کد خبر: ۲۷۱۱۱۷
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲
حسین راغفر، در گفت‌وگو با «آفتاب»:

با انحلال سازمان مدیریت در گذشته، راه نظارت بر خرج منابع را از بین بردند

حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا، درباره‌ی خسارت‌های واردشده به نظام اقتصادی کشور از طریق انحلال این سازمان، به خبرنگار «آفتاب» گفت: این اتفاق باعث شد تا یکی از نهادهای دموکراتیک که بر دخل و خرج کشور نظارت می‌کرد، از بین برود و موجب شد تا نتوان میزان استفاده دولت از منابع کشور در ۸ سال گذشته مشخص نمود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اقتصادی: حسین راغفر، اقتصاددان درباره احیاء سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: این موضوع یکی از اولین وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور بوده و باید در همان روزهای اول تشکیل دولت تحقق پیدا می‌کرد و این تاخیر در تشکیل مجدد سازمان در هر یک روز موجب اتلاف منابع و ایجاد امکان برای سوءاستفاده می‌شود.

هفته گذشته دکتر محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار «آفتاب» از تصویب کلیات طرح احیاء و تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با ادغام دو معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور خبرداد. دکتر روحانی نیز در جلسه هیئت دولت، احیا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را تحقق یکی از وعده‌های انتخاباتی خود خواند و گفت: «پیش از پیروزی در انتخابات خواسته کارشناسان، اساتید و مردم، احیای این سازمان بود که می‌تواند نقش هماهنگ‌کننده‌ای در انجام کار دقیق و برنامه‌های توسعه داشته باشد. اصل و چارچوب کلی احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصویب شده و جزئیات آن به زودی ابلاغ خواهد شد که منافع کشور را در بر خواهد داشت.»

در همین راستا، حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا، درباره‌ی خسارت‌های واردشده به نظام اقتصادی کشور از طریق انحلال این سازمان، به خبرنگار «آفتاب» گفت: این اتفاق باعث شد تا یکی از نهادهای دموکراتیک که بر دخل و خرج کشور نظارت می‌کرد، از بین برود و موجب شد تا نتوان میزان استفاده دولت از منابع کشور در ۸ سال گذشته مشخص نمود.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، یک نهاد نظارتی و اجرایی است، افزود: این سازمان ناظر بر نحوه‌ی شکل‌گیری درآمدهای عمومی و چگونگی استفاده از آن است. انحلال این سازمان امکان سوء‌استفاده‌های بسیاری را فراهم کرد و علی‌رغم اینکه بیشترین درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز را در طول تاریخ ایران در دولت نهم و دهم داشته‌ایم و به دلیل اینکه مشخص نشد چه میزان از این درآمدها واقعی بوده و چه مقدار از آن اتلاف شده، شواهد حاکی از آن است که مبالغ هنگفتی از این منابع مالی از بین رفته است و بزرگ‌ترین فساد تاریخ اقتصاد کشور هم در ۸ سال گذشته رقم خورده است.

وی در ادامه افزود: بیکاری جوانان، فقدان سرمایه‌گذاری کافی برای ایجاد اشتغال درجامعه، فرصت‌های بزرگ از دست رفته در زمینه رشد و توسعه، افزایش جرم و جنایت و رشد طلاق و فساد اخلاقی در جامعه عوارض بسیار جدی انحلال سازمان مدیریت است که تبعات بسیار گسترده‌ای برای کشور داشته است.

همچنین راغفر با تاکید بر اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور  می‌تواند نقش مفید و موثری برای استفاده بهینه از منابع ملی ایفا کند، گفت: از دیگر کارکردهای آن، تخصیص منابع به بخش‌های مختلف کشور از جمله دولت برای انجام فعالیت‌های اقتصادی است چراکه این منابع باید برای تحقق مفاد برنامه‌های توسعه‌ای کشور اختصاص پیدا کند و نه صرفا به دلخواه دولت.  

این استاد دانشگاه در پایان سخنانش به ویژگی‌های ریاست این سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: این نهاد، یک سازمان تخصیص منابع است و فردی که ریاست این سازمان را بر عهده می‌گیرد باید نحوه‌ی استفاده بهینه از این منابع را بداند در این صورت حتما باید یک اقتصاددان در راس امور قرار بگیرد.

از سوی دیگر غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، صبح امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایسنا»، اضافه‌شدن موضوعات غیرمرتبط به این سازمان را از نقاط ضعف آن دانست و اظهار داشت: «در تشکیلات جدیدی که با عنوان سازمان مدیریت به راه می‌افتد باید به سبک‌سازی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی توجه شود و همچنین در ساختار جدید باید رابطه سازمان مدیریت با استان‌ها تعیین تکلیف شود و تفویض اختیارهای مجددی به استان‌ها صورت گیرد تا مشخص شود چه کسی باید پاسخگو باشد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین