آفتابنیوز : آفتاب- سرویس سیاسی: سعید شیرکوند، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل اقتصادی، عامل سخنگفتن رئیسجمهور از برگزاری همهپرسی را دخالت سایر نهادها در کار دولت دانست و گفت: نظام جمهوری در کشور ما به صورت کامل شکل نگرفته است؛ به این دلیل که در زمان انتخابات ریاست جمهوری وقتی رئیسجمهور از مردم رای اعتماد گرفت، باید بتواند سیاستهای اجرایی خودش را بهطور کامل اجرا کند اما این شرایط در ایران متاسفانه فراهم نیست و دست دولت به شدت بسته است.
به گزارش آفتاب، سخنان حسن روحانی در اولین کنفرانس اقتصاد ایران واکنشهای بسیاری را برانگیخت چراکه وی در این مراسم با سخنانی صریح، خواستار اجرای اصلی از قانون اساسی شد که بر برگزاری همهپرسی در مسائل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تأکید دارد؛ اصل پنجاه و نهم قانون اساسی که به گفته رئیسجمهور سی و شش سال است مسکوت مانده است.
دولتمردان در ادوار مختلف همواره درصدد زندهکردن این اصل از قانون اساسی یعنی برگزاری همهپرسی درباره مسائل مهم کشور بودند. این دومین باری است که حسن روحانی خواهان یک رفراندم عمومی در کشور شده است. پیش از این نیز در دوره اصلاحات درخصوص مساله هستهای و ادامه غنیسازی به سران نظام چنین پیشنهادی را داده بود.
در همین راستا دکتر سعید شیرکوند، تحلیلگر مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه، با اشاره به سخنان رئیسجمهور در زمینه برگزاری رفراندم درخصوص مسائل اقتصادی و سیاسی کشور، به خبرنگار «آفتاب» گفت: چیزی که باعث شده تا رئیسجمهور از ظریفتهای قانون اساسی، بهویژه مساله رفراندم صحبت کند، این است که در کشور ما چرخه جایگزینی سیاستهای جدید با سیاستهای قدیم بهدرستی شکل نگرفته است و ساز و کار مربوط به این جابهجاییها را به خوبی طراحی نکردهاند.
وی در ادامه افزود: نظامهای سیاسی و اقتصادی سایر کشورها، یا جمهوری است یا پارلمانی. در نظام پارلمانی، انتخابات صورت میگیرد و مردم به پای صندوقهای رای میآیند و از بین چند حزبی که برنامههایی جامع و متفاوت برای اداره کشور تدوین کردهاند، یکی را انتخاب میکنند یا اینکه دو حزب به صورت ائتلافی مسئولیت اداره کشور را با رای مردم، بر عهده میگیرند. سپس نخستوزیر و وزرا معرفی میشوند و سیاستهای مورد نظر احزاب منتخب که به رای مردم گذاشته شده و مردم به آن اعتماد دارند، به اجرا در میآیند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: در نظام جمهوری نیز شبیه همین اتفاق روی میدهد یعنی وقتی که مردم رای میدهند و رئیسجمهور را مستقیما برمیگزینند، رئیسجمهور متعهد به اجرای سیاستهایی میشود که به مردم قول داده است. در نتیجه یک دولت بعد از چندسالی که قدرت را در اختیار دارد باید پاسخگوی سیاستهای اجرایی خود باشد. اگر شکست خورد، شکست را میپذیرد و اگر پیروز شد، مجددا در رفراندم بعدی مردم به او رای میدهند.
این اقتصاددان تاکید کرد: متاسفانه در کشور ما چنین چرخهای صورت نمیگیرد یعنی نظام پارلمانی نیستیم که بگوییم مردم با شرکت در انتخابات و دادن رای اعتماد به یک حزب تمام مسئولیتهای اداره کشور را به آن حزب میسپارند و حزب باید پاسخگوی عملیات اجرایی خودش باشد.
شیرکوند با بیان اینکه عملا رئیسجمهور ایران رای اعتماد از مردم گرفته و برگزیده مردم است اما در چنبرهی مجموعهای از فرایندهاست، اظهار داشت: این فرایندها اجازه نمیدهند تا رئیسجمهور برنامهها و سیاستهای خودش را اجرا کند. الان مشاهده میکنیم که رئیسجمهور منتخب در یک چالشی با مجلس بر سر انتخاب وزراء، اجرای سیاستها و برنامههایش قرار دارد.
این تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه افزود: دولت به دلیل کارشکنیهای سایر نهادها قادر به عملیاتیکردن و رفع مشکلات و مسائلی از قبیل مساله یارانهها، مسکن مهر، سهام عدالت و دانشگاهها یا دیپلماسی نیست. چون این موانع دولت را فاقد قدرت تصمیمگیری و اجرا مینماید.
وی در پایان سخنانش گفت: دکتر روحانی به دلیل شرایطی که در آن قرار گرفتهاند و محدودیتها و موانعی که برای اجرای سیاستهایش با آن دست و پنجه نرم میکند، موجب شده تا سخن از استفاده از ظرفیتهای قانون اساسی به میان بیاورد و با برگزاری رفراندم یک خطمشیگذاری جدیدی را در بخشهای مختلف بتوانند انتخاب کنند.