کد خبر: ۲۶۶۵۱۵
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸

سرفه، تب شبانه، خلط همراه با خونریزی و کاهش وزن نشانه بیماری سل است

سل بیماری عفونی و واگیرداری است که با ورود به دستگاه تنفسی بدن فرد مبتلا به شکل سرفه ، تب و عرق شبانه ، خط همراه با خون ریزی و کاهش وزن نمایان می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: کارشناس سل شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: بیماری سل در بین اقشار مختلف مردم از سال های دور در جهان وجود داشته و در کشور ایران نیز از قدیم طبیبان با آن آشنا بوده و برای مداوای بیماران خود داروهای سنتی و گیاهی تجویز می کردند.

زهرا لطفی با بیان اینکه این بیماری در سال 1993 میلادی از طرف سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک فوریت جهانی اعـــــلام شد، افزود: بیماری سل یکی از پر اهمیت ترین بیماریهای عفونی قرن حاضر است که توانائی درگیری کلیه ارگان های بدن را دارد ولی بیشترین آسیب و صدمه به دستگاه تنفسی ریه وارد می شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون طبق برآورد اولیه سازمان بهداشت جهانی هرساله بالغ بر هشت میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا می شوند و تاکنون یک سوم مردم جهان بدون آنکه احساس کنند به میکروب این بیمــــــــــاری آلوده شده اند.

کارشناس شبکه بهداشت شهرستان ری در مورد علائم بیماری سل بیان داشت: شایعترین علامت بیماری سل سرفه پایدار و طولانی مدت بیش از دوهفته بدون خلط و یا همراه با خلط و گاهی نیزخونی باشد.

وی گفت: علائم مشترک و عمومی این بیمار شامل تب، کاهش وزن، کاهش اشتها، بی حالی، تعریق شبانه، خستگی زود رس و ضعف عمومی تمامی اعضای بدن است.

لطفی افزود: میکروب حامل سل از طریق ذرات بسیار کوچک تنفسی به افراد سالم منتقل شده و این ذرات حاوی میکروب در هوای موجود در هر فضای بسته برای مدت طولانی می توانند به طور معلق باقی بماند و عامل مبتلای دیگران به بیماری شود.

وی گفت: با توجه به اینکه مهمترین علامت بیماری سل سرفه بیش از دوهفته است در صورت مشاهده این علامت با مراجعه سریع به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی نمونه خلط رایگان ، از شما دریافت خواهد شد.

کارشناس بهداشت شهرستان ری در خصوص راههای درمان بیماری سل اظهارداشت: این بیماری کاملاً قابل درمان است و دوره درمان در حالت عادی به مدت شش ماه می باشد که در 2 مرحله درمان 2 ماهه و چهار ماهه به صورت تجویز دارو ادامه می یابد که اکثرا موارد خطر سرایت بیماری پس از دو هفته از آغاز درمان صحیح از بین می رود.

لطفی افزود: شروع درمان دارویی در کاهش انتقال بیماری بسیار موثر بوده و بعد از دوهفته از شروع درمان بیماری قابل انتقال به سایرین نمی باشد.

این کارشناس بیماری سل تاکید کرد: بیماری سل درمان پذیر است و کلیه خدمات شامل تشخیص ، درمان دارویی و آزمایشات لازم در مراکز بهداشتی و درمانی به صورت رایگان ارایه می شود. 

وی در پاسخ به این سوال که چه افرادی در معرض ابتلا به سل قرار گیرند؟ افزود: افراد جامعه را می توان به دو دسته تقسیم کرد ، یک گروه افرادی که با فرد مسلول نزدیک بوده بیشتر در معرض تماس با میکروب و گرفتن عفونت سل هستند و گروه دیگر افرادی که دچـار عفونت شده اند و شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری دارند.

وی ، بیماران مبتلا به سل ریوی واگیر، افرادی که به مدت طولانی در مراکز خاص نگهداری می شوند مانند زندان و آسایشگاه های سالمندان و افراد در پناهگاه ، معتادان به مواد مخدر تزریقی ، مبتلایان به عفونت ایدز و افرادی که در دوسال اخیر مبتلا به عفونت سل شده اند ، را به عنوان عمده ترین افراد در معرض خطر مبتلا به بیماری سل نامید. 

لطفی بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری سل را شناسایی و درمان صحیح با نظارت مستقیم بیماران مسلول اسمیر مثبت ، برشمرد.

کارشناس بیماری سل شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری تصریح کرد: در حال حاضر از سوی مراکز بهداشتی و درمانی در سراسر کشور با تزریق واکسن BCG در دوره کودکی از فرم های شدید و کشنده بیماری سل ، مثل منن‍ژیت سلی و سل ، جلوگیری می شود. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین