کد خبر: ۲۷۱۸۹۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱
معرفی فرهادی برای تصدی وزارت علوم "عقب‌نشینی" روحانی نیست

زیباکلام: نگاه و خط کلی رئیس‌جمهور، توسط فرهادی دنبال خواهد شد

زیبا‌کلام اضافه کرد: آقای فرهادی چه در مقام وزیر بهداشت و چه در منصب ریاست دانشگاه تهران، نشان داد که به هیچ‌وجه با اقدامات دولت احمدی‌نژاد از قبیل ستاره‌دار کردن دانشجویان و اخراج اساتیدی که منتقد دولت بودند، موافق نبوده و دیگر چنین اتفاقاتی روی نخواهد داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: صادق زیباکلام، تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه معرفی فرهادی به عنوان پنجمین گزینه وزارت علوم از سوی دولت را "عقب‌نشینی" نمی‌داند و معتقد است: اگر محمد فرهادی از همان ابتدا به عنوان وزیر علوم پیشنهادی مطرح می‌شد، بسیاری از اصولگرایان تندرو و حتی میانه‌روها با وی به دلیل حضورش در دولت هاشمی، خاتمی و همچنین نزدیکی‌اش به هاشمی‌رفسنجانی مخالفت می‌کردند اما اکنون با توجه به شرایط پیش‌آمده این گزینه قطعا رای خواهد آورد.

به گزارش آفتاب، نامه‌ی رئیس‌جمهور برای معرفی محمد فرهادی به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این‌بار برخلاف سه گزینه‌ی پیشین با فرستادن صلوات و فریادهای چهار، چهار نمایندگان مجلس نهم به منظور موافقت با وی مواجه شد. این در حالی است که تنها یک روز تا پایان مهلت سرپرستی این وزارتخانه توسط محمدعلی نجفی باقی مانده است.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که ممکن است معرفی دکتر فرهادی توسط رئیس‌جمهور نوعی "عقب‌نشینی" دولت در مقابل مجلس محسوب شود، به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: به‌نظر من به هیچ عنوان دکتر روحانی در برابر مجلس عقب‌نشینی نکرده است چراکه دکتر فرهادی در دوران ریاست‌جمهوری آقای هاشمی، رئیس دانشگاه تهران و در دوران اصلاحات نیز وزیر  بهداشت بوده است، بنابراین نمی‌توان گفت ایشان از مجموعه‌ی جریان اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی به دور است.

وی در ادامه افزود: دکتر فرهادی در دوران ریاست احمدی‌نژاد و زمانی که حاکمیت به دست اصولگرایان بود مورد غضب دولت قرار گرفتند و اعضای جبهه پایداری و طرفداران احمدی‌نژاد هیچ سمتی را به ایشان پیشنهاد نکردند به این دلیل که ایشان در زمان آقای خاتمی و آقای هاشمی رفسنجانی در پست‌های مهم نظام مسئولیت داشتند.

زیبا‌کلام اضافه کرد: آقای فرهادی چه در مقام وزیر بهداشت و چه در منصب ریاست دانشگاه تهران، نشان داد که به هیچ‌وجه با اقدامات دولت احمدی‌نژاد از قبیل ستاره‌دار کردن دانشجویان و اخراج اساتیدی که منتقد دولت بودند، موافق نبوده و دیگر چنین اتفاقاتی روی نخواهد داد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی نکته اساسی را بازنگشتن چرخ وزارت علوم به 8 سال گذشته خواند و اظهار داشت: نباید وضعیت دانشگاه‌ها به آن فضای امنیتی و اختناقی که در دولت نهم و دهم به وجود آمده بود، بازگردد.

وی ادامه داد: بدون شک روحانی نخواهد گذاشت تا کمیته‌های انظباطی بتوانند جلوی  دانشجویانی که می‌خواهند فکر و اظهار نظر کند را بگیرد و روانه‌ی حراست کنند. بنابراین نگاه و خط کلی که روحانی به وزارت علوم دارد، توسط دکتر فرهادی دنبال خواهد شد.

همچنین این استاد دانشگاه با اشاره به فریادهای چهار، چهار نمایندگان مجلس به نشانه‌ی اعلام موافقت خود از معرفی دکتر فرهادی تاکید کرد: جبهه پایداری، طرفداران آقای احمدی‌نژاد و اصولگرایان تندرو همگی به آقای دکتر فرهادی رای مخالف خواهند داد اما خیلی از بهارستانی‌ها از شرایطی که به‌وجود آمده بود رضایت نداشتند و برخی از این افراد موافق، از فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت و جبهه پیروان رهبری بوده‌اند. اما بدون شک در جبهه پایداری افرادی مثل الیاس نادران، حمید رسایی و کوچک‌زاده  از چهار چهارگوها، نبوده‌اند.

وی در پایان سخنانش احتمال اخذ رای اعتماد محمد فرهادی از مجلس نهم را بالا دانست و گفت: با توجه به اینکه دکتر نیلی احمد‌آبادی و همچنین دکتر دانش آشتیانی رای اعتماد نیاوردند به گمان من این داستان تکرار نخواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین