کد خبر: ۲۵۶۴۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰
آذر منصوری در گفت‌وگو با آفتاب:

تفكيک جنسيتی، تکه‏‌ای از پازل اندیشه‏‌های طیف افراطی است

آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‏طلب و فعال حوزۀ زنان می‏‌گوید: سیاست شهردار تهران در تقابل با مواضع خود در ایام رقابت انتخاباتی و دولت اعتدال است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- لیلا ابراهیمیان: منصوری در گفت‌وگو با «آفتاب» از دستاویز قرار دادن کرامت انسانی زن توسط طیف سیاسی خاصی، برای پیشبرد اهداف خود می‏‌گوید؛ اهدافی که بر مبنای رویکرد به انزوا بردن زن و خانه نشین کردن آنها در تلاش هستند.

*خانم منصوری! کسانی که از «طرح تفکیک جنسیتی» دفاع می‏‌کنند، ادعا می‏‌کنند که نگاه آنها معطوف به «کرامت انسانی» زنان است و اینها به دلیل «غیرت دینی» اقدام به جداسازی فضای کاری زنان از مردان می‏‌کنند. شما فکر می‏‌کنید این طرح و الگو تا چه اندازه در راستای این الگوی دینی قرار دارد؟

آنچه که در اعتقادات و مبانی دینی ما به آن توجه شده، هیچ محدودیت و تبعیضی برای زنان وجود ندارد. از طرفی طبق فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، زنان می‏‌توانند در مقدرات اساسی مملکت دخالت مستقیم داشته باشند. در هیچ یک از مبانی اعتقادی ما ایفای مسئولیت اجتماعی توسط زنان تقبیح نشده؛ بلکه این حق برای زن و مرد به طور مساوی دیده شده است. این بینش در الگوی صدر اسلام و آیات قرآن و روایات اسلامی هم دیده شده است.  بر اساس الگوی اسلامی، دینی و قانون اساسی ما باید فضایی فراهم شود تا به نقش و مسئولیت اجتماعی زنان به عنوان یک انسان مسئول توجه شود. من فکر می‏‌کنم که در اجرای طرح تفکیک جنسیتی کرامت زن دستاویزی شده که زنان را هر چه بیشتر به انزوا ببرند. این طرح با دو رویکرد مطرح شده است. رویکرد اول در تقابل با نظام حقوقی ایران است. مبنای اصلی این رویکرد تحدید آزادی‏‌های زنان است. اوج این نگاه را ما در دوره ریاست جمهوری احمدی‏‌نژاد دیدیم. در آن دوره تفکیکی جنسیتی برای بخش عظیمی از جامعه انسانی در دانشگاه‏ها اجرا شد. بر اساس این طرح نصفی از جامعه در رشته‏‌های متعدد دانشگاهی نمی‏‌توانستند تحصیل کنند. در حالی که زنان در گذر زمان نشان داده بودند که به لحاظ توانمندی استحقاق تحصیل در این رشته‏‌ها را دارند. این نماد بارز تبعیض در آموزش عالی بود. رویکرد دیگر در صدد این است که زنان به طور کامل خانه‏نشین شوند. برای همین از فرصت‏‌های متعدد در دستگاه‏‌های اجرائی و تقنینی استفاده می‏‌کنند تا به اهداف واقعی خود که همان انزوای زنان است، برسند.

*بعضی از طرح‌ها و لوایحی که در مجلس مطرح می‌‏شود و به قول فعالان حقوق زنان، ناقض حقوق نصفی از جامعه ایران است، چقدر می‏‌تواند در راستای نابرابری‏‌های جنسیتی عمل کند؟

خیلی زیاد. ببینید هر طرحی که در مجلس مطرح و تصویب می‏‌شود به طور یقین آثار کوتاه مدت و دراز مدت زیادی بر جامعه زنان دارد. وقتی ما در مجلس طرح کاهش ساعت اشتغال زنان را داریم. شاید در لحظه اول و در کوتاه مدت عده‌ای از این مسئله استقبال کنند؛ اما تبعات این طرح در دراز مدت خیلی زیاد است. با ادامه این طرح زنان فرصت برابر شغلی خود را از دست خواهند داد. متاسفانه عده‌‏ای به دنبال جریان‏‌سازی از طریق مجلس و سایر نهادها هستند و از این طرح به تمام قد دفاع می‏‌کنند. ولی باید در عمل و در فضای واقعی کار در ایران این طرح و تبعات و ضرر و نفع آن را ارزیابی کرد. بعد به یقیین گفت که این طرح به نفع جامعه زنان است یا نه.

*شما چقدر جریان‏‌های داخل و بیرون مجلس را در رابطه با حقوق زنان مرتبط با هم می‏‌بینید؟

من فکر می‌کنم که طیف سیاسی خاصی از هر بستر و امکانی برای به کرسی نشاندن اندیشه‏‌های خود استفاده می‏‌کنند. در واقع به نظر من کارهای شهرداری تهران و به طور مشخص اظهارات و اقدامات شهردار تهران، در تداوم این اندیشه است. اما این اندیشه در تضاد آشکار با توسعۀ همه جانبه کشور و متضاد با سند چشم‏ انداز ایران است.

*به نظر شما تاثیر اصلی این طرح و طرح‌‏های مشابه چه خواهد بود؟

این طرح به طور قطع فرصت برابر را از زنان جامعۀ ایرانی می‏‌گیرد. در نهایت طراحان این تفکر به هدف خود، که احیای کرامت زن هست نمی‌‏رسند. اما افکار عمومی به هدف پنهان آنها که زن را جنس دوم قلمداد می‏‌کنند سریعتر وقوف پیدا کرده‏اند.

*به نظر شما چرا قالیباف، شهردار تهران در یک سال اخیر، از زمان رقابت‏‌های انتخاباتی تا به امروز به این صورت تغییر عقیده داده است؟

من هم با شما موافق هستم. من فکر می‏‌کنم مواضع اخیر آقای قالیباف در تقابل با صحبت‏‌های قبلی خود و رویکرد دولت اعتدال درباره زنان است. از زمان رقابت‏‌های انتخاباتی تا به امروز صحبت‏‌ها و مواضع ایشان تفییر چشمگیری داشته است. البته خود این مسئله نیاز به بررسی دقیق دارد. باید دید که کدامیک از این جهت‏‌گیری‏ها، جهت‌گیری واقعی ایشان است و چرا به این شیوه تغییر موضع داده است. دکتر روحانی در روز گرامیداشت زن به عدالت جنسیتی و فرصت برابر زنان در دستگاه اجرایی اشاره داشتند. اما صحبت‌های شهردار تهران در جهت خلاف این مواضع است. در نهایت این مشی فرصت برابر در فضای کسب و کار را از زنان می‏‌گیرد.  

*به نظر شما منشا واقعی این طرح چیست؟

من فکر می‏‌کنم که این اندیشه‏‌ها بیشتر به رویکرد سیاسی برمی‏‌گردد و این طرح‌ها تداوم اندیشه‏‌های سیاسی افراد است. طیف افراطی در دولت گذشته با مطالبات این‌چنینی و بهانه قرار دادن کرامت زن در جهت اجرای ‌برنامه سیاسی خود بودند. به نظر من اقدام اخیر شهردار تهران تکه‏‌ای از پازل اندیشه‏‌های این طیف افراطی است  و در تداوم اندیشه گروه خود هستند. از طرف دیگر کشورهای در حال توسعه التزام دارند که به فرصت‏‌های برابر زنان و مردان در توانمند کردن کشور توجه کنند. 

*عده‏ای از موافقان این طرح می‌‏گویند یکی از دلایل اصلی اجرای این طرح پیشگیری از آسیب‌ها و ناهنجاری‏‌های اجتماعی هست. شما چطور این نظر را ارزیابی می‏‌کنید؟

بله. یکی از بهانه‏‌های اجرای طرح تفکیک جنسیتی جلوگیری از آسیب‏‌های اجتماعی است. واقعیت امر این است که اگر محیط برای مشارکت زنان و مردان در مسایل علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مهیا شود نتیجه مستقیم این مشارکت جلوگیری از آسیب‏های اجتماعی خواهد بود. زنان و مردان در این محیط به خودباوری و توانمندی می‏‌رسند و بهتر می‏‌توانند از توان خود در توسعه همه‌جانبه جامعه استفاده کنند. تجربه و مطالعات علمی ثابت کرده که اجرای محدودیت نه تنها منجر به کاهش ناهنجاری در جامعه نمی‏شود بلکه به ناهنجاری دامن می‏زند. باید به مسائل اجتماعی به طور واقع بینانه نگاه کرد. نتیجه عملی این طرح کاهش ناهنجاری نیست بلکه دامن زدن به حساسیت‏‌ها در جامعه است.  من این طرح و این نوع رفتارها را را پیش‌زمینه وقوع جرایم در جامعه می‏‌بینم. جرایم و ناهنجاری که به صورت زیرپوستی در جامعه رشد می‏‌کند که در دراز مدت مقابله و مهار این جریم هزینه کلانی را به کشور تحمیل خواهد کرد.

*به نظر شما جایگاه حقوق زن در این طرح در کجا قرار می‏‌گیرد؟ 

در فصل سوم قانون اساسی ایران، به حقوق همه شهروندان تاکید شده است. از طرفی حضرت امام (ره) در اولین هیئتی که به خارج فرستادند خانمی را هم به همراه این هیئت فرستادند. اگر امام به زنان و توانمندی آنها باور نداشت آیا به همراه این هیئت یک زن را همراه می‏‌کرد؟ یا اینکه اجازه می‏‌داد که در اصلاح قانون اساسی در بند  مربوط به ریاست‏‌جمهوری، کلمه مرد حذف شد و به جای آن کلمه رجل به کار برده شود. این مسائل باید مورد توجه طراحان این تئوری قرار بگیرد تا ببینند که چقدر در راستای اهداف و بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران قدم برمی‏‌دارند؟ آیا این رفتارها ناقض حقوق زنان، قانون اساسی و مخالف نظرات بنیانگذار انقلاب اسلامی نیست؟ آقای قالیباف و طرفداران اندیشه ایشان باید به حقوق برابر و انسانی زنان و مردان توجه کنند؛ نه اینکه به بهانه‌های واهی نصفی از جمعیت جامعه را نادیده بگیرند.

*خانم منصوری به نظر شما اظهارات و اقدام شهردار تهران چقدر با شورای شهر و نظرات آنها همسو است؟

شوراهای شهر در کشور نقش نظارتی برعملکرد شهرداری‌ها را دارند. باید به این مسئله توجه شود که تصمیم‌های شهرداری برآیند مصوبات شوراهاست و نظر و تصمیم قالب مجموعه‌ شوراهای شهر برعملکرد شهرداری‌ها تاثیر دارد. با توجه به قانون شورای اسلامی شهر و روستا که در سال 1368 مصوب شده است، شهردار توسط این شورا انتخاب می‏شوند و در نهایت مجری برنامه‏‌ها و سیاست‏گذاری‏‌های شورای شهر هستند. در این شرایط شورای شهر تهران باید به این پرسش پاسخ دهد که آیا رویکرد اخیر شهرداری تهران مورد قبول و تایید شورای شهر است یا نه؟ اگر این تصمیم مورد تایید نیست چرا شورا قدمی برای اصلاح نظر جداسازی فضاهای اشتغال زنان و مردان در شهرداری تهران نمی‌گیرد. آیا شهردار تهران حق دارد که چنین اظهار نظر مناقشه‏برانگیزی را در فضا عمومی مطرح کند. آیا ابلاغ این قانون به زیرمجموعه شهرداری بدون اینکه نظر شورای شهر و مصوبات و اختیارات آن را در نظر بگیرد، غیرقانونی نیست؟ اما اگر شورای شهر تهران مدافع چنین تصمیماتی هستند باید به شهروندان پاسخگو باشند.

*به نظر شما طراحان تفکیک جنسیتی چقدر به جامعه هدف که زنان هستند شناخت واقعی دارند؟

برای شناخت واقعی توانمندی‏های زنان کافی است به نتایج کنکور امسال توجه کنند. بیشترین درصد قبولی‎ها و رتبه تک‌رقمی زنان هستند. زنان ایران از توانمندی لازم برای ارتقا برخوردار هستند و در فضای مناسب و برابرکاری همیشه این توان را از خود نشان داده‌‏اند. اگر ما در تحلیل مسائل اجتماعی واقع‌بینی داشته باشیم بهتر می‏‌توانیم درباره زنان و مسائل آنها قضاوت کنیم. زن امروز ایران به دنبال فرصت‏‌های برابر است. از طرف دیگر نباید به مسائل بین‏‌المللی هم بی‌توجه باشیم. در گزارش مجمع جهانی اقتصاد در 2013 ایران از میان 139 کشور رتبه 129 را در مسئله «شکاف جنسیتی» کسب کرده است. این رتبه برای تحلیل‏گران مسائل اجتماعی و سیاسی خیلی معنادار است. باید برای پرکردن فاصله و شکاف جنسیتی و ایجاد فرصت‏‌های برابر اقدام کرد. اما نتیجه نهایی رویکرد شهرداری افزایش هر چه بیشتر این شکاف‏هاست. راه توسعه از به کار گرفتن تمام توان کشور می‏‌گذرد نه از حذف یک گروه توانمند و بزرگ.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
یاسر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
9
9
این اعتقادات و مبانی دینی شما از کجاست که ما خبر نداریم.
این جمله حضرت زهرا به گوش ایشون نرسیده که وقتی پیامبر کارهای داخل منزل را به حضرت فاطمه علیها سلام و امور مربوط به بیرون خانه را به امیرمؤمنان علیه السلام گذاشتند؛ فرمودند:
حضرت کارهای داخل منزل را به حضرت فاطمه علیها سلام و امور مربوط به بیرون خانه را به امیرمؤمنان علیه السلام گذاشتند.
ایشون اسلام شناس هستند؟ خداییش یک بار مردی کنین و نظرات مخالفتون را هم بذارید
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
5
5
تفکیک جنسی توهین به ما مرد ها است .یعنی ما بدیم ؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین