کد خبر: ۲۶۰۳۷۷
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷
انشالله رحمتی پژوهشگر حوزه فلسفه:

تضارب آرا، رخوت حوزه اندیشه را می‌زداید

انشالله رحمتی پژوهشگر و مترجم حوزه فلسفه و عرفان و استاد فلسفه دانشگاه دانشگاه آزاد تهران مرکز معتقد است تضارب آرا و واکاوی جریان‌های فکری نیاز اساسی امروز جهان است. موضوعی که به گفته این استاد دانشگاه، بی‌توجهی به آن مشکلات زیادی به خصوص در خاورمیانه ایجاد کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: اخیرا وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی تضارب آرا و اندیشه‌ها را نیاز اساسی جامعه توصیف کرده و آن را موجب اعتلای فرهنگ کشور دانسته بود.

انشالله رحمتی که فعالیت‌های زیادی در حوزه فلسفه انجام داده به موضوع تضارب آرا پرداخته و به «آفتاب» می‌گوید: «من بر این باورم که جهان اسلام بیشتر از گذشته به فضای علمی برای بررسی جریان‌های فکری نیاز دارد. فضای رخوت، تفکر بدون خلاقیت و جمود فکری امروز در بسیاری از کشورهای اسلامی دیده می‌شود. متاسفانه تضارب آرا به شکل واقعی وجود ندارد و بحث‌هایی نازل بین فرقه‌های مختلف رواج پیدا کرده‌اند. اینگونه بحث‌ها که قصدی جز سرکوب کردن طرف مقابل ندارد، در این کشورها رواج پیدا کرده است.»

رحمتی که  سال‌ها در حوزه فلسفه فعالیت کرده و بارها به عنوان مترجم نمونه انتخاب شده است به نتایج زیانبار این ماجرا پرداخته می‌گوید: «در این شرایط است که وقتی افراد در بحث‌های فلسفی به شکل منطقی پیش نمی‌روند، دست به اسلحه می‌برند و منطقه را به آشوب می‌کشند.»

رحمتی به دلایل مناقشات در بحث‌های رایج پرداخته و تاکید کرد: «زمانی تضارب آرا در جامعه محقق می‌شود که ما بحث‌های رایج را از خطابه و جدل و مغالطه خارج کرده و به صورت خالص به برهان و استدلال روی آوریم. استدلال نوعی اخلاص و علاقه به حقیقت را ایجاد می‌کند. اگر این اخلاص و علاقه وجود داشته باشد نظر مخالف برای ما تحمل‌پذیر خواهد شد و ثمرات خوب و مبارک  آن  توسط طرف مقابل درک می شود زیرا ضرورت وجودی  بحث برای ما مشخص شده است.»

این استاد دانشگاه و پژوهشگر فلسفه افزود: «همه افراد بشر میل به کشف حقیقت دارند و حقیقت نیز برای یک فرد و یا یک گروه نیست. تضارب آرا همان راهی است که کشف حقیقت از آن می‌گذرد.»

این استاد دانشگاه به نقش وزارت ارشاد در تضارب آرا پرداخت و گفت: «به نظر من تسهیل مجوز برای کتاب‌ها اگرچه امر مثبتی است اما کافی نیست. وزارت فرهنگ ارشاد باید فراغت و فضایی برای مولفان کتاب‌ها فراهم کند که آثار قوی در حوزه اندیشه تولید شوند. این وزارتخانه باید زمینه رواج این کتاب‌های تاثیر گذار و اندیشمند را در جامعه فراهم کند تا مردم ثمرات فکری آثار ارزشمند را در زندگی فکری و اجتماعی خویش مشاهده کنند. باید عرضه و تقاضای کتاب‌های فلسفی به تعادل مناسب برسد زیرا خوانده شدن کتاب از تولید آن اهمیت بیشتری دارد و اگر کتابی به درستی خوانده شود افراد علاقمند به تفکر بیشتر خواهند شد.»

 علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  پنجشنبه شب در دیدار با اهالی فرهنگ و هنر استان قزوین به تضارب آرا اشاره کرده و گفت: «امیدواریم شرایط در این دوره بگونه‌ای فراهم شود که تمام نویسندگان اعم از مولفان کتاب، روزنامه‌نگاران و سایر صاحبان قلم در فضایی آزاد و با سلیقه‌های مختلف بتوانند افکار و اندیشه‌های خود را بیان کنند زیرا عمیقا معتقدیم رشد و اعتلای فرهنگی جامعه در سایه تضارب آرای اصحاب فکر و اندیشه رخ می‌دهد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین