کد خبر: ۲۶۷۱۸۵
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۰

جلوگیری از «قتل عمد» در تئاتر شهر

نماینده تام الاختیار تئاتر شهر و معاونت هنری در پروژه بازسازی "تئاتر شهر" تاکید کرد: هر اتفاقی که در سالن‌های بلک‌باکس مجموعه تئاتر شهر رخ بدهد‌،یک "آشویتس" خواهد بود و حتی می‌تواند به عنوان قتل عمد محسوب بشود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: آخرین وضعیت بازسازی مجموعه تئاتر شهر در نشستی امروز 27 مهر ماه با حضور عبدالخالق مصدق‌، مسعود معمار‌ به عنوان مدیر دفتر طرح‌های عمرانی‌ وزارت ارشاد و پریسا مقتدی مدیر تئاتر شهر بررسی شد و در این نشست نگرانی‌های متعدد خانواده تئاتر درباره وضعیت تعمیرات تئاتر شهر با افراد حاضر در جلسه مطرح شد.

در این نشست گفته شد که هنوز کاهش سالن‌های بلک باکس تئاتر شهر به دو سالن به قطعیت نرسیده است اما آنچه در این میان اهمیت دارد بحث ایمنی مجموعه و امنیت جانی تماشاگران و هنرمندان تئاتر است.

با توجه به تایم طولانی نشست خبرنگاران فرصت نکردند از مراحل بازسازی تئاتر شهر دیدن کنند و فقط عکاسان توانستند این روند را ثبت تصویری کنند.
 
در آغاز این نشست مسعود معمار مدیر دفتر طرح‌های عمرانی درباره پروژه تعمیرات تئاتر شهر توضیح داد: با توجه به وضعیت نابسامان تمام سالن‌های تئاتر شهر و بعد از بررسی شش ماهه این مجموعه و مطالعات ایمنی و آکوستیکی آن، دفتر طرح‌های عمرانی بحث تعمیرات را از سر گرفت و بر همین اساس پیمانکار پروژه انتخاب و عملیات تخریب انجام شد. در حال حاضر وارد فاز بازسازی شده‌ایم و فعلا دو سالن را تخریب کرده‌ایم چون قرار است سالن‌های استاندارد و با تجهیزات روز را تا زمان برگزاری جشنواره تئاتر فجر به بهره برداری برسانیم.

وی از بازسازی تالار اصلی تئاتر شهر به عنوان فاز دوم این بازسازی خبر داد و افزود: ابتدا قرار بود تالار اصلی بازسازی شود اما بعدا به این نتیجه رسیدیم که این عملیات را بعد از جشنواره تئاتر فجر شروع کنیم.

معمار در این جلسه نگرانی هنرمندان تئاتر را امری طبیعی دانست و یادآور شد:این دغدغه‌ها به دلیل اتفاقاتی که در بازسازی قبلی پیش آمد، طبیعی است اما در تعمیرات جدید حتما نگرانی‌ها برطرف می‌شود به همین دلیل از خرد جمعی کمک می‌گیریم.

او با اشاره به جایگاه مجموعه تئاتر شهر به عنوان پیشانی تئاتر ایران بازسازی آن را کاری حساس تلقی کرد و خواستار مشاوره‌های اهالی رسانه و هنرمندان تئاتر شد.

در ادامه فرشید مصدق هنرمند تئاتر که به عنوان کارشناس هنری در چندین پروژه ساخت سالن هنری همکاری داشته است‌، خبر تعمیرات مجموعه تئاتر شهر را تهیج کننده توصیف کرد و با اشاره به کمبود سخت‌افزار تئاتری یادآور شد: در 35 سال گذشته هنرمندان تئاتر در زمینه افزایش امکانات سخت افزاری به آرزوهای خود نرسیده‌اند. البته در شهرهای دیگر سالن تئاتر ساخته شده است، اما در تهران به دلایل ویژه‌ای، هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است.

وی با اشاره به پیشینه مجموعه تئاتر شهر یادآور شد: این مجموعه سال 50 ساخته شده و فقط تالار اصلی را داشته است که برای اجرای باله طراحی شده بود و سالن‌های طبقه پایین هیچ کدام وجود نداشت، همچنان که تالار اصلی هم برای تئاتر ساخته نشده است و به درد آن نمی‌خورد. بنابراین ما امروز وارث سالن‌هایی هستیم که محدودیت‌هایی بسیاری دارند و در سال‌های بعدی به دلیل کمبود امکانات تئاتر به مجموعه تئاتر شهر اضافه شده‌اند.

مصدق ادامه داد: ما وارث چهار سالن بلک باکس هستیم و می‌خواهیم این سالن‌ها را به استانداردی مناسب برای هنرمندان و تماشاگران تئاتر تبدیل کنیم.

همچنین پریسا مقتدی مدیر تئاتر شهر درباره عدم اطلاع رسانی تعمیرات این مجموعه توضیح داد: اردیبهشت ماه که مسئولیت تئاتر شهر را برعهده گرفتم، متوجه شدم مدیر قبلی در خبرهایی که مطبوعاتی شده بود از بازسازی تئاتر شهر خبر داده بود. البته مذاکرات ایشان به صورت شفاهی بود و سندیت نداشت. از سوی دیگر به دلیل تاخیر در تهیه اقلام برای بازسازی تالار اصلی‌، اجازه ندادم این تالار در اختیار دفتر طرح‌های عمرانی قرار بگیرد و این چنین بود که این دفتر پیشنهاد داد حال که بودجه‌ای برای تئاتر شهر تعریف شده است، این بودجه را در سالن‌های دیگر این مجموعه هزینه کنیم.

مقتدی افزود: اخبار بازسازی به شکل گسترده‌ای در رسانه‌ها منتشر شده بود و حتی مدیریت قبلی از انفجار وضعیت تئاتر شهر خبر داده بود. اما می‌توان گفت وقتی وارد فاز عملیاتی شدیم، این موضوع برای خانواده تئاتر جدی شد.

او درباره ارائه چشم انداز نهایی تعمیرات تئاتر شهر گفت: هنوز در این زمینه به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم اما عملیات تخریب در تغییرات بعدی تاثیری ندارد، چون تغییرات، بعد از این مرحله است. از سوی دیگر آقای مرادخانی معاون هنری هم تصمیم گیری درباره تعداد سالن‌ها و اولویت بخشیدن به ایمنی آنها را به خانواده تئاتر سپرده است. بنابراین ما هستیم که باید بعد از شنیدن توضیحات مسئولان ایمنی دراین زمینه تصمیم گیری کنیم.

مقتدی با اشاره به جلسه‌ای که روز گذشته 26 مهرماه با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر و مدیران هنری برگزار شده است‌، گفت: این جلسه با حضور هنرمندانی همچون ایرج راد‌، بهزاد فراهانی به عنوان نمایندگان خانه تئاتر ‌، جلال تهرانی، سیامک احصایی، آروند دشت آرای‌، رضا گوران‌، همایون غنی‌زاده‌ در کنار فرشید مصدق‌، مسعود معمار‌، داوطلب‌(نماینده دفتر طرح‌های عمرانی)،‌ معمارزاده‌ (نماینده میراث فرهنگی)،‌ رضا دادویی مدیر شورای نظارت و ارزشیابی و طباطبایی برگزار شد و طی آن قرار شد، آقای مصدق نماینده تام الاختیار تئاتر شهر و معاونت هنری در پروژه بازسازی سالن‌های قشقایی ،‌ سایه و کارگاه نمایش باشد. همچنین آقای معمار تعهد کرد در کلیه امور و تهیه اقلام، بدون تایید نهایی آقای مصدق هیچ عملیات اجرایی، انجام نشود.

معمار در همین زمینه گفت: سالن‌های بلک باکس مطلقا از نظر مسائل فنی آکوستیک و ایمنی استاندارد نبودند. در بازسازی جدید سیستم اعلام و اطفاء حریق‌ و برق اضطراری ایجاد می‌شود و سالن‌ها به استانداردهای جهانی نزدیک خواهند شد. از سوی دیگر تخریبی که انجام دادیم، برای حفظ امنیت تماشاگران است و فعلا فقط نابهنجاری‌ها را برداشته‌ایم.

در تکمیل این توضیحات مصدق افزود: دو بحث اصلی داریم‌؛ ضریب ایمنی و استاندارد سازی سالن‌های تئاتر با در نظر گرفتن استاندارد جهانی ضریب ایمنی سالن‌های بلک باکس تئاتر شهر در حد صفر است و آتش نشانی اعلام کرده در صورت بروز هر حادثه‌ای، هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیرد. اگر تا به حال فاجعه‌ای در تئاتر شهر رخ نداده، فقط به دلیل لطف خداوند است چرا که در این مجموعه قدرت اشتعال همه چیز بیش از یک ساختمان معمولی است.

در ادامه این نشست، معمار در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چه ضمانتی وجود دارد که این تعمیرات نتیجه‌ای ناخوشایند نداشته باشد توضیح داد: ما به عنوان سیستم دولتی می‌توانیم، ضمانت‌نامه بدهیم و دفتر طرح‌های عمرانی همیشه پاسخگو خواهد بود ضمن اینکه می‌توانیم هنرمندان را دعوت کنیم تا از فعالیت‌های ما بازدید کنند.

او ادامه داد: ما در سطح کشور 15 سالن در دست ساخت داریم که بعضی از آنها سه چهار برابر تئاتر شهر هستند. از سوی دیگر تمام متریال مورد نیاز این مجموعه با مشورت آقای مصدق تامین می‌شود.

سپس فرشید مصدق گفت: تا قبل از بعد از ظهر دیروز تصور می‌کردم دفتر طرح‌های عمرانی و شرکت پیکر نهاد پیمانکار پروژه، روبروی من هستند، اما جلسه پنج و نیم ساعته دیروز باعث شد به این نتیجه برسم که اشتباه می‌کنم.

او تاکید کرد: قرار نیست من فقط صورت جلسه‌ها را تایید کنم بلکه حتما دیدگاه‌هایم را ارائه خواهم کرد. همچنان که معتقدم آدم‌ها را می‌توان شکست داد، اما نمی‌توان متوقف کرد. بنابراین هرگز خسته و سرخورده نخواهم شد.

این هنرمند تئاتر خاطر نشان کرد: اگر طبقه پایین تئاتر شهر هیچ سالنی نداشته باشد، خیلی بهتر است، اما به دلیل جریان تئاتری ما معتقدم خوب است سه سالن خوب و استاندارد داشته باشیم و آنچه به آیندگان ارائه می‌دهیم، آنقدر ارزشمند است که به حذف یک سالن با 24 اجرا در طول سال می‌ارزد، بنابراین از هرچه که حذف شود، دفاع خواهم کرد.

مصدق در این نشست نوید داد که سه ماه آینده اتفاقات بسیار خوبی در تئاتر شهر می‌افتد.

او خطاب به خبرنگاران گفت: نگرانی امروز شما کاملا درست است چون از ذهنیت من برای آنچه در آینده اتفاق می‌افتد، خبر ندارید و این نگرانی‌ها به دلیل اتفاقاتی است که در گذشته رخ داده است.

او که پیش از این به عنوان مشاور با ساخت مجتمع «کوروش» و چند مجتمع هنری دیگر همکاری داشته است، یادآور شد: تمام سالن‌های این مجتمع کاملا استاندارد است. وقتی بخش خصوصی اینگونه به این مسائل اهمیت می‌دهد ما در تئاتر شهر باید بیشتر به این موضوع توجه داشته باشیم.

مصدق با اشاره به دغدغه هنرمندان تئاتر درباره کم شدن سالن‌های تئاتر شهر افزود: بیشتر نظرات هنرمندان به دلیل احساس از دست دادن یک امکان تئاتری است، اما هر اتفاقی که در طبقه پایین تئاتر شهر بیفتد، یک آشوویتس و حتی قتل عمد خواهد بود. چون اگر این سالن‌ها را به استانداردهای لازم نرسانیم، در صورت بروز هر حادثه، دچار قتل عمد شده‌ایم.

در ادامه این جلسه مبحثی درباره نظارت دفتر طرح‌های عمرانی در بازسازی تئاتر شهر در سال 86 مطرح شد و معمار در این زمینه توضیح داد که این دفتر در آن زمان هیچ نظارت و مسئولیتی درباره عملیات بازسازی نداشته است.

او یادآور شد: سال 86 اعتباری حدود سه ونیم میلیارد تومان برای تعمیر تئاتر شهر پیش‌بینی شده بود. چندی پیش در گفت‌وگویی با آقای غریب‌پور که قرار بود در آن دوره مدیریت بازسازی را برعهده داشته باشد‌، متوجه شدم که متاسفانه ایشان را کنار گذاشتند و از دفترچه‌ای که حاصل مطالعه ایشان در تئاتر شهر بود، استفاده‌ای نکردند و گروهی دیگر مسئولیت پروژه را برعهده گرفتند، اما هیچ مدارکی نیست که نشان دهد دفتر طرح‌های عمرانی این پروژه انجام داده باشد.

به گفته او؛ درآن دوره به صلاحدید مدیران، دفتر طرح‌های عمرانی را کنار گذاشتند و این دفتر هیچ نظارتی درباره بازسازی سال 86 نداشته است. تا اینکه یکی دو سال قبل برنامه‌ریزی دوباره‌ای برای اقدامات زیرساختی انجام شد و در حد اعتبارشان کار کردند.

معمار با تاکید بر اینکه سلیقه شخصی‌اش را در این بازسازی دخالت نمی‌دهد‌، درباره حضور شرکت «پیکر نهاد» به عنوان پیمانکار پروژه که در پروژه قبلی هم فعالیت داشته است، توضیح داد: این شرکت به طور مقطعی و بنا به اعتبارات در تئاتر شهر حضور داشته و کارهایی که انجام داده، مورد تایید ما است. اما مثلا لابی تالار قشقایی در سه روز تعطیلی درست شد و مورد تایید ما نیست، چون اصلا از آن خبر نداشتیم.

مدیر دفتر طرح‌های عمرانی گفت: گذشته را نبش قبر نمی‌کنم اما از تجربه تاریخ به عنوان چراغی برای راه آینده استفاده می‌کنم.

در ادامه، مسعود معمار درباره همکاری با بهروز غریب‌پور در بازسازی جدید تئاتر شهر توضیح داد: پنج شش ماه پیش درجلسه‌ای از ایشان خواستم طرح‌هایشان را ارائه بدهند و ما حتما از زحمات ایشان استقبال می‌کنیم وبه خود اجازه نمی‌دهیم سر سوزنی از سرمایه‌ها را هدر بدهیم.

او همچنین تاکید کرد که امکانات جدید را از بهترین متریال‌ها و با تایید مصدق تهیه می‌کند و از کارشناسان و اساتید دانشگاه در خارج از کشور نیز کمک می‌گیرد اما نام مشخصی را ارائه نکرد.

معمار درباره بودجه بازسازی گفت: سال گذشته برآورد اولیه ما برای بازسازی کل مجموعه 12 میلیارد تومان بود که بخشی از تخصیص سال گذشته و امسال را استفاده کرده و کار را به دو فاز تقسیم کرده‌ایم. در حال حاضر اعتبار ما کافی است البته برای تالار اصلی قرار است صندلی‌های اسپانیایی با بالاترین کیفیت روز دنیا تهیه کنیم ولی صندلی سالن‌های دیگر را از برندهای داخلی تهیه خواهیم کرد که تامین آن با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد.

همچنین پریسا مقتدی با اشاره به نتایج فاجعه بار بازسازی تئاتر شهر در سال 86 یادآور شد: سایه یک بازسازی ناقص و غیر اصولی را به دوش می‌کشیم و نمی‌توانیم بدون توجه به آن اتفاق و تیرگی ناموفقش، قدم برداریم و همین تیرگی است که خانواده تئاتر را نگران کرده، اما از اهالی رسانه و خانواده تئاتر درخواست می‌کنم کمک کنند که چه کنیم تا آن تجربه تکرار نشود و یکی از کارهای ما برای جلوگیری از تکرار آن تجربه‌، تعیین آقای مصدق به عنوان نماینده تام الاختیار و تعیین کارگروه و برگزاری جلسات هم اندیشی با خانواده تئاتر است.

این بازیگر و کارگردان تئاتر در ادامه درباره مشکلات بازسازی تالار اصلی گفت: یکی از مشکلات ما برای بازسازی تالار اصلی این بود که گفته شد همه کارها را می‌توان انجام داد به جز ماشینری که خودش نیازمند 15 میلیارد بودجه است. اما نمی‌خواستم تالار اصلی به شکل ناقص بازسازی شود به همین دلیل قرار شد بودجه را در سالن‌های کوچک هزینه کنیم. از میان سالن‌های بلک باکس‌، تالار چهارسو نسبت به بقیه به سامان‌تر است، به همین دلیل کنار گذاشته شد و در فازهای بعدی بازسازی به آن فکر می‌کنیم.

مقتدی ادامه داد: تخصیص در سالن‌های کوچک عملی‌تر بود چون بیشتر اقلام این سالن‌ها را از داخل کشور تهیه می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه جلسه این پرسش مطرح شد که چرا برای بازسازی تئاتر شهر فراخوان منتشر نشده و مناقصه برگزار نشده است که معمار در پاسخ به این پرسش گفت: ما با کسانی کار می‌کنیم که مورد وثوق و اعتمادمان هستند، ضمن اینکه در ایران پیمانکار ویژه‌ای برای ساخت سالن تئاتر نداریم. پیمانکار ما از شرکت‌های رتبه اول است، البته از نظرات کارشناسان هم استفاده می‌کنیم.

در همین زمینه مصدق توضیح داد: در طرح‌های عمرانی، مناقصه برگزار می‌شود. ضمن اینکه در کنار چند شرکت موجهی که در ایران وجود دارند، شرکت‌های دیگری به عنوان شرکت‌های همکار فعالیت می‌کنند. هنوز نمی‌دانم شرکت «پیکر نهاد» با شرکت‌های همکار‌، کار می‌کند یا نه. اما با توجه به تخصصی شدن همه چیز‌، معماری سالن تئاتر باید توسط شرکت‌های متخصص انجام شود و در همین راستا آرزو می‌کنم شرکت پیکر نهاد نیز با شرکت‌های همکار فعالیت کند.

در بخش دیگری از این جلسه، پریسا مقتدی به بازدید وزیر ارشاد از مجموعه تئاتر شهر اشاره کرد و گفت: در این بازدید دغدغه خانواده تئاتر را درباره کم شدن سالن‌های تئاتر شهر مطرح کردم و معاون هنری و همینطور وزیر ارشاد تایید کردند تا تصمیم گیری نهایی بعد از هم اندیشی با اهالی تئاتر انجام بشود. به هر حال چه افزایش سالن‌های تئاتر شهر و چه کاهش آنها در طول سال‌ها، تصمیماتی است که با توجه به شرایط انجام شده است و هرگز نمی‌توانیم به طور مطلق تصمیم‌مان را درست یا نادرست بدانیم.

مدیر تئاتر شهر در این نشست رسما از بهروز غریب‌پور خواست تا با سعه صدر و به دلیل اهمیتی که تئاتر برایش دارد، تمام ناملایمات قبلی را کنار بگذارد و اجازه بدهد مدیران پروژه بازسازی از حضور و طر‌ح‌های او نیز بهره مند بشوند.

مقتدی تاکید کرد: البته حتما با تلفن شخصی هم از ایشان دعوت خواهم کرد و امیدوارم خواهش مرا بپذیرند.

او در پاسخ به پرسشی درباره حضور میراث فرهنگی در این پروژه یادآور شد: از آنجا که تئاتر شهر جزو میراث فرهنگی است، تمام تغییراتش باید با هماهنگی این سازمان باشد و در جلسه‌ی دیروز هم آقای معمارزاده به عنوان نماینده‌ای از این سازمان حضور داشتند.

در بخش پایانی این جلسه پرسشی مبنی بر اختلاف نظر احتمالی میان دفتر طرح‌های عمرانی و مصدق مطرح شد و خبرنگاران پرسیدند در صورت بروز این اختلاف نتیجه بازسازی تئاتر شهر چه خواهد بود.

معمار در پاسخ به این پرسش گفت: عمده نظرات ما علمی است و در مباحث علمی برخلاف مسائل سلیقه‌ای‌، اختلاف نظر به وجود نمی‌آید.

مصدق نیز در این زمینه توضیح داد: در این پروژه دو خطر ما را تهدید می‌کند‌؛ زمان و اختلاف که در جلسه‌ی روز گذشته درباره هر دو مساله صحبت کردیم. ممکن است یکی از نظرات من کار را برای دو روز متوقف کند، یعنی اختلاف است که موضوع زمان را مطرح می‌کند ما برای پرهیز از اتلاف وقت، باید شخصی را به عنوان تعیین کننده نهایی بپذیریم. البته چنین اختلاف نظرهایی از همان روی کاغذ و مرحله طرح مشخص می‌شود.

 پریسا مقتدی در پاسخ به پرسشی درباره حضور بعضی از هنرمندان تئاتر در جلسه‌ی هم اندیشی روز گذشته توضیح داد: تعدادی از این هنرمندان عضو شورای هنری تئاتر شهر هستند و هنرمندانی همچون سیامک احصایی و جلال تهرانی نیز به دلیل مسئولیت فردی خودشان به ما کمک می‌کنند.

او در این نشست خواستار حضور و همکاری پررنگ‌تر خانه تئاتر شد و ادامه داد: روز گذشته آقایان راد و فراهانی جلسه را زودتر ترک کردند و بسیاری از مباحث مهم را نشنیدند. آنها اعلام کردند به دلیل اینکه جلسه با 35 دقیقه تاخیر آغاز شده است نمی‌توانند تا پایان آن حضور داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین