کد خبر: ۲۷۹۹۳۶
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
داریوش قنبری در گفت‌وگو با آفتاب:

مردم در انتخابات سال آینده افراطیون را حذف و منزوی می‌کنند

قنبری با بیان اینکه "در این مجلس حتی فراکسیونی که غیر از نام اصولگرا در آن باشد وجود ندارد."، گفت: آنهایی هم که اعلام استقلال می‌کنند، اگر گرایش به اصلاح‌طلبی داشتند، جرات نکردند به صراحت اعلام کنند که اصلاح‌طلب هستند. این نشان می‌دهد که فضای مجلس نهم سنگین بوده و افرادی که گرایش غیراصولگرایی داشتند ترسیدند تا گرایش خود را ابراز کنند. این فعال اصلاح‌طلب معتقد است که "مردم در انتخابات سال آینده با حذف و منزوی کردن این گروه‌های تندرو جواب آنها را خواهند داد."
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: داریوش قنبری، نماینده دور هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت مجلس نهم به «آفتاب» می‌گوید: مجلس نهم را ماهیتا متفاوت از مجلس گذشته می‌دانم؛ حداقل از دو دوره قبل که خود حضور داشتم. در مجالس هفتم و هشتم درست است که بیشتر نمایندگان اصولگرا بودند اما تفاوت‌هایی وجود داشت.

این فعال اصلاح‌طلب افزود: طیف مقابل یعنی اصلاح‌طلب‌ها هم تقریبا اقلیت وزینی را تشکیل می‌دادند؛ و تعداد هم به‌اندازه‌ای بود که فراکسیونی به نام اصلاح‌طلبان در مجالس هفتم و هشتم داشته باشند.

قنبری در ادامه با بیان اینکه "در این مجلس حتی فراکسیونی که غیر از نام اصولگرا در آن باشد وجود ندارد."، گفت: آنهایی هم که اعلام استقلال می‌کنند، اگر گرایش به اصلاح‌طلبی داشتند، جرات نکردند به صراحت اعلام کنند که اصلاح‌طلب هستند. این نشان می‌دهد که فضای مجلس نهم سنگین بوده و افرادی که گرایش غیراصولگرایی داشتند ترسیدند تا گرایش خود را ابراز کنند.

این نماینده سابق مجلس ادامه می‌دهد: این مساله در مجموع با پیش‌بردن وظایف نمایندگی آنچنان سازگاری ندارد. نمایندگانی از این‌‌دست در پیش‌برد خواسته‌های مردم و دفاع از حقوق آنها هم قاطعیت ندارند. در چنین وضعیتی کارها به‌خوبی انجام نمی‌شود و فضا به سمت ریاکاری پیش می‌رود. این از مشکلاتی است که در این مجلس وجود دارد. سایه سنگینی که افراطیون ایجاد کرده‌اند باعث شده تا غیراصولگراها نتوانند اهداف، دیدگاه‌ها و خواسته‌هایشان را با جدیت مطرح کنند.

او درباره وضعیت حاکم بر مجلس تاکید می‌کند: سیاسیون سرشناس و هویت‌دار به نسبت مجالس گذشته تعداد کمتری را تشکیل می‌دهند. در این مجلس افرادی هستند که به دلایل مختلف به دنبال اهداف شخصی و فردی خود هستند.

قنبری در دسته‌بندی که برای نمایندگان مجلس ایجاد می‌کند، توضیح می‌دهد: اگر بخواهیم نمایندگان را دسته‌بندی کنیم به این شکل است که عده‌ای کاری به مسائل کشور و مردم ندارند و به دنبال منافع شخصی خود هستند. عده‌ای دیگر در کنار منافع شخصی درصدد هستند که کارهایی برای حوزه‌های انتخابیه خود انجام دهند تا در دور بعد هم رای بیاورند.

این فعال اصلاح‌طلب افزود: افرادی هم دلسوزان منافع ملی هستند و هدفشان این است که گره‌ای از گره‌های ملت کشور را بگشایند. تعداد اینها متاسفانه کم است البته با توجه به تعداد کم آنچنان بی‌تاثیر هم نبوده‌اند.  
 
او ادامه می‌دهد: اما عده‌ای نمایندگانی هستند که کارشان مسائل سیاسی است. این جمع در دوران آقای احمدی‌نژاد ثناگویان وی بوده‌اند و به تعریف و تمجید از او پرداختند. در حال حاضر هم دولت در اختیار گرایشی قرار گرفته که هم سوی آنها نیست؛ بنابراین کارشان تخریب و چوب لای چرخ دولت گذاشتن است.

قنبری می‌افزاید: اینها هدفشان این است که با این کارها اقتدار از دست رفته خود را احیا کنند. نگران هستند که وضعیتی که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته پیش آمد بار دیگر تکرار شود. بنابراین تصمیم دارند به هر شکلی که شده اهداف سیاسی خود را پیش ببرند. این افراد نقطه‌های مثبت دولت را زیر سوال می‌برند روزی به عنوان دلواپسی و روز دیگر به عناوین دیگر. در مجموع به تقابل با دولت پرداخته‌اند.

نماینده پیشین مجلس می‌گوید: این گروه نمی‌توانند گرایش‌های فکری رقبای خود را تحمل کنند. در رابطه با اصلاح‌طلبان که تکلیفشان مشخص است؛ اما حتی این گروه در رابطه با اصولگرایان و افرادی که همفکر خود آنها هستند هم مسائلی را تاب نمی‌آورند. این موضوع در برخوردهایی که با افرادی مانند لاریجانی و مطهری داشته‌اند نشان‌دهنده این است که این گروه افراطی و تندور آستانه تحمل زیادی ندارند.

نماینده دور هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی در مقایسه مجلس حاضر نسبت به مجالس گذشته توضیح می‌دهد: اگر بخواهیم مقایسه کنیم با وجود اینکه این ترکیب‌ها در مجالس گذشته نیز وجود داشته است. اما وضعیتی را که افراطیون در این مجلس به‌وجود آورده‌اند و شیوه برخوردی که با دولت دارند، مختص این مجلس است؛ به این گستردگی که برخی در این مجلس به دنبال منافع ملی خود هستند هم در مجالس گذشته وجود نداشته است.

قنبری ضمن اشاره به دخالت بیش از اندازه نمایندگان مجلس نهم در امور دولت می‌گوید: مسئله دیگری که این مجلس را از مجالس هفتم و هشتم متمایز می‌کند، مداخله بیش از حد نمایندگان در امورات اجرایی و قوه مجریه است که اصل تفکیک قوا را خدشه‌دار کرده است.

او تاکید می‌کند: در مجلس هفتم و هشتم که من حضور داشتم نمایندگان زیاد به امور اجرایی ورود پیدا نمی‌کردند. اما نمایندگان این دوره بیشتر تمایل دارند که در عزل و نصب‌ها دخیل باشند و نیروهای متعلق به خودشان را در دستگاه‌های اجرایی داشته باشند. بخش اصلی تقابل نمایندگان با دولت هم به همین دخالت در امور اجرایی بازمی‌گردد.

قنبری ادامه می‌دهد: البته این مختص این دوره نیست اما سطح این مداخله‌جویی در این دوره بیشتر شده است. تااندازه‌ای هم در این کار موفق بوده‌اند به نظر من بسیاری از وزرا مرعوب نمایندگان مجلس هستند و به خواسته‌های آنها تن داده‌اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب حرکات نمایندگان محافظه‌کار مجلس نهم را از سر عصبانیت و به‌منظور انتقام‌جویی می‌داند و درباره آن به خبرنگار آفتاب می‌گوید: پر سروصدابودن مجلس بیشتر به این باز می‌گردد که طیفی در مجلس به عنوان افراطیون حضور دارند که یک طیف تمامیت‌خواه هستند. از زمانی که آقای روحانی رای آورده صدای بلندتری دارند و عصبانیت آنها از رایی است که مردم سال گذشته به صندوق ریختند. به دنبال انتقام‌جویی از رای مردم در قالب انتقام‌گرفتن از دولت منتقد مردم هستند؛ عصانیت آنها را به تقابل کشانده است.

قنبری درباره انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: به اعتقاد من این تقابلی که طیف افراطی با دولت یازدهم و در واقع با رای مردم داشتند، مردم را با ماهیت این طیف بیشتر آشنا کرده است. فکر می‌کنم این باعث شده که مردم آگاهی بیشتری نسبت به انتخابات سال آینده پیدا کنند و می‌توان گفت که این وضعیت باعث حذف طیف تمامیت خواه در انتخابات آینده خواهد شد.

او تندروی برخی نمایندگان مجلس را نشات‌گرفته از این می‌داند که فکر می‌کنند با این کار می‌توانند پایگاه اجتماعی به دست آورند و تاکید می‌کند: شاید این طیف فکر می‌کنند که با تقابل با دولت برای خود پایگاه اجتماعی به‌وجود می‌آورند. اما با توجه به اینکه اکثریت مردم به این دولت رای داده‌اند و به دنبال موفقیت آن هستند؛ این وضعیت پیش نخواهد آمد.

این فعال اصلاح‌طلب معتقد است که "مردم در انتخابات سال آینده با حذف و منزوی کردن این گروه‌های تندرو جواب آنها را خواهند داد."

قنبری تاکید می‌کند: مردم متوجه شده‌اند که گیر کار کجاست و چه کسانی به دنبال این هستند که از تحقق اراده ملت جلوگیری کنند. اگر در انتخابات سال گذشته طیف تندرو 4 میلیون رای داشت به نظر من سال آینده این مقدار باز هم کاهش می‌یابد.

او عنوان می‌کند: مردم از افراط‌گری خسته شده‌اند و دوست ندارند که عده‌ای با افراط‌گری کشور را به سمت بحران پیش ببرند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین