آفتابنیوز : آفتاب: دکتر علیرضا رهایی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه در شهرهای شلوغ و پرترافیک همانند کرج و تهران استفاده از قطارهای شهری در زیرزمین یا از طریق هوا برای کاهش ترافیک مرسوم است، تصریح کرد: اما در برخی مناطق به دلیل تاسیسات زیرزمینی ایجاد قطارهای شهری در زیرزمین امکانپذیر نیست و یا اینکه این اقدام دشوار و پرهزینه است به همین دلیل در صورت استفاده از یک سطح محدودی از باندهای خیابان میتوان با ایجاد پایههای پل مسیر حرکت را به بالاتر از سطح خیابان برده و در واقع از مسیر هوایی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه در زمینه استفاده از فناوری قطار هوایی پروژه مشترکی با همکاری شهرداری و مجموعه سازمان قطار شهری کرج در دستور کار مرکز تحقیقات سازه و زلزله دانشگاه امیر کبیر قرار گرفت، تصریح کرد: در این راستا با انجام یکسری مطالعات ترافیکی و بررسی سیستمهای مختلف در نهایت یک روش بهینه برای استفاده از فناوری قطار هوایی متناسب با طول خط و مشخصات کار طراحی و تدوین دانش شد.
به گفته رییس مرکز تحقیقات سازه و زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حال حاضر فناوری ایجاد خط هوایی برای مسیر یک خط مشترک به لحاظ هندسی و سازه پل طراحی و ارائه شده است و در این زمینه برای پیادهسازی آن منتظر دریافت بودجه هستیم.