کد خبر: ۲۷۳۰۵۰
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴
سرمایه یی ارزنده برای ادامه ی راه گفت و گوهای هسته یی

وفاق مسوولان نظام بر پشتیبانی از دیپلماسی هسته یی

پشتیبانی مسوولان ارشد نظام جمهوری اسلامی از مذاکره کنندگان هسته یی که از ماه های گذشته تاکنون ادامه داشته است، پیمایش مسیر گفت و گوها در ماه های آینده را برای کارگزاران دیپلماسی کشور هموارتر می سازد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آخرین دور گفت و گوهای هسته یی بین نمایندگان دیپلماتیک کشورمان و اعضای گروه 1+5 که سوم آذر به پایان رسید، به تمدید هفت ماهه مذاکرات انجامید. از این رو، تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در ادامه تلاش های چندماهه ی گذشته برای دستیابی به توافق جامع، در هفته ها و ماه های آینده باز هم پا به گود مذاکره با نمایندگان قدرت های هسته یی خواهد نهاد تا از حقوق کشور دفاع و سازوکارهای برجای مانده از سازمان ظالمانه تحریم های ضد ایرانی را در هم شکند.

هر چند با پایان مهلت از پیش تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع-سوم آذرماه-، هفت کشور نتوانستند روی سندی مشترک به تفاهم برسند، اما اراده مشترک و گام های رو به جلو برای حل و فصل اختلافات بر سر پرونده فعالیت های صلح آمیز هسته یی کشورمان سبب شد تا مذاکره کنندگان هسته یی به دیپلماسی فرصتی دوباره بدهند.

آنچه پس از پایان آخرین دور از گفت و گوها در وین شایان تامل به نظر می رسد، همدلی و وفاقی است که در میان مسوولان ارشد نظام جمهوری اسلامی در زمینه حمایت از تیم مذاکره کننده ی هسته یی شکل گرفته است؛ وفاقی که با حمایت مردمی از دولت منتخب و نمایندگان آن در مذاکرات هسته یی گره خورده است؛ همچنان که رییس جمهوری در آخرین گفت و گوی مستقیم تلویزیونی با مردم تصریح کرد: هر چه ما موفقیت داریم در سایه ی حضور مردم، اجماع ملی و حمایت های مقام معظم رهبری است.

«حسن روحانی» رییس جمهوری در این گفت و گوی تلویزیونی که شامگاه دوشنبه سوم آذرماه و پس از اعلام تمدید مذاکرات صورت گرفت با تاکید بر پافشاری بر حقوق هسته یی ایران گفت: تردیدی در فعال ماندن فناوری و تاسیسات هسته ای ایران اسلامی وجود ندارد و امروز طرفهای مذاکره باور دارند که فشار و تحریم در برابر ایران بی نتیجه است.

وی تاکید کرد که سانتریفیوژها هرگز متوقف نمی شوند و چرخ زندگی مردم نیز بهتر خواهد چرخید.

رییس جمهوری افزود: ما پیروزی بزرگی مهم تر از آنچه که در این مذاکرات روی داد، داریم و آن پیروزی بزرگ این است که امروز شرایط مثل سال های قبل نیست، امروز در جایگاهی هستیم که هیچ کس در دنیا نمی گوید برای اینکه ایران حرف 1+5 را بپذیرد، باید تحریم ها افزایش یابد و هیچ کس نمی گوید برای رسیدن به توافق باید به ایران فشار بیشتری وارد شود بلکه می گویند که باید برای دستیابی به توافق، زمان بیشتری گذاشته و بحث های بیشتری انجام دهیم و این یک موفقیت بزرگ برای راهی است که ملت بزرگ ایران از 24 خرداد پارسال شروع کرد و آن حماسه سیاسی را آفرید.

روحانی حفظ فناوری هسته یی و برداشتن تحریم ها را 2 هدف مهم مذاکرات دانست و در ادامه با تشکر از نمایندگان دیپلماسی هسته یی کشور گفت: ملت ایران پیروز خواهد شد و به پیروزی نهایی خواهد رسید و من در توفیق راهی که انتخاب کرده ایم هیچ تردیدی ندارم و هیچ راهی برای دنیا جز مذاکره با نمایندگان ملت ایران وجود ندارد و این راه مذاکره به توافق نهایی منجر خواهد شد.

رییس جمهوری در ارزیابی کلی از مذاکرات، آن را مثبت دانست و تاکید کرد کشور در مسیر موفقیت قرار دارد و دولت هرگز از حقوق ملت کوتاه نخواهد آمد.



*** حمایت رهبری، تکیه گاهی مطمئن برای ادامه ی مذاکرات

همچنان که رییس جمهوری در سخنان شامگاه دوشنبه اشاره کرد، حمایت های رهبری از مهمترین دلایل موفقیت های کشور در ماه های پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بوده است.

در این پیوند، رهبری روز سه شنبه چهارم آذرماه در دیدار شرکت کنندگان در «کنگره جهانی جریانهای تکفیری از دیدگاه علمای اسلامی» در بخشی از سخنان خود به مذاکرات هسته یی اشاره کرد و گفت: یک نمونه دیگر از ضعف دشمن، قضیه هسته یی ایران است. آمریکا و کشورهای استعمارگر اروپایی دور هم جمع شدند تا جمهوری اسلامی ایران را در قضیه هسته یی به زانو درآورند اما نتوانستند و در آینده نیز نخواهند توانست.

نکته قابل توجه، انعکاس این سخنان در بسیاری از رسانه های جهان بود. از جمله تارنمای «یورونیوز» با اشاره به سخنان رهبری در ارتباط با مذاکرات هسته یی نوشت: همزمان، در سایت متعلق به آقای خامنه ای نیز بخشی از سخنان پیشین او بازنشر شد که تلاش دولت و گروه مذاکره کننده را اقدامی مفید و تجربه ای سودمند برای کشور تلقی می کند.

این اشاره ی یورونیوز به منتخبی از سخنان رهبری در دیدار با دانش آموزان در 13 آبان 1392 بر می گردد که با عنوان «مذاکرات هسته ای: بیانات رهبر انقلاب در سال 92 درباره نتیجه مذاکرات هسته ای» در بخش برگزیده های تارنمای «دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» آمده است.

در پیوند با این گزیده ی تصویری، بخشی از سخنان رهبری برجسته شده است که در دیدار با دانش آموزان گفت: با تلاشی که دولت محترم و مسوولین کشور دارند انجام می دهند، ما موافقیم. یک کاری است، یک تجربه ای است، احتمالاً یک اقدام مفیدی است. این کار را انجام بدهند، اگر نتیجه گرفتند که چه بهتر، اما اگر نتیجه نگرفتند، معنایش این باشد که برای حل مشکلات کشور بایستی کشور روی پای خودش بایستد.



***بدرقه و پیشوازی از سوی مسوولان نظام برای حمایت از مذاکره کنندگان هسته یی

به گزارش تارنمای قوه ی قضاییه جمهوری اسلامی ایران، «صادق آملی لاریجانی» رییس قوه ی قضاییه همزمان با آغاز مذاکرات هسته یی موسوم به وین 8، (28 آبان) در جلسه ی مسوولان عالی قضایی به مذاکرات هسته یی و حمایت مسوولان نظام از روند مذاکرات اشاره کرد و گفت: ما به صورت مکرر حمایت خود را از تیم مذاکره کننده اعلام کرده ایم و اکنون نیز می خواهیم که مسوولان مذاکره کننده متناسب با سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و نظام اسلامی قدمی از حقوق ملت عقب ننشینند و بدانند که در راه استقامت و پایداری بر حقوق ملت، حمایت یک ملت بزرگ پشتیبان آنان است.

همچنین به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی در نخستین روز آذرماه، «سیدحسن فیروزآبادی» رییس ستاد کل نیروهای مسلح در نخستین جشنواره ی سراسری «مالک اشتر بسیج» در جمع خبرنگاران نقش «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ی کشورمان و همراهانش در گفت و گوهای هسته یی را «جهادگونه» توصیف کرد و گفت: از روزهای اول اعلام کرده ام که جزو افرادی بوده ام که این مذاکرات را یک فرصت می دانست.

با پایان گفت و گوهای هسته یی در وین، «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی با «عاقلانه» خواندن تمدید مذاکرات، حمایت خود از تصمیم های تیم مذاکره کننده را اعلام کرد و گفت: وقتی هنوز ابعاد مساله کاملا روشن نشده است، باید به آن زمان داد، چراکه در بعضی امور اختلاف نظر وجود دارد.

لاریجانی که روز سه شنبه در دیدار با بسیجیان قوه ی مقننه در ساختمان «شهید مدرس» مجلس سخن می گفت، تصریح کرد: سرمایه آینده ما در ادامه ی مذاکرات همچون زمان ابتدای آن حمایت مردمی و تکیه به سرمایه درونی بوده است. رییس مجلس ایستادگی در برابر زورگویان را نتیجه خوداتکایی دانست و گفت: در همین مساله هسته یی، این روحیه خوداتکایی بود که این دستاوردها را برای ما به بار آورد و جوانان فارغ التحصیل ما به این تکنولوژی دست یافتند.

«سید محمدحسن ابوترابی فرد» نایب رییس مجلس شورای اسلامی که در غیاب لاریجانی روز سه شنبه ریاست مجلس را برعهده داشت نیز در نطق پیش از دستور از عملکرد تیم مذاکره کننده هسته یی دفاع کرد و گفت: دنیا می داند تحریم ها سرجای خود باقی نمانده است و سازمان تحریم علیه ایران بشدت آسیب دیده است.

وی افزود: وحدت ملی بزرگترین سرمایه ی اجتماعی ما است. پیگیری سیاست های معطوف به انسجام ملی از مهمترین استراتژی های اداره کشور در شرایط فعلی است. تردیدی نداریم مهمترین عامل اقتدار نمایندگان ملت ایران در گفت و گو با 1+5 این اقتدار برآمده از وحدت و انسجام ملی ما است.

«محمد رضا باهنر» دبیرکل «جبهه پیروان امام و رهبری» و «جامعه اسلامی مهندسین» نیز در نشست خبری که یک روز پس از تمدید مذاکرات در خبرگزاری فارس برگزار شد با تاکید بر لزوم «اعتماد» و «حمایت» از تیم هسته یی اظهار کرد: تیم هسته یی ما متخصص بوده و هم به مواضع کلی نظام متعهد هستند.

باهنر افزود: اگر نظام به این نتیجه برسد که مذاکرات ادامه نیابد قطعا همان لحظه مذاکرات قطع می شود اما اکنون نظام به این نتیجه رسیده که ادامه مذاکرات ایرادی ندارد. در واقع، ما زیر میز مذاکرات نمی زنیم، زیرا در این صورت گفته می شود که ایران مذاکرات را ترک کرد، اکنون افکار عمومی دنیا متوجه شده که ایران دنبال مذاکرات است.

به گزارش خبرگزاری فارس، باهنر «به رخ کشیده شدن» توان تیم مذاکره کننده کشورمان را یکی از دستاوردهای مذاکرات یک سال اخیر برشمرد و گفت: مشخص شد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال جنجال و دعوا نیست و صرفا به دنبال فناوری است ...ما باید به حمایت خود از تیم مذاکره کننده ادامه داده و به آنان خسته نباشید گوییم. همچنین به آنان هشدار دهیم که دشمن غیرقابل اعتماد است.

در پی تمدید مذاکرات هسته یی، «کاظم جلالی» رییس مرکز پژوهش های مجلس نیز روز سه شنبه در جمع خبرنگاران پارلمانی تصریح کرد : در داخل کشور همه قدرشناس تیم مذاکره کننده هسته یی هستند.

جلالی افزود: {در این بین} اگر اختلافی نیز وجود داشته باشد با حمایت های رهبری و نظام از تیم مذاکره کننده همه همصدا می شوند.

در این پیوند، «علاالدین بروجردی» رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تمدید مذاکرات هسته یی ایران با گروه 1+5 ، دوشنبه شب به خبرنگار ایرنا در کازرون فارس گفت: تنها راه خروج از بن بست در مذاکرات این بود که تمدید شود تا مذاکرات ادامه پیدا کند... در این مدت ما می توانیم نقطه نظرات جمهوری اسلامی را به گروه 1+5 بقبولانیم.



***جمع بندی

در روزهای گذشته می توان شاهد همصدایی مسوولان ارشد نظام جمهوری اسلامی و بسیاری از نمایندگان مجلس در پشتیبانی از مذاکره کنندگان هسته یی بود که در ماه های آینده ماموریتی مهم برای دفاع از حقوق و منافع ملی کشور را برعهده دارند. البته به رغم این هم آوایی چهره های شناخته شده نظام، برخی نیز زبان به انتقاد غیر سازنده گشوده و در پی اعمال فشار بر دولت و نمایندگان دیپلماسی کشور در مذاکرات هسته یی هستند.

در این ارتباط یکی از نمایندگان وابسته به جریان خاص در واکنش به تمدید مذاکرات، مسوولان کشور را به اعتماد به «کدخدا» به جای خدا متهم کرد و گفت: اکنون یک سال از زمانی که آقای روحانی کلیدشان را با خوشبینی در قفل خوی استکباری آمریکا چرخاندند تا آن را تغییر دهد، می گذرد اما به جای این که قفل باز شود، کلید خوشبینی و اعتماد به آمریکا شکست.

به گزارش چهارم آذرماه «مشرق نیوز» این نماینده ی مجلس گفت: متاسفم که آقای ظریف علی رغم این همه عهد شکنی و دشمنی آمریکایی ها همچنان تا هفته قبل به آمریکایی ها خوشبین بودند که آنها تحریم ها را لغو و حقوق هسته ای ما را به رسمیت می شناسند و تیم مذاکره کننده با حفظ خطوط قرمز توافق می کند ولی خوشحالم که بالاخره این دوستان هم قبول کردند که باید برای مقاومت جشن گرفت. ما در عین حالی که از توافقنامه ژنو انتقاد می کنیم و آن را اقدام غلطی می دانیم و از ابتدا به آن خوش بین نبودیم، امروز را جشن می گیریم.

با توجه به چنین سخنانی باید گفت که وفاق ملی بر سر پشتیبانی از مذاکره کنندگان کشورمان به رغم اظهارنظرهای صریح مسوولان نظام و خواست مردم ایران با آفت هایی نیز روبرو است.

این در حالی است که اهداف و دستورکارهای تعیین شده از ابتدای مذاکرات تاکنون بر پایه منافع ملی و اصول مورد نظر قانون اساسی و رهبر انقلاب یعنی «عزت، حکمت و مصلحت» بنا شده است و پیامد موفقیت در گفت و گوهای هسته یی بر سرنوشت عموم مردم تاثیر گذار خواهد بود و نمره یی درخشان در کارنامه سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران به ثبت خواهد رساند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین