کد خبر: ۲۷۳۹۶۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳

رایزنی صادق خرازی با دو طرف ماجرای حصر موسوی و کروبی

این دیپلمات سابق و عضو محوری حزب تازه تاسیس ندای ایرانیان، در نمایشگاه مطبوعات در غرفه‌ی انصاف‌نیوز به پرسش‌هایی درباره‌ی این حزب، همچنین تلاش‌هایی که برای حل برخی مسایل از جمله حصر موسوی و کروبی کرده است پاسخ داد؛ دایره‌ی دوستان صادق خرازی و نیز رابطه ی خانوادگی با یکی از مقامات عالی کشور، یکی از نقاط قوت او در رایزنی هایی است که باعث تسریع در صدور مجوز این حزب هم شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سیدصادق خرازی درباره ی شیطنت‌های کیهان در جانب داری حزب ندا می‌گوید: کیهان که طرفدار ما نیست. آنها تصور می‌کنند ما در درون اصلاحات دچار انشعاب شدیم یا می‌خواهیم جلوی بزرگان اصلاحات بایستیم و یا مسیر دیگری را برویم، ولی اینها برداشت‌های خودشان است، خوب بگذار برداشت خودشان را بکنند.

این دیپلمات سابق و عضو محوری حزب تازه تاسیس ندای ایرانیان، در نمایشگاه مطبوعات در غرفه‌ی انصاف‌نیوز به پرسش‌هایی درباره‌ی این حزب، همچنین تلاش‌هایی که برای حل برخی مسایل از جمله حصر موسوی و کروبی کرده است پاسخ داد؛ دایره‌ی دوستان صادق خرازی و نیز رابطه ی خانوادگی با یکی از مقامات عالی کشور، یکی از نقاط قوت او در رایزنی هایی است که باعث تسریع در صدور مجوز این حزب هم شده است. ندا روز گذشته از کمیسیون ماده 10 احزاب مجوز گرفت.

آقای دکتر خرازی! پیش بینی شما از تعامل ندا با اصلاح طلب ها چیست؟

 اصلاح طلب ها یک طیف بزرگی هستند، از تفکرات مختلف در مجموعه ی اصلاح طلب ها حضور دارند. برخی دیگاه ما را می دانند و با ما تعامل دارند و برخی هم نیازمند این هستند که مواضع ندا زودتر مشخص شود و در چهارچوبی این مواضع را اعلام کنند. البته برخی هم به سلیقه ی خودشان مطالبی گفتند که از نظر خودشون قابل احترام است و اصلاحات مبنایش همین است که نقد کند خودی و غیر خودی را. اصلاحات برای اصلاحات آمده و مجموعه ای که هست مجموعه ی است که با یک باور و دیدگاه خاصی می خواهد آن راهی را که در حقیقت اسلام ناب است دنبال کند. ما هم گلایه مند نیستیم از کسی که با ما مخالف است و از آنها تشکر می کنیم. با گلایه و انتقاد است که انسان می تواند خودش را بسازد. درباره ی ندا هم احساس می کنم یک نسل جوان می تواند با یک انرژی و پتانسیل و ظرفیت بهتری کار خودش را جلو ببرند.

با وضعیت پیش آمده، به نظرتان ندا می‌تواند تعامل کند با اصلاح‌طلب‌ها و این ظرفیت وجود دارد؟


حتما ندا برخاسته از متن اصلاح طلبی است و کسی نمی تواند ندا را از اصلاح طلب ها جدا کند. اصلاح طلبی یک طیفی وسیعی دارد که ندا هم یک بخشی از آن است و حلقه های مختلف فکری در متن اصلاح طلب ها وجود دارد و کسی نمی تواند بگوید ندا اصلاح طلب نیست. هم آقای خاتمی می داند و هم بزرگان اصلاحات می دانند که شاید دیدگاه های متفاوتی در اصلاحات باشند و الان نیاز دارد که بیشتر با مواضع ما آشنا شوند.

چرا در بازدید از نمایشگاه مطبوعات، اول به غرفه‌های اصلاح‌طلبان سر نزدید؟


من اصلا متوجه نشدم که چه شد، از در که وارد شدم هر کسی دستم را گرفت و کشید.


آقای خرازی! گویا اعلام موجودیت ندا را خبرگزاری فارس اول اطلاع رسانی کرد و بیشتر مصاحبه ها با خبرگزاری دست راستی انجام می شود. چرا؟


 ببینیند؛ ما نکردیم و اینطور نیست. شما ببیند مجله ی صدا در آن زمان راجع به ندا مطلبی را منتشر کرد که متعاقب آن فارس همان را عمومی کرد، یعنی اول مجله ی صدا این بحث را مطرح کرد و فارس آن را پوشش داد و فارس با هیچ کدام از ما مصاحبه نکرد.

 اما ارتباط آنها با دوستان ندا خیلی بیشتر است!

 آنها خیلی حرفه ای تر به سراغ بچه ها می روند و غافل گیر می کند. من با آن رسانه ها مشکلی ندارم و معتقدم رسانه رسانه است، هر رسانه ای یک صداست، هر رسانه ای یک ابزار گفتگو با مردم است و معتقد هم نیستم که باید این رسانه رو انتخاب کرد و آن را انتخاب نکرد، هر کسی باید با رسانه ای که می تواند حرف بزن بزند و این که به صورت مشخص دوستان رفتند سراغ رسانه های راست، اینطور نیست.


اما فکر نمی کنید که مثلا کیهان شیطنت می کند تا یک جورهایی بخواهد خلل ایجاد کند؟

ببینید کیهان که طرفدار ما نیست، 8 سال کیهان به من بدترین حرف ها را زده و حتی زمان آقای خاتمی کیهان به من بدترین حرف ها را زده؛ آرشیو تاریخ زنده است، بروید در آرشیو نگاه کنید. آنها تصور می کنند ما در درون اصلاحات دچار انشعاب شدیم یا می خواهیم جلوی بزرگان اصلاحات بایستیم و یا مسیر دیگری را برویم، ولی اینها برداشت های خودشان است، خوب بگذار برداشت خودشان را بکنند، من پاسخگوی عملکرد دیگران نیستم، من پاسخگوی عملکرد خودمم و بچه های حزبمم، آن هم من به اندازه ی خودم. من یک عضوم و من نه مسوولم نه چیز دیگری. من مثل بقیه‌ی اعضایم، اما ریش سفیدترم.

این که تصور شود ما مسوول پاسخگویی به عملکرد کیهان و مواضع آنها باشیم، اینطور نیست و هر کسی مسوول مواضع خودش است و مسوول نیت خودشان هم خودشان هستند. حالا می توانیم نیت آنها را تحلیل کنیم یا نقد کنیم اما ما یک واقعیتی در ذهنمان است و بر اساس آن عمل می کنیم، ما با دیگاه اصلاح طللبی و حفظ هویت اصلاح طلبی و تعامل با همه ی خط فکری ها عمل کنیم.

 تصور می کنید برای انتخابات آینده با هماهنگی اصلاح طلب ها لیستی بدهید یا لیست جدا می دهید؟


ما تلاشمان در تعامل با بزرگان اصلاحات است و بنا بر این نیست که راه جدا برویم، ما عقایدمان یکی است، اما شاید سلیقه هایمان متفاوت باشد. سلیقه و عقیده دو تا مسیر است: ترمینولوژی و متودولوژی. به لحاظ ترمینولوژی ما دیدگاه متفاوتی نداریم، معتقدیم اصلاحات جزء غیر جدایی پذیر نظام است و اصلاحات یکی از بال های نظام است و کسی که برداشتی غیر از این درباره ی اصلاح طلبان دارند، در واقع می خواهند یک تفکر را حذف کنند.


خب این کار را که کرده اند، مثلا آقای خاتمی را تقریبا حذف کرده اند.


نه، آقای خاتمی امکان حرف زدن دارد، تریبون دارد، هنوز آقای خاتمی پایگاه مردمی دارد و با مردم می تواند حرف بزند و خود سایت شما عکس آقای خاتمی را زده، دیگران هم زدند. موانعی وجود دارد که باید آنها را رفع کرد.

شما در این زمینه کاری کرده اید؟


بله گام های بزرگی برداشتیم و گام های بزرگ تری بر می داریم، منتظریم که ندا موقعیت و جایگاه خودش را پیدا کند و حتما گام های اساسی مان رفع موانع جدی در پیش پای اصلاح طلبی در نظام است.

بعد از 88 موانع جدی به وجود آمد برای کلیه ی اصلاح طلب ها و احزاب و افراد. شما در محافل خصوصی گفته اید که تلاش هایی را کرده اید، حتی برای افرادی که در محدودیت شدید قرار گرفته اند؛ در این مورد بفرمایید که آخرین اخبارتان چیست؟


ببینید یک دیپلمات نمی آید حرف های ناگفته را بگوید. من معتقدم خیلی از مشکلات کشور با زبان دیپلماسی در درون قابل حل است. منتهی باید تلاش جمعی کرد. به نظر من هر کاری در کشور برای حل مساله را باید انجام داد تا مشکلات و موانع را حل کرد که برنده ی اصلی نظام باشد و برنده ی اصلی افراد نباشند.


به نظر می‌رسد با توجه به ارتباطاتتان می توانید تاثیرگذار باشید، اما در حال حاضر در زمینه ی حصر آیا پیشرفتی انجام شده؟


من تماس هایم را داشتم، دارم و خواهم داشت. تلاشم را می کنم و معتقدم این معضل و مشکل رو باید در جمهوری اسلامی حل کرد و زیبنده ی جمهوری اسلامی این وضعیت نیست، منتها باید تلاش کرد حرف دو طرف را با منطق شنید و بحث کرد تا راه حل، راه حل مرضی الطرفین باشد و کسی که می تواند وسط بازی کند و نقش داشته باشد و پیگیر مشکل باشد، در بیان موضعش باید مراقب باشد و نمی تواند در بیان موضع خودش صریح باشد، بعد ادعا هم داشته باشد. من فکر می کنم با زبان دیپلماسی می توانید حل کنید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین