کد خبر: ۲۷۱۱۶۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸

انتقاد وزارت ارشاد از کتاب‌سازی در نشر دانشگاهی

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب دانشگاهی ضمن انتقاد از کتاب سازی در حوزه نشر دانشگاهی تأکید کرد: وجدان ناشران دانشگاهی، باید از ورود به این آسیب محافظت و حمایت کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی، صبح امروز (شنبه 24 آبان ماه) با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه جنوبی مصلی تهران برگزار شد.

صالحی در این مراسم با بیان آنکه یکی از مشکلات مرتبط با حوزه کتاب، کتاب سازی است که در زمینه کتاب های عمومی بسیار عیان است و اغلب کارشناسان نیز می دانند که در ارشاد با چه مشکلاتی در این زمینه روبرو هستیم گفت: این مساله در کار ناشران دانشگاهی، بدتر است یعنی حتی وجود یک کتاب کتاب سازی شده هم در این حوزه بد است چون نامی که روی اینگونه کتاب ها است، کتاب دانشگاهی است.

وی تأکید کرد: البته این گونه کتاب ها از نظر محتوا در ممیزی با مسائل نشر، تعارضی پیدا نمی کنند و وجدان ناشران دانشگاهی، خود باید از این حیطه محافظت و حمایت کند. این یکی از دغدغه ها و دریچه های مطرح در این بحث است. 

صالحی ادامه داد: نکته دوم آن است که کتاب های دانشگاهی، وجه آموزش و یادگیری دارند. بعد از دو دهه زیرساخت سازی در نشر دانشگاهی، رعایت استانداردهای آموزشی مطابق بحث های خلاق، مطرح است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد تأکید کرد: شاید این مساله، دغدغه ای برای حرکت از کمیت به سمت کیفیت باشد. بالاخره کتاب های دانشگاهی، آموزشی یا کمک آموزشی هستند و نکته مهم در این گروه کتاب ها، آموزش خلاق است.

وی ادامه داد: نکته سوم بحث، ورود ناشران دانشگاهی ما به حوزه نشر بین الملل است. در20 سال گذشته، زیرساخت های این حوزه از نشر، برای تامین نیازهای داخلی فراهم شد و به سوال هایمان در مورد بازار داخلی، پاسخ داده شده است اما ورودمان به سطح بین الملل، نکته ای است که برنامه ریزی خودش را می خواهد؛ چه در زمینه کشورهای فارسی زبان و چه غیرفارسی زبان.

صالحی افزود: فرصت در کشورهایی مانند افغانستان بسیار قابل اعتنا است. با همین رویکرد، اردیبهشت سال آینده نمایشگاه کتاب های دانشگاهی ایران را در افغانستان برگزار خواهیم کرد. اما سوال مهم این است که به غیر از کشورهای فارسی زبان، در کشورهای دیگر چه کار می شود کرد؟

معاون فرهنگی ارشاد گفت: اگر دو دهه گذشته به زیرساخت سازی نشر دانشگاهی گذشته، نشر دانشگاهی کشور می تواند با یک برنامه جدید، گام جهشی را در این حوزه در دهه آینده بردارد که می تواند نشر دانشگاهی را تبدیل به یکی از قطب های نشر کشور تبدیل کند.

وی پس از پایان سخنرانی به بازدید از این نمایشگاه و غرفه های ناشران مختلف حاضر در این رویداد پرداخت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین