کد خبر: ۲۸۳۹۱۰
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹

ساعات کار مراکز تعویض پلاک در اسفند/ آیین‌نامه رانندگی، کنکور می‌شود

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي از برنامه پليس براي غيرحضوري شدن تعويض پلاك در كشور خبر داد و گفت: آزمون آيين نامه راهنمايي و رانندگي نيز از سال 95به صورت متمركز مانند كنكور برگزار مي شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش سايت راهور، سردار دكتر اسكندر مومني صبح شنبه در نشستي خبري با اشاره به سه طرح ويژه پليس راهور گفت:براين اساس شمار كشته هاي تصادفات رانندگي از 6.5 كشته در هر 10 هزار وسيله نقليه به 4 نفر تا پايان سال 95 مي رسد. همچنين شمار كشته هاي رانندگي از 17 هزار نفر در پايان امسال به 14 هزار نفر كاهش خواهد يافت.

وي از غيرحضوري شدن تعويض پلاك تا پايان سال 95 در كشور خبر داد و افزود:همچنين آزمون آيين نامه گواهينامه هاي رانندگي نيز تا پايان سال آينده  مانند كنكور متمركز مي شود و براين اساس سالي چند مرتبه اين آزمون به صورت سراسري در كشور برگزار خواهد شد.

رئيس پليس راهور ناجا به موضوع پلاك هاي تهران اشاره كرد و گفت:مشكلي در تخصيص پلاك در كشور نداريم و پس از پر شدن ظرفيت پلاك هاي ملي طرح هايي را در دستور كار داريم. در صورتي كه پلاك 99 در تهران تكميل شودخودروهاي اين كلانشهر با پلاك هاي ايران 10،20،30 و ... شماره گذاري مي شود.

مومني در خصوص شماره گذاري اتوبوس هاي اسكانيا اظهار داشت:شماره گذاري اين خودرو همچنان متوقف است و تنها درصورتي كه تمامي استانداردهاي لازم توسط توليد كننده آن رعايت شود شماره گذاري اتوبوس هاي اسكانيا از سر گرفته مي شود.

وي به بحث معاينه فني خودروها اشاره كرد و با انتقاد از نبود سامانه يكپارچه معاينه فني خودرها تاكيد كرد: بايد يك سازمان متولي معاينه فني در كشور باشد.

رئيس پليس راهور ناجابا  اشاره به آغاز شماره گذاري خودروها با مدل 94 از دهه مبارك فجر گفت: تمامي خودروهايي كه استاندارهاي لازم را رعايت كرده باشند مي توانند تا پايان سال با مدل 94 شماره گذاري شوند كه در اين خصوص هيچ تفاوت قيمتي نيز از سوي خودروسازان اعمال نمي شود.

رئيس پليس راهور ناجا با تاكيد براينكه  امسال  آخرين سال شماره گذاري خودروي وانت پيكان است< گفت: با هماهنگي هاي انجام شده هيچ وانت پيكاني از ابتداي سال 94 شماره گذاري نمي شود لذا شهروندان به هيچ عنوان نسبت به پيش خريد اين خودرو اقدام نكنند. پليس راهور با همكاري محيط زيست و سازمان ملي  استاندارد از شماره گذاري خودروهاي پرخطر جلوگيري مي كند. در حال حاضر نيزبعد از وانت پيكان خودرو نيسان وانت  در دستور كار قرار دارد.

وي به استاندردهاي آلايندگي و ايمني خودروها اشاره كرد و گفت: انتظار داريم در سال آينده كف استاندارد آلايندگي خودروها يورو 5 باشد از سوي ديگر استاندارد ايمني خودروها نيز بايد ارتقا يافته و به استانداردهاي اروپايي برسد. در مورد موتور سيكلت ها نيز هم اكنون استاندارد يورو 3 اعمال مي شود كه بايد ارتقا يابد.

مومني از افزايش ساعات كار مراكز تعويض پلاك از ابتداي اسفندماه خبر داد و گفت: برابر ابلاغيه صادره ساعت كار اين مراكز در دهه اول اسفند ماه از 7 تا 17،در دهه دوم از 7 تا19 و در دهه سوم از 7 تا 22 خواهد بود. در عين حال اين آمادگي وجود دارد در دهه سوم اسفندماه اين ساعت كار با توجه به حجم مراجعات حتي شبانه روزي شود.

وي از طرح هاي پليس براي تسهيل ترافيك در روزهاي پاياني سال خبر داد و گفت: از ابتداي اسفندماه حضور ماموران و گشت هاي در سطح شهر افزايش يافته و از مردم مي خواهيم ضمن رعايت قوانين از توقف هاي دوبله خودداري كنند. همچنين حتي الامكان براي كاهش ترافيك  از وسايل نقليه عمومي استفاده كنند.
 
رئيس پليس راهور ناجا به امار شماره گذاري در سالجاري اشاره كرد و گفت: امسال بيش از يك ميليون و 100 هزار خودرو نوشماره،81 هزار خودروي وارداتي و حدود 456 هزار موتور سيكلت شماره گذاري و وارد ناوگان شد كه از سوي ديگر 208 هزار خودرو فرسوده نيز از رده خارج شد.

به گفته مومني شماره گذاري خودروهاي نوشماره 73 درصد،وارداتي 53 درصد و موتور سيكلت 75 درصد افزايش يافته است و بدين ترتيب شماره خودروها در كشور به مرز 18 ميليون رسيد.

وي با اشاره به كاهش 6.5 درصدي شمار كشته هاي تصادفات رانندگي در سالجاري گفت: امسال با تلاش هاي انجام شده 1013 نفر در تصادفات رانندگي كمتر كشته شدند كه بيشترين كاهش كشته متعلق به استان هاي مركزي،آذربايجان شرقي،خراسان رضوي،مازندران و فارس است و در استان هاي سيستان و بلوچستان،خوزستان،ايلام ،شرق استان تهران و كهكيلويه شاهد افزايش تلفات بوديم.

به گفته مومني شمار كشته هاي رانندگي در جهان نيز براساس آمار سازمان بهداشت جهاني در سال 2014 افزايش يافته است و به مرز يك ميلون و 300 هزار نفر رسيده است. از سوي ديگر پيش بيني شده است شمار كشته هاي تصادفات در سال 2030 به دو برابر ميزان كنوني برسد.

وي استفاده از تلفن همراه و ارسال پيامك را مهمترين علت بروز حوادث رانندگي در جهان عنوان كرد و گفت: اين دو معظل حتي از مواد مخدر و مشروبات الكلي در بروز حوادث پيشي گرفته است.

رئيس پليس راهورناجا همچنين به شماره گذاري خودروها از ابتداي انقلاب اشاره كرد و گفت: تا سال 57 يك ميليون و 500 هزار وسايل نقليه موتوري شماره گذاري شده بود كه در حال حاضر شمار خودروها 17 برابر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین