کد خبر: ۲۸۳۱۴۹
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۹

بررسی فیلم‌ها و حواشی ‌جشنواره فجر امسال

سی وسومین جشنواره فجر امسال هشتمین روز خود را سپری می‌کند؛ فیلم‌های طعم شیرین خیال، سفر به آمادای، در دنیای تو ساعت چند است؟، نزدیک‌تر، روز مبادا، دریا، ماهی و پرنده، امروز ودر هشتمین روز از نمایش در بخش‌های سودای سیمرغ، نگاه نو، مستند و هنر وتجربه به نمایش در می‌آیند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: اگرچه کیفیت فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره امسال هر کدام در جای خود قابل بررسی است اما این رویداد فرهنگی با استقبال خوبی از سوی مردم روبه‌رو شده است. 

به گزارش آفتاب، طبق آخرین آمار و اطلاعات در پنج روز نخست جشنواره ۸۸۸ هزار ۸۲ نفر به تماشای فیلم‌های مختلف در سینماهای مردمی جشنواره نشسته‌اند که این تعداد به غیر از مخاطبان برج میلاد و سینماهایی مانند سینمای تهیه‌کنندگان است، سینما آزادی با ضریب اشغال ۸۷ درصد پرمخاطب‌ترین سینمای مردمی جشنواره فیلم فجر بوده است. پس از سینما آزادی، سینماهای ملت با ۷۷ درصد، فلسطین ۷۲ درصد، کوروش ۶۴ درصد، استقلال ۶۲ درصد و فرهنگ با ۶۰ درصد پر مخاطب‌ترین سینماهای سی و سومین سینماهای جشنواره فیلم فجر بوده‌اند که این استقبال و توجه نشان‌دهنده اهمیت مردم به مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور است.

 
فیلم‌های امسال بازتاب اوضاع واحوال جامعه هستند

با نگاهی به جشنواره امسال می‌توان دریافت که دست گذاشتن برمشکلات و گره‌ها همچنان از سوی فیلم‌سازان دنبال‌شده و این فیلم‌ها تا کنون بیشتر مورد برخی منتقدین و مردم قرار گرفته‌اند. برخی سایت‌ها و منتقدان پیش‌بینی کرده‌اند  که دوفیلم "عصر یخبندان" ساخته مصطفی کیایی و "رخ‌دیوانه" به کارگردانی ابوالحسن داوودی فروش میلیاردی را تجربه کنند. هر دوی این فیلم‌ها  به‌نوعیبه مسائل اجتماعی مانند فقر خیانت و نابرابری‌های اجتماعی‌، جولان شبکه‌های اجتماعی مشکلات نسل جوان پرداخته‌اند که به نظر می‌رسد  به‌زعم برخی منتقدان این دو فیلم در اکران‌های عمومی فروش میلیاردی را تجربه کنند. به غیر از رخ دیوانه و عصر یخبندان برخی منتقدان برای سه فیلم خانه دختر (شهرام شاه‌حسینی)، شکاف (کیارش اسدی‌زاده) و دوران عاشقی (علیرضا رئیسیان) نیز روزهای خوبی را پیش بینی کرده اند.

این سه فیلم نیز هر کدام به نوعی مشکلات اجتماعی و درگیری سنت و مدرنیته را به مخاطبان عرضه کردند. نیکی کریمی نیز علاوه بر بازی در دو فیلم امسال با "شیفت شب" در مقام کارگردان ظاهر شده است.


نیکی کریمی نیز در فیلم خود پرداختن به معضلات زنان سرپرست خانواده را انتخاب کرده است. اگرچه بسیاری از منتقدان و خبرنگاران شیفت شب را فیلمی متوسط و حتی ضعیف ارزیابی کرده‌اند، نکته قابل تامل درباره این فیلم‌ها ارائه برخی نقدهای جهت‌دار و سرشار از اتهام از سوی جریان خاص به فیلم‌های اجتماعی است؛ به‌طوری‌که روز گذشته  نویسند‌ه‌ای در یاداشتی فیلم خانه دختر را حمله به نهاد خانواده تعبیر کرده بود که البته ارائه نقدهای اینچینی از سوی برخی حرف تازه‌ای به شمار نمی‌آید.


علاوه بر فیلم‌هایی با درون‌مایه اجتماعی، آخرین اثر بهرام توکلی به نام "من دیه گو ماردونا هستم" نیز که فیلمی با درون‌مایه طنز و پربازیگر است تا حد زیادی نظر مردم و منتقدان را به خود جلب  کرده است. "من دیه گو مارادونا هستم" و "کوچه بی‌نام" مورد توجه منتقدان قرار گرفته‌اند. فیلم من دیه گو ماردونا هستم به دلیل استقبال بی‌نظیر مردم مجبور به توزیع بلیت‌های سفید به علاقمندان سینما شده است. با وجود اینکه هنوز بخشی از فیلم‌های جشنواره اکران نشده‌اند بسیاری از منتقدان از قضاوت اصلی و قاطعانه درباره فیلم‌ها و حتی بازی بازیگران پرهیز کرده و آن را به انتهای جشنواره موکول می‌کنند‌.
 
حواشی امسال جشنواره فجر

از نکات قابل توجه و بارز جشنواره امسال حضور بسیاری از بازیگران در دو و حتی سه فیلم در جشنواره فجر است. طنازطبابایی، سحردولتشاهی، نیکی کریمی، بابک حمیدیان، لیلا حاتمی، سعید آقاخانی، هومن سیدی، باران کوثری، مهتاب کرامتی؛ علی مصفا هرکدام دردو یا سه فیلم حضور داشتتد. پخش نشدن 15 دقیقه آخر مزار شریف ودرگیری لفظی عبدالحسین برزیده با مسئولان سینما فلسطین و حضور پر رنگ گشت ارشاد در وردی برج میلاد از حواشی جشنواره فجر امسال است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین