مذاکرات مسیر اقتدار، اعتدال و عقلانیت را سهل‌تر طی خواهد کرد.

والسلام علیکم و رحمه الله برکاته

حزب مردم سالاری- 1393/04/12
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین