کد خبر: ۲۵۳۳۱۷
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۳
تلاش داعش برای شکستن دروازه های بغداد

عراق در روز شنبه؛ تنش ، انفجار و همچنان جنگ

شنیدن خبرهای روز عراق آن هم در مقابل باد نه چندان موثر کولر تاکسی در گرمای حدودا 50 درجه بغداد، حال خوبی بدست نمی دهد، بویژه زمانی که راننده پیچ افزایش صدای رادیویش را می چرخاند، اولین خبر مربوط به انفجارهای زنجیره ای در بغداد است که تا عصر شنبه دستکم 30 کشته برجا گذاشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:‌ گروه های تروریستی، بویژه داعش از سه روز پیش تلاش خود را برای ناآرام کردن بغداد تشدید کرده اند ، بطوری که در روز چهارشنبه گذشته بارها خود را به دروازه های بغداد کوبیدند و امروز با سلسله انفجارهای زنجیره ای در نقاط مختلف پایتخت عراق، به تلاش خود ادامه دادند. 

یکی از این انفجارها در منطقه محروم جنوب بغداد موسوم به ابودشیر رخ داد که طی آن دستکم 9 تن کشته شدند و تعداد زیادی هم زخمی به همراه داشت. در این منطقه گروهی از آوارگان منازعات سالهای اخیر در وضعیتی ناخوشایند ساکن هستند. 

آنها که از البیاع منطقه ای در جنوب غرب شهر بغداد، به مرکز شهر آمده بودند، خبر از انفجاری مهیب دادند. شاهدان می گفتند که با ورود نیروهای امنیتی و امدادی به منطقه ، بیشتر خیابان های منتهی به محل انفجار بسته شد. 

میدان عدن در کاظمین نیز امروز دوبار لرزید. گزارش ها حاکی است که دو بمب قوی دراین منطقه زائران امامان جواد و موسی کاظم(ع) و اهالی کاظمین را هدف قرار داد که بر اثر آن تعدادی مسلمان روزه دار به شهادت رسیدند. 

با اینحال موج انفجارها تا ساعت 16 به وقت بغداد همچنان ادامه داشت، بطوری که منطقه السیدیه نیز هدف انفجار تروریستی قرار گرفت. تاکنون آمارهای ضد و نقیضی از قربانیان انفجارهای امروز بغداد منتشر شده ، اما منابع رسمی فعلا کشته شدن نزدیک به 30 تن را درحوادث امروز تایید می کنند. 

** نبرد در شمال عراق ادامه دارد 

در نگاهی به مهمترین رویدادهای عراق در روز شنبه باید به مناطق شمالی عراق ، جایی که نبردهایی سخت میان ارتش و داوطلبان مردمی با داعش در جریان است، سری زد. 

در دو روز اخیر، مناطق اطراف پالایشگاه بیجی، شهر تکریت مرکز استان صلاح الدین، شهر مقدادیه در استان دیالی و پایگاه نظامی اسپایکر، صحنه شدیدترین درگیری ها بوده است. 

سخنگویان ارتش عراق می گویند، نیروهای ارتش و مردمی توانسته اند شهر ضلوعیه را که هفته گذشته به دست داعش افتاده بود، آزاد کنند ، اگر چه در همین مدت دو پل ارتباطی یکی حدفاصل شهرهای بلد و ضلوعیه و دیگری در شمال مقدادیه توسط داعش منفجر شد. آنها سعی دارند با انفجار زیرساخت های جاده ای ، از جمله پل ها ، حرکت نیروهای ارتش را در منطقه کند کنند. 

در همین حال قاسم عطا امروز شنبه به خبرنگاران اطمینان داد که شهرهای تکریت، ضلوعیه و پالایشگاه بیجی و نیز پایگاه نظامی اسپایکر در اختیار و تحت کنترل نیروهای دولتی است. 

**داعش مغول وار ویران می کند

در همین حال، خبرها از مناطق تحت اشغال داعش همچنان نگران کننده و اسف بار است. آنها دیروز مسیحیان استان موصل را تهدید کرده اند تا هر چه زودتر با بجا گذاشتن اسباب و اثاثیه زندگی، استان را ترک کنند. همچنین به مساجد و اماکن مقدسه اقلیت های این استان نیز تعرض کرده و به آتش کشیده اند. 

یک گزارش حاکی است که جنگجویان داعش در شهر شیعه نشین البشیر یک مسجد، یک مدرسه علوم دینی و نیز به مقام های امام علی و امام رضا(ع) در این شهر حمله کرده و تخریب کرده اند.

البشیر منطقه ای شیعه و ترکمن نشین در استان کرکوک عراق است که بخش های مهم و کردنشین و نفت خیز آن را پیشمرگان حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی در جریان بحران اخیر به تصرف در آورده و آن را به منطقه اقلیم کردستان الحاق کرده اند.

** منازعات در عالم سیاست

نزاع و درگیری تنها در صحنه نظامی عراق خلاصه نمی شود. در عرصه سیاست هم مجادلات و تنش ها همچنان ادامه دارد، اگر چه تلاش ها برای میانجیگری و نزدیک کردن جریان های سیاسی جهت برون رفت از بحران سیاسی و امنیتی اخیر در عراق هم تشدید شده است. 

یکی از مهمترین اخبار امروز عراق بازگشت مام جلال به عراق بود. جلال طالبانی رییس جمهوری عراق که از 19 ماه پیش به این سو در بیمارستانی در آلمان بستری بود و وخامت حالش به حدی شد که عراق خود را برای شنیدن خبرهای بد آماده کرده بود، حالا بهبود یافته و امروز شنبه با یک پرواز اختصاصی راهی سلیمانیه در کردستان عراق شده است. 

بازگشت طالبانی و همزمانی آن با بحث های جاری در میان کردها جهت تعیین نامزد برای پست ریاست جمهوری عراق ، یکی از پربحث ترین موضوعات روز در عراق است. 

کردها تا هفته گذشته بر روی دو نام ، یعنی برهم صالح و نجم الدین کریم برای پست ریاست جمهوری عراق متمرکز بودند، اما دیروز جمعه به یکباره نام فواد معصوم مطرح شد. علاوه بر اینها با اعلام بازگشت طالبانی برخی عراقی ها معتقدند که شاید طالبانی اگر وضعیت جسمی اش مناسب شده باشد، خود، برای بار سوم نامزد این پست شود.

البته این گمانه آخری را کمتر باید جدی گرفت، اما بازگشت طالبانی شاید بتواند بسیاری از مشکلات در داخل جریان های کرد عراقی را حل کند، بطوری که اختلافات بر سر نام ها، با تایید طالبانی از هرکس، به مجادلات پایان خواهد داد. 

ازطرفی، اختلافات جدی هم باردیگر بر روابط اتحادیه میهنی طالبانی و حزب دمکرات بارزانی سایه انداخته است. 

برخی منابع می گویند، جریان اتحادیه میهنی که کرکوک را جزیی ازمنطقه تحت نفوذ خود می داند، در ماجرای بحران اخیر و حمله داعش که طی آن پیشمرگان بارزانی وارد کرکوک شدند و کنترل این منطقه را به دست گرفتند، ناراضی به نظر می رسند. 

این دو حزب با سابقه کرد، بعد از 2003 و سقوط صدام، یک توافق نانوشته دارند که طی آن ریاست منطقه اقلیم با بارزانی ها و پست ریاست جمهوری عراق متعلق به میهنی ها خواهد بود. 

همچنین پست وزارت خارجه را بارزانی گرفتند و در مقابل استانداری کرکوک هم به میهنی ها رسید که تاکنون نجم الدین کریم از اتحادیه میهنی، استاندار آن بوده است. 

حالا اما کرکوک به دست بارزانی ها افتاده و همین می تواند میان این دو حزب قدیمی آتش رقابت ها را تند کند، چنانکه در سالهای 1991 تا 1995 برای در اختیار گرفتن کنترل این منطقه جنگ خونین و طولانی مدتی میان این دو در گرفت که هزاران کشته برجای گذاشت. 

در همین حال، تعیین پست نخست وزیری و تشکیل کابینه جدید هم مهمترین موضوع در عرصه سیاسی عراق است که به نظر می رسد فرآیند به نتیجه رسیدن آن خیلی بیشتر از پست های ریاست پارلمان و ریاست جمهوری زمان لازم داشته باشد. فعلا برای جلسه روز چهارشنبه، تنها قرار است درخصوص پست ریاست جمهوری و معاونان رییس جمهور تصمیم گیری شود. 

سیاستمداران عضو ائتلاف دولت قانون در حالی بر نامزدی مالکی برای دور سوم اصرار می ورزند که برخی شواهد نشانگر آن است که روند جاری اوضاع برای نخست وزیر عراق کمی بهبود یافته است. 

دیروز سلیم جبوری رییس پارلمان عراق از جریان اهل سنت این کشور ، گفت که جریان های سیاسی با هر نامی که ائتلاف ملی (جریان متحد شیعی) مطرح کند، موافقت خواهند کرد. 

در عین حال ورود طالبانی به صحنه سیاسی عراق ، می تواند باردیگر شانس نوری المالکی را افزایش دهد، چرا که طالبانی در نرم کردن مواضع جریان های مختلف شیعی، سنی و کرد، تجربه طولانی دارد و جریان های سیاسی نیز برای جایگاه وی احترام قائل هستند. 

به گزارش ایرنا، این روزها اگرچه شنیده ها حکایت از آن دارد که فشارها بر نوری المالکی برای کنار کشیدن از سیاست تشدید شده، اما رایزنی ها و چانه زنی ها همچنان ادامه دارد که در برخی مواقع تا مرز تهدید هم پیش می رود. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین