کد خبر: ۲۸۴۵۳۴
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰

دیوار بی‌اعتمادی میان آمریکا و اسرائیل

هرچه‌قدر ایران و آمریکا به ضرب‌العجل مذاکرات هسته‌ای نزدیک‌تر می‌شوند، تنش‌ها میان دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی بیشتر می‌شود. به تبع آن اعتماد میان رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز روز به روز در حال کاهش یافتن است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس بین‌الملل: روابط میان باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو روز گذشته پس از اینکه دولت اوباما به نتانیاهو به سبب افشای جزئیات مذاکرات هسته ای با ایران، مشکوک شد از گذشته هم تاریک تر شد.

به گزارش «آفتاب» به نقل از واشنگتن پست، در حالی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بیش از دیگر مقامات پیشین خود، در مورد «کاهش خطر ایران» لفاظی کرده است. نتانیاهو برای جلوگیری از توافق هسته‌ای میان ایران و غرب تا کنون از هیچ کوششی دریغ نکرده است و حالا که بیش از همیشه دو طرف مذاکره‌کننده به توافق نزدیک‌ترند، زمزمه‌های جدیدی از کارشکنی نتانیاهو به گوش می‌رسد.

پس از این که دولت اوباما به نتانیاهو برای افشای اطلاعات حساس مذاکرات مشکوک شد، تصمیم به کاهش مبادلات اطلاعات حساس درباره مذاکرات هسته‌ای ایران گرفت. نتانیاهو به روزنامه‌نگاران گفته است که آمریکا به ایران اجازه غنی‌سازی تا ظرفیت 6 هزار و 500 اورانیوم و یا بیشتر را در قرار آخر داده است.

پس از آن سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا تماس و رابطه خود با یوسی کوهن مشاور امنیت ملی اسرائیل را قطع کرده است. همچنین شبکه ی دو اسرائیل از قول وندی شرمن مذاکره‌کننده ارشد آمریکا نقل کرده است که آمریکا دیگر اسرائیل را مطلع نخواهد کرد.

این در حالی است که الیستر باسکی، سخنگوی کاخ سفید آمریکا این گزارشات را تکذیب کرد. وی به این نکته اشاره کرد که فیلیپ گوردون، مدیر بخش خاورمیانه شورای امنیت ملی باراک اوباما، قرار است در روز دوشنبه با یوسی کوهن، مشاور امنیت ملی اسرائیل و همچنین دیگر مقامات ارشد رژیم صهیونیستی دیدار نماید.

موضوع مورد بررسی در این دیدارها سیاست اتخاذی در قبال ایران خواهد بود، اما بعید به نظر میرسد که مقامات آمریکایی قصد داشته باشند آخرین اطلاعات درخصوص برنامه راهبردی کشورشان در مذاکرات هسته‌ای ایران را در جلسه مطرح نمایند.

در مقابل اما با وجود این تکذیب‌ها، نتانیاهو از تصمیم جدید اوباما به منظور مخفی نگه داشتن جزئیات مذاکره از او انتقاد کرد: «همانطور که ایران می داند چه توافقی در حال شکل گیری است، طبیعی است که اسرائیل نیز باید بداند چه توافقی در حال انعقاد است.»

وی افزود: «اگر  کسی فکر می‌کند این توافق، توافق خوبی است، پس چرا آن را از ما پنهان می‌کند.»

رخنه‌ی بوجود آمده در روابط بین آمریکا و اسرائیل حدوداً در دوازدهم ماه ژانویه و بر سر یک تماس تلفنی نتانیاهو با اوباما آغاز شد. اوباما از نتانیاهو درخواست کرد که تا زمان به نتیجه رسیدن تحقیقات مذاکره کنندگان آمریکایی، به شکلی دیپلماتیک برای چند ماه دست از افراطی گری خود بردارد.

اما انتظار می‌رود که  نتانیاهو مجدداً به سراغ سماجت های افراطی خود مبنی بر اینکه ایران هیچ حقی برای ساخت سانتریفیوژ و یا غنی سازی اورانیوم ندارد، رفته است.

انتظار می‌رود ماه مارس، روزهای جنجالی و پر التهاب بسیاری برای خاورمیانه داشته باشد. به طوری که سخنرانی نتانیاهو مقابل اعضای کنگره قرار است در روز سوم ماه مارس میلادی صورت گیرد. انتخابات اسرائیل نیز در روز هفدهم ماه مارس برگزار خواهد شد. همچنین ضرب العجل تعیین شده برای دستیابی به چارچوب توافق هسته ای با ایران نیز روز بیست چهارم ماه مارس است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین