کد خبر: ۲۶۹۳۵۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸

کربلا بی‌قرار است

دسته‌های سینه‌زن این روزها و شبها، بدون وقفه از باب الزینبیه و باب راس السلطان وارد حرم اباعبدالله الحسین (ع) می شوند و از باب الشهدا و باب الکرامه خارج می شوند، دور حرم می گردند و اشک ریزان بر سر و سینه زده واز بین الحرمین عبور می کنند تا به حرم علمدار کربلا برسند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: این روزها و این شب های کربلا غوغایی است و تا اربعین شعله های آن خاموشی ندارد؛ هر سال می آید و می رود و عطش عاشقان حسین(ع) بیشتر می شود و هرچه سختی های آن بیشتر است، عاشقان این خاک و این تربت تشنه تر. 

در حرم امام حسین(ع)، می توان تاریخ را به نظاره نشست؛ هر سمتش و هر گوشه اش خاطره ای است و انگار تمام زیبایی های تاریخ انسان همه اش اینجا جمع است؛ ادب، مهربانی و مردانگی و وفاداری، خضوع و خشوع و شجاعت و تا دلت بخواهد راستی و درستی و سبد سبد عشق.

علی اکبر زیر پای پدر و علی اصغر بر سینه بابا خفته اند و اصحاب در زیر ضریح پشتی آرمیده اند و عباس(ع) آن سو تر گنبد و گلدسته هایش برق می زند، می درخشد و همه و همه تصویرگر زیبایی است و این یعنی معنای زندگی.

اینان در برشی از تاریخ، زیباترین های عالم هستی را خلق کردند و چنان تراژدی سوزناکی را در دل تاریخ کاشته اند که هزاران سال دیگر هیچ قلم قدرتمندی قادر به نوشتن آن نخواهد بود. 

تاریخ حرم، پر از ماجراست؛ نمی دانی از کجا بگویی، از کدامین روایت کنی؛ از قاسم، از عون یا از ابوالفضل العباس(ع) که نمونه اش را مادر تاریخ نخواهد زایید.

از کجای این تراژدی می توان نوشت و گفت؛ از علی اکبر دردانه پدر یا از عمود خیمه ها؟، از خیل برادران یا از گروه نوجوانان یا از قهرمان صبر و استقامت زینب(س)؟ 

این روزها و این شبها در حرم آرام و قراری نیست، فقط باید از آستانه ای که وارد شده ای، به جلو حرکت کنی و دعا و زیارت و ناله ها و ضجه ها را ببری بیرون حرم.

برای ثانیه هایی دستت به حرم امام حسین(ع) می رسد و بعد می توانی دستی هم بر ضریح سایر شهدا بکشی، همانها که اسامی اشان بر کتیبه ای ثبت شده است که آن را باید کتیبه تاریخ نام نهاد. 

نام ها جلوی چشم رژه می روند؛ در آن کتیبه از فرزندان علی (ع) تا امام حسن(ع) و فرزندان جعفر و حضرت زینب(س)، فرزندان عقیل و یاران امام چون حبیب بن مظاهر، حربن یزید ریاحی و مسلم بن عوسجه را ثبت کرده اند و حالا در دنیایی به وسعت همین حرم، یک تاریخ حاضر است و با تو سخن می گوید. 

گزارش خبرنگار ایرنا از کربلای معلی حاکی است، بیش از 25 هزار تن از نیروهای امنیتی در یک طرح ویژه برای زیارت عاشورا شرکت دارند و تلاش می کنند تا امنیت زائران را حفظ کنند.

براساس این طرح راه کربلا از حدود 15 کیلومتری شمال این شهر در منطقه ای به نام 'عون' بر روی تمامی خودروها به جز خودروهای امدادی و امنیتی بسته است و وسایط نقلیه عمومی ویژه کربلا از آن جا زائران را به مرکز شهر کربلا انتقال می دهند.

همچنین از سمت شرق نیز خودروهای شخصی تا منطقه ای به نام 'طویریج' می توانند وارد شوند و از آن جا اتوبوس ها و خودروهای عمومی ویژه طرح امنیتی کربلا زائران عاشورایی را به کربلای معلی منتقل می کنند.

در سطح شهر نیز چندین لایه امنیتی تا ورودی های حرمین، ایجاد شده و نیروهای امنیتی به طور ویژه به کار بازرسی مشغول هستند. 

امسال نیز در کنار صدها هزار زائر عراقی که خود را برای شرکت در مراسم عاشورای حسینی به کربلا رسانده و هنوز در حال ورود به این شهر هستند، هیات های عزادار از کشورهای مختلف، به ویژه از ایران در سطح شهر کربلا و بین الحرمین دیده می شوند. 

همچنین شیعیانی از کشورهای لبنان، حاشیه خلیج فارس و پاکستان در کربلا حضور دارند که آنان نیز بعضا به صورت هیات های عزادار وارد حرمین حسینی و عباسی شده و در عزای فرزند فاطمه (س) نوحه سرایی می کنند و بر سر و سینه می زنند. 

هتل های کربلا شلوغ است و جا به سختی پیدا می شود و در عین حال، مسوولان عتبه حسینی و عباسی تلاش دارند با استفاده از امکانات موجود، تسهیلات لازم را برای زائران فراهم کنند. 

از طویریج منطقه ای در 25 کیلومتری شرق کربلا نیز خبر می رسد که اهالی این شهر برای روز عاشورا لباس های رزم خود را آماده کرده اند. 

آنها که طی یک آیین قدیمی، هرساله بعد از نماز ظهر عاشورا دوان دوان و هروله کنان خود را به کربلا می رسانند و وارد حرمین حسینی و عباسی می شوند، قرار است امسال با هدف حمایت از ارتش و رزمندگان مردمی در جنگ علیه تروریسم، لباس رزم بپوشند.

این روزها در کنار مراسم مختلف عزاداری، یک نمایشگاه با عنوان 'کرامات الحسین(ع)' در قالب نمایش 100 تابلو اثر نقاشی و طراحی، در بین الحرمین برپا شده که با استقبال عمومی روبه رو شد. 

یک بخش از این نمایشگاه به کرامات امام حسین(ع) و بخش دیگرش به بیان کرامات، شجاعت، جهاد و نقش حضرت عباس (ع) و حضرت زینب (س) در قیام عاشورا اختصاص یافته است.

همچنین بخش دیگری با عنوان 'زنان همراه امام حسین(ع)' ، به نقش زنان در جهاد و افتخارآفرینی زنان گمنام روز عاشورا پرداخته و نیز تعدادی اثر پیرامون حمله و هتک حرمت عتبات در سالهای پیش از سقوط صدام توسط نیروهای بعثی در آن به نمایش درآمده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین