کد خبر: ۲۶۳۱
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۸۴ - ۰۹:۱۰

جزئيات توطئه ليبي براي ترور اميرعبدالله

آفتاب‌‌نیوز : واشنگتن پست در گزارشي در اين باره نوشت: جزئيات تازه اين ماجرا در پي آن كشف و اعلام شد كه تحقيقات از 13 مظنون دستگير شده كامل و براي ارائه به دادگاه آماده شد. قرار است در روزهاي آينده يك قاضي عالي رتبه در رياض اين 13 مظنون را محاكمه كند. اين مظنونان شامل هشت سعودي و پنج ليبيايي از جمله چهار مأمور اطلاعاتي ليبي هستند.

مأموران اطلاعاتي ليبي وقتي دستگير شدند كه مشغول پرداخت بيش از يك ميليون پول نقد به مخالفان سعودي در هتلي در مكه بودند. مأموران ليبيايي اين سعودي ها را براي پرتاب نارنجك و خمپاره و چند ماه انفجاري ديگر به آپارتمان اميرعبدالله در مكه استخدام شده بودند.

اين ترور قرار بود سه هفته بعد از انفجارهاي القاعده در ساختمان هاي مسكوني خارجي ها در رياض در نوامبر سال 2003، صورت گيرد. اين انفجارها 17 كشته و 122 مجروح به جاي گذاشت.

ماجراي اين ترور براي اولين بار در ژوئن گذشته فاش شد، وقتي يكي از رهبران مسلمان در آمريكا در دادگاهي در ويرجينيا به معامله غيرقانوني با ليبي متهم شد و به بازجويان خود اطلاعاتي درباره اين طرح ترور صحبت كرد. مدارك پرونده تحقيق سعودي ها درباره اين موضوع نشان مي دهد كه قرار بوده اين عمليات كار القاعده وانمود شود، اما هدف هر دوي اين گروه ها يكي بوده و آن بي ثبات كردن پادشاهي عربستان و سرنگوني خاندان آل سعود است.

مقامات مسئول سعودي، آمريكايي و انگليسي دليل اين توطئه را جنگ لفظي و توهين ميان معمر قذافي و امير عبدالله در نشست اتحاديه عرب در مارس سال 2003 عنوان كرده اند. در آن نشست كه چند روز قبل از شروع حمله آمريكا به عراق برگزار شده بود، قذافي وليعهد عربستان را به «هم پيماني با شيطان» و حمايت از نيروهاي نظامي آمريكا در منطقه متهم كرد. امير عبدالله هم كه همواره روابط پرتنشي با رهبر ليبي داشته در پاسخ گفت: «دروغ هاي شما معلوم است و گورتان هم كنده شده.»

چند روز بعد از اين واقعه، قذافي خشمگين با مسئولان اطلاعاتي خود در طرابلس ديدار كرده و به آنها دستور داده كه طرحي مخفيانه براي ترور عبدالله تهيه كنند. اين مطالب همگي در اسناد پرونده تحقيق سعودي ها كه در نتيجه بازجويي هاي مظنونان تهيه شده، آمده است. يافته هاي بازجويان سعودي را مأموران تحقيق اف.بي.آي و بازجويان آمريكايي هم تأييد كرده اند.

مقامات سعودي اكنون مشغول بحث درباره اين موضوع هستند كه آيا محاكمه اين 13 مظنون را علني برگزار كنند يا نه. اين محاكمه چه علني برگزار شود و چه غيرعلني، توجهات زيادي را به خود معطوف مي كند چرا كه از يك سال پيش كه اين ماجرا فاش شد، معادلات بسياري در خاورميانه تغيير كرد و از سوي ديگر تلاش هاي آمريكا براي عادي سازي روابط با ليبي هم با پيچيدگي رو به رو شد.

دولت ليبي درباره اين موضوع اظهارنظر علني چنداني نكرده است. اما ضمن رد هرگونه دخالتي در توطئه ترور امير عبدالله توضيح نداده است كه مأموران اطلاعاتي ليبي در مكه چه مي كرده اند.

قذافي ادعاهاي مربوط به توطئه ترور امير عبدالله را ساختگي و دروغي عمدي خوانده است. او در مصاحبه اي كه ماه گذشته با مجله تايم انجام داده گفته است: ما رابطه خوبي با عربستان سعودي داريم. رابطه مشخص من با شاهزاده عبدالله هم خوب است.

وزارت خارجه آمريكا از سال 1979ليبي را در ميان كشورهاي حامي تروريسم قرار داده و تحريم هاي اقتصادي بين المللي عليه اين كشور را اعمال كرده است. بعد از پرداخت غرامت از سوي دولت ليبي به قربانيان انفجار لاكربي، اين تحريم ها رفته رفته لغو شد.

ليبي سال گذشته در چرخشي آشكار، با كنار گذاشتن برنامه تسليحات هسته اي، شيميايي و ميكروبي خود موافقت كرد. اين توافق در پي چند ماه مذاكرات مخفي ميان ليبي با مقامات آمريكا و انگليس صورت گرفت. از آن زمان آمريكا محدوديت هاي اعمال شده عليه ليبي را كاهش داده است. اما بخشي از تحريم هاي آمريكا هنوز باقي مانده و دو كشور هنوز رابطه ديپلماتيك ندارند.

مقامات آمريكايي در اظهارنظر درباره ماجراي ترور امير عبدالله با احتياط كامل اظهارنظر كرده اند. آنها از يك سو اين ادعاها را جدي گرفته اند و از سوي ديگر به نزديك كردن روابط با ليبي ادامه داده اند.

مثلا ماه گذشته وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد محدوديت هاي مسافرتي اعمال شده براي ديپلمات هاي ليبي را لغو مي كنند. سخنگوي وزارت خارجه به خبرنگاران گفت: اين تصميم در چارچوب روابط بهبود يافته دو جانبه با ليبي اتخاذ شده است.

مقامات وزارت خارجه آمريكا مي گويند كه «ويليام برنز» معاون امور خاورميانه وزارت خارجه آمريكا در سال گذشته هفت بار با رهبران دولت ليبي در طرابلس، رم و لندن ديدار كرده است.

به گفته آنها، هر بار در اين نشست ها برنز درباره مشاركت ليبي در توطئه ترور اميرعبدالله نگراني خود را ابراز كرده است.

اما عربستان سعودي با پيشرفت تحقيقات خود، روابطش را با ليبي كاهش داده است. سه ماه پيش رياض اعلام كرد سفير ليبي را از عربستان اخراج كرده و سفير خود را هم از طرابلس فراخوانده است. اما شاهزاده سعود الفيصل وزير خارجه عربستان گفت: رياض تصميم ندارد روابطش را با ليبي به طور كامل قطع كند.

بعضي مقامات آمريكايي درباره جدي بودن اين ادعا ابراز ترديد كرده اند. در اسناد پرونده تحقيق مقامات عربستان سعودي اين عمليات يك عمليات آماتوري توصيف شده و همين موضوع ترديدهاي بسياري به دنبال داشته است. مأموران امنيتي و اطلاعاتي ليبي براي وارد كردن يك ميليون دلار پول نقد به عربستان چند بار دچار مشكل شده اند. ابتدا اين پول به بانكي در مدينه منتقل شده كه در ابتدا قرار نبوده كه دريافت كننده پول باشد. مأموران بانك در يادداشتي اين اشتباه را به ليبيايي ها اطلاع داده اند و اين پول از بانك پس گرفته شده و به بانك موردنظر در مكه واريز شده است. همچنين در كار پرداخت اين پول به مأموران سعودي هم چند بار اشكالي ايجاد شده و در نهايت هنگام پرداخت پول، مأموران امنيتي سعودي همه آنها را دستگير كرده اند.
سرهنگ محمد اسماعيل، مأمور ليبيايي كه مقامات سعودي او را به هماهنگي اين توطئه متهم مي كنند، متهم اصلي اين پرونده است. او 27 نوامبر سال 2003 در مصر دستگير شد.

به گفته مأموران تحقيق سعودي، اسماعيل از طريق سعد فقيه، مخالف برجسته سعودي مستقر در لندن اين عمليات را هماهنگ مي كرده است. فقيه در ماه هاي اخير چند تظاهرات اعتراض آميز عليه دولت در شهرهاي عربستان برنامه ريزي و برگزار كرده است.

بعد از آن كه سازمان ملل فقيه را به فهرست حاميان مالي و تداركاتي تروريسم اضافه كرد، فعاليت او در لندن محدود شده است و او با ممنوعيت مسافرت و توقيف دارايي ها رو به رو شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین