کد خبر: ۲۶۲۲۰۷
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
اتهام را پاسخ دهیم

نگاهی به گزارش اخیر بان کی مون درباره وضعیت روزنامه‌نگاران ایرانی

«این مسئله ربطی به دولت روحانی و احمدی‌نژاد هم ندارد. یک مسئله کلی است که باید حل شود نه آنکه صورت مسئله پاک شود.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: «پرزیدنت روحانی وعده داده بود که محدودیت های آزادی بیان را از بین برده و آزادی مطبوعات را به جامعه بازگرداند. اما متاسفانه نه تنها این وعده ها به عملی نشد، بلکه محدودیت های موجود برای این بخش از جامعه، اثرات منفی زیادی داشته و زندگی بخش بزرگی از جامعه ایران را تحت تاثیر قرار داده است.روزنامه نگاران هنوز با مشکلات و محدودیت های وسیعی روبرو هستند. روزنامه نگاران و دیگر اصحاب رسانه هنوز توسط دادگاه انقلاب احضار می شوند و در بعضی مواقع بازداشت و مورد اذیت و آزار نیروهای امنیتی قرار می گیرند.» این بخشی از گزارشی است که «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، به عنوان گزارش ماه سپتامبر، منتشر ساخته است.

به گزارش آفتاب، اما «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به همراه معاون مطبوعاتی خود؛ «حسین انتظامی» درنشست عالی هماهنگی ستاد حقوق بشر که روز گذشته، سه شنبه 25 شهریور، با حضور اعضای بلندپایه‌ ستاد حقوق بشر از جمله مدیران عالی‌رتبه‌ قضایی برگزار شد، تعریف غرب از مفهوم حقوق بشر را با ما به عنوان یک کشور اسلامی متفاوت دانست و تصریح داشت: «در آنجا عقیده بر آن است که آزادی افراد بدون هیچ قید و شرطی باید مهیا باشد حال آنکه به هرحال ما در اینجا در یک جامعه اسلامی زندگی می کنیم و آزادی های ما در چارچوب قانون اساسی و قوانین اجتماعی وقضایی تعریف می شود. چه اینکه حتی در همان جوامع که چنین ادعایی دارند نیز به خوبی مشخص است که آزادی بی حد و حصر وجود ندارد و منافع ملی، امنیت ملی و برخی خطوط قرمز وجود دارد. ما در حقوق بشر اسلامی بر این باوریم که انبیا الهی  بعنوان حاملان وحی بیش از همه به حقوق بشر حساسیت داشته و آن را در تعلیمات خود به بشر مد نظر قرار داده اند، اساسا یکی از اصلی ترین تلاش های انبیا و ادیان الهی و از جمله اسلام در جهت تکامل معنوی انسان و رشد عقلانی و رسیدن او به همه حقوق مادی و معنوی خود در این دنیا به عنوان یک انسان مختار و آزاد بوده است.»

وی درباره تلاش دولت یازدهم برای مقابله با کج‌سلیقگی در اجرای قانون گفت: «در دولت یازدهم همه تلاش ها به کار گرفته شده تا از اعمال سلیقه های شخصی، سهل انگاری و دخالت های دولتی کاسته شود و کارها به سرعت انجام شده و حتی برخی از مسئولیت ها به خود صاحبان صنف فرهنگی، هنری و رسانه ای واگذار شود. هم اکنون در حدود 6600 عنوان نشریه مکتوب و الکترونیکی در کشور مجوز فعالیت دارند که فقط در طول همین یک سال گذشته و در طول دولت یازدهم 1300 عنوان نشریه اعم از مکتوب و الکترونیک مجوز گرفته اند. ما رفتار خود را براساس خوشایند هیچ شخص یا کشوری تنظیم نمی کنیم و صرفا براساس قوانین عمل می کنیم و همین توسل به قانون در یک سال گذشته دستاوردهای خوبی را به همراه داشته است که یکی از آنها افزایش مجوزها، کم شدن دخالت های دولتی و کم شدن تعداد روزنامه ها یا نشریه های توقیف شده بوده است.»

اما «صادق زیباکلام» که استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران است در گفت‌وگو با «آفتاب» بیان کرد: «هر بار که گزارشی از سوی دیده‌بان‌های حقوق بشر و سازمان ها و مراجع مرتبط منتشر می‌شود، مسئولان ما فقط تکذیب می‌کنند و از عبارات مشابه و همیشگی مانند آنکه این مطالب براساس مطالب و مغرضانه منتشر شده و یا آن را منابع ضدانقلاب و توطئه‌گر تنظیم کرده‌اند و چون ما می‌خواهیم قوانین اسلام را پیاده کنیم، مورد خشم غربی‌ها هستیم و قس علی هذا. در صورتی که وقتی چنین گزارشی منتشر می‌شود قطعا چند ده صفحه مطلب است که در آن نام و مشخصات افراد آمده است و به جزئیات اشاره شده است که مثلا فلان روزنامه‌نگار در فلان تاریخ بازداشت و یا مورد اتهام و بازجویی قرار گرفته است. حقیقت ماجرا این است که این گزارش‌ها، جعلیات نیست اما مشکل آن است که مسئولان ما هیچ‌گاه جز بیان آنکه اینها همه دروغ است، چیزی نگفته‌اند. در صورتی که باید همان سند را آورده و کذب را مطرح کنند نه آنکه به شکل کلی تکذیب کنند. پس چرا هیچ وقت درباره بحرین یا عربستان یا سوریه یا فلسطین چنین تکذیبیه‌هایی صادر نمی‌شود و سکوت می‌کنند. به اعتقاد من این مسئله ربطی به دولت روحانی و احمدی‌نژاد هم ندارد. یک مسئله کلی است که باید حل شود نه آنکه صورت مسئله پاک شود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین