آفتابنیوز : آفتاب: گروه خودرو؛ بازارخبر - اما هیاهویی که کیفیت خودروها در جامعه به راه انداخت، موجب به شهرت رسیدن بسیاری از افراد شد. در این میان برخی از انجمنها و تشکلهای دارای مجوز یا بدون مجوز برای مشروعیت بخشیدن به کار خود، از کاهش کیفیت خودرو بهعنوان نردبان ترقی استفاده کرده و هر از گاهی از پله آن بالا رفتند. به نظر میرسد دیواری کوتاهتر از دیوار خودروسازان وجود ندارد و هر کس خواهان پای نهادن بر دوش این صنعت و بالا رفتن خود است. غافل از اینکه اظهارنظر در مورد چنین صنعت پر پیچوخمی آسان نیست و با یک جمله نمیتوان اساس خودروسازی ایران را زیر سؤال برد.
انجمنهای مختلفی با عناوین متفاوت، کیفیت خودرو را همواره زیر سؤال برده درحالیکه هویت خود آنها جای سؤال دارد. تشخیص کیفیت یا بیکیفیتی خودروها نیازمند وجود کارشناسان خبره است کارشناسانی که در حین انتقاد به ارائه پیشنهاد و راهکارهای عملیاتی بپردازند. در غیر این صورت نمیتواند مؤثر واقع شود.
انتقاد از کاهش کیفیت خودرو برای عدهای کسب اعتبار است غافل از اینکه تشویش اذهان عمومی نسبت به صنعت خودروی ایران مصادف با تضعیف این صنعت و به دنبال آن افزایش بیکاری خواهد بود. چراکه اشتغالزایی خودروسازان بهطور مستقیم و غیرمستقیم بر هیچکس پوشیده نیست.
اخیراً انجمنی تحت عنوان انجمن مدیریت کیفیت ایران که دیدگاهی انتقادی نسبت به صنعت خودرو دارد، ضمن مقایسه خودروسازان ایرانی و خارجی بدون در نظر گرفتن شرایط ویژه اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور از ضعف در مدیریت کیفیت خودرو خبر داده است.
درحالیکه این انجمن هیچگاه از چرایی وجود مشکلات سخنی نگفته است. همچنین معیار سنجش این اظهارات مشخص نیست.
معلوم نیست با کدام ترازو شرایط صنعت خودروی کشور را میسنجند که هر بار نتیجه علیه خودروسازان است.
مقایسههای اشتباه این صنعت با صنعت مشابه در کشورهایی همانند کره و ژاپن مقایسهای نابرابر است زیرا محدودیتهایی که در ایران گریبانگیر خودروسازان است در هیچیک از این کشورها دیده نمیشود.
کاهش کیفیت خودرو در ایران نیز ناشی از محدودیتهای موجود در کشور است.
انتقاد از خدمات پس از فروش خودروسازان نیز اعتقادی بیاساس است چراکه در شرایط سخت تحریم و افزایش قیمت مواد اولیه، خدمات پس فروش خودروسازان همواره به ارائه خدمات به مشتریان پرداخته است.
شاید این موضوع با کمی و کاستیهایی مواجه بود اما خودروسازان هیچگاه از زیر بار این وظیفه سنگین شانه خالی نکرده و رضایت مشتریان را از مهمترین اهداف خود قرار دادهاند.
به گزارش بازارخبر، عملکرد قطعهسازان نیز یکی دیگر از رویکردهای انتقادی انجمن نام برده است.
قطعهسازان ایرانی با وضعیت نامناسبی مواجه هستند و این موضوع هیچگاه توسط منتقدان مطرح نشده است.
گویا فراموش کردهاند صنعت قطعهسازی ایران چه روزهای آرمانی را پشت سر گذاشته است. پتانسیل قطعهسازان ایرانی بسیار بالاست و این موضوع بر کسی پوشیده نیست. در شرایطی که شرکای خارجی ایران با تحمیل تحریم اختصاصی صنعت خودرو همکاری خود را با خودروسازان قطع کردند، این قطعهسازان داخلی بودند که با پشتکار و استفاده از پتانسیلهای خود توانستند مانع از تعطیلی کارخانهها شوند.
البته نباید از مشکلات و معضلات تولید قطعات نیز غافل بود. افزایش قیمت مواد اولیه، جلوگیری از تبادلات بانکی با خارج از کشور و مهمتر از همه فریز کردن قیمت خودرو، باعث شد رفتهرفته این صنعت رو به افول رود و در تولید قطعات با مشکل مواجه شود.
اظهارات غیر کارشناسی انجمن مدیریت کیفیت ایران و ورود به بخشهایی که در تخصص آنها نیست، نمیتواند راهگشای این صنعت باشد.
چراکه به نظر میرسد ابزار مناسبی برای سنجش کیفیت خودروهای داخلی نیست. یکی از مهمترین عللی که این موضوع را نشان میدهد نیز عدم ارائه اطلاعات کافی است.
دیدن نیمه خالی لیوان کار دشواری نیست و تخصص چندانی نمیخواهد بلکه ارائه راهکار منطقی برونرفت از مشکلات موجود است که میتواند راه گشا باشد، مطمئناً این کار از توان افراد غیرمتخصص خارج است.