کد خبر: ۲۸۱۱۳۳
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۰

"جنگل ابر"، سمبل تفاوت نگرش دو دولت به محیط زیست

"جنگل ابر"که دولت احمدی‌نژاد با یک مصوبه بر احداث جاده در آن اصرار داشت در دولت تدبیر و امید دکتر روحانی به منطقه ویژه "حفاظت شده"ارتقاء یافت تا این جنگل منحصر به فرد به نماد و سمبل تفاوت نگرش دو دولت در حوزه محیط زیست تبدیل شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: چند روز پیش و در دومین جلسه شورای عالی محیط زیست در دولت یازدهم، جنگل ابر در استان سمنان به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد. این موضوع خبر خوشی برای دوستداران محیط زیست خصوصا دوستداران طبیعت در استان سمنان و شهرستان شاهرود بود. جنگل ابر شاهرود یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگل‌های هیرکانی و از منحصر به فردترین جنگل‌های ایران است.

این جنگل با 35 هزار هکتار وسعت دارای گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار نادری است. این جنگل که در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور قرار دارد در اغلب مواقع فضای آن را اقیانوسی از ابر فراگرفته است و به این دلیل است که به این نام مشهور شده است و این همه زیبایی سبب شده که هواداران طبیعت و محیط زیست برای محافظت از آن هر اقدامی انجام دهند و حال که در دولت یازدهم این منطقه به منطقه حفاظت شده تبدیل شده، خیال بسیاری از فعالان و دوستداران محیط زیست و هم‌چنین دست اندرکاران این عرصه در منابع طبیعی و محیط زیست آسوده شده است.

محمدنقی عزیزی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،منطقه سمنان، گفت: با مصوب شدن و تبدیل این منطقه به منطقه حفاظت شده ما بهتر و راحت‌تر می‌توانیم به وظایف‌مان در قبال حفاظت از این منطقه نادر عمل کنیم.

عزیزی افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از این به بعد در این خصوص با محیط زیست استان تعامل بیشتری خواهد داشت. از طرفی از لحاظ قانونی راحت‌تر و بهتر می‌توانیم با کسانی که در این منطقه قصد دارند طرح‌های عمرانی، توسعه‌ای و یا بهره‌برداری انجام دهند برخورد کنیم.

وی تصریح کرد: اگر تاکنون حفاظت از این منطقه تنها بر عهده اداره کل منابع طبیعی بود با تغییر این شرایط مدعی دیگری برای حفاظت از آن پیدا شده و به این دلیل بهتر می‌توان این منطقه را برای جذب توریست و گردشگر حفظ کرد.

عزیزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا با تبدیل جنگل ابر به منطقه حفاظت شده، احداث جاده در این جنگل به کلی منتفی می‌شود، افزود: قبل از این مصوبه نیز احداث جاده منتفی بود، اما با این تغییر عدم احداث آن توجیه قانونی یافته است؛ چرا که تبدیل این منطقه به منطقه حفاظت شده بر اساس سیاست‌های خاص حفاظت از گونه‌های گیاهی، جانوری، اکوسیستمی، گردشگری و... صورت گرفته است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که تکلیف نامه برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رییس جمهور در خصوص احداث جاده در جنگل ابر چه می‌شود؟ گفت: گویا این نمایندگان بعد از پیگیری و هم‌چنین بررسی برخی مستندات به این نتیجه رسیده‌اند که احداث این جاده درست نیست و از شدت و حدت خواسته‌شان در خصوص احداث جاده در این جنگل نیز کاسته شده است.

هم‌چنین عباسعلی دامنگیر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سمنان، افزود: با تبدیل و تغییر جنگل ابر از منطقه آزاد به منطقه حفاظت شده تمام فعالیت‌های عمرانی، ورود و خروج دام و... در این محدوده به صورت قانونمند انجام می‌شود.

بررسی طرح جامع تفصیلی مدیریت جنگل ابر

وی هم‌چنین از بررسی و آماده کردن طرح جامع تفصیلی مدیریت این منطقه خبر داد و گفت: بر این اساس زون‌بندی منطقه آغاز می‌شود و تمامی فعالیت‌ها بر اساس زون‌بندی انجام می‌شود.

دامنگیر با بیان این‌که در حال حاضر بکرترین مناطق تحت مدیریت محیط زیست قرار دارند، تصریح کرد: با تبدیل شدن این منطقه به منطقه حفاظت شده، حفاظت و هم‌چنین مدیریت این منطقه به صورت علمی‌تری اجرایی می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین نتایج تبدیل این منطقه به منطقه حفاظت شده این است که از تخریب این ذخیره گاه مهم به هر عنوان جلوگیری می‌شود.

احداث پاسگاه محیط بانی در جنگل ابر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به آغاز برخی فعالیت‌ها در راستای حفاظت از این منطقه و ذخیره‌گاه زیستی بسیار با اهمیت گفت: در حال حاضر برای احداث پاسگاه محیط بانی جانمایی لازم صورت گرفته و اعتبار لازم نیز اخذ شده است و در حال خرید برخی تجهیزات لازم در این خصوص هستیم.

وی هم‌چنین گفت: احداث جاده در جنگل ابر به طور کلی منتفی است و با تبدیل جنگل ابر به منطقه حفاظت شده همه فعالیت‌ها در این منطقه قانونمند می‌شود.

وی با اشاره به تلاش‌هایی که در خصوص احداث جاده در جنگل ابر صورت می‌گیرد، تصریح کرد: با احداث این جاده صدها هکتار از جنگل‌های هیرکانی ابر از بین می‌رود، لذا به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم ارزش‌های این جنگل منحصر به فرد برای ساخت جاده از بین برود.

وی با بیان این‌که استاندار استان نیز با احداث این جاده مخالف است، خاطر‌نشان کرد: با وجود جاده‌های موجود نیازی به احداث جاده جدید دیگری نیست که این ذخیره‌گاه جنگلی را از بین ببرد.

دامنگیر اظهار کرد: در این راستا نه تنها اجازه احداث جاده داده نمی‌شود، بلکه اجازه هیچ فعالیت عمرانی دیگری که سبب از بین رفتن ارزش‌های این منطقه ویژه و بکر شود، صادر نمی‌شود.

وی با اذعان به وجود حیات انواع گونه‌های جانوری و تنوع زیستی در این منطقه افزود: با هرگونه دست‌کاری در این منطقه حیات این گونه‌ها به خطر می‌افتد، لذا لازم بود برای حفاظت از تنوع زیستی منطقه، جنگل ابر از منطقه آزاد به منطقه حفاظت شده ارتقاء یابد.

دامنگیر در خصوص ضرورت تبدیل جنگل ابر به منطقه حفاظت شده نیز گفت: با تبدیل شدن این منطقه به منطقه حفاظت شده تمامی فعالیت‌های این منطقه قانونمند می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین