کد خبر: ۲۸۵۸۷۶
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳

واهمه نتانیاهو؛ نشانه‌ای از پیشرفت مذاکرات هسته‌ای

در حالی که نتانیاهو آخرین توان خود را برای ممانعت از رسیدن به توافق با ایران طی روزهای آینده به کار خواهد بست، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای به سوئیس می‌روند تا دور جدیدی از مذاکرات با ایران را آغاز کنند و تلاش می‌کنند که تا قبل از مهلت پایان مارس به یک توافق چارچوبی در خصوص موضوع هسته‌ای ایران برسند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس بین‌الملل: نخست وزیر رژیم صهیونیستی، روز سه شنبه به دعوت جمهوری خواهان کنگره آمریکا به واشنگتن سفر خواهد کرد تا در آستانه توافق قریب الوقوع ایران و غرب، مانع آن شود. وی که از هرگونه توافق که بتواند به ادامه حیات برنامه هسته ای ایران، منجر شود احساس خطر می کند، بارها مخالفت سرسختانه خود را با مذاکرات با ایران اعلام کرده است. 

نتانیاهو طی سفر روزهای آینده خود در تلاش است تا بار دیگر هشدار خود را نسبت به توافق با ایران، بسط دهد. اسرائیل معتقد است که ایران قابل اعتماد نیست و هر گونه توافق با ایران موجودیت اسرائیل را به خطر می اندازد. 

انجام این سفر بدون هماهنگی و اطلاع قبلی دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و انجام هماهنگی های آن فقط از طریق کنگره صورت گرفته و  موجبات تنش میان کاخ سفید و تل آویو را به وجود آورده است.

نتانیاهو قرار است روز ۳ مارس، سه شنبه هفته آینده به دعوت جان بینر رئیس اکثریت جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا و بدون هماهنگی با کاخ سفید در کنگره سخنرانی کند و مانع توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ شود.

انتقادات پیرامون سفر نتانیاهو
در آخرین انتقادات از سفر نتانیاهو به آمریکا، مئیر داگان رئیس سابق موساد روز گذشته گفته بود: ایرانی‌ها در حالی این نمایش [سخنرانی نتانیاهو در کنگره] را نگاه می کنند که به علت اینکه توانسته اند میان اسرائیل و هم پیمانش اختلاف و شکاف ایجاد کنند، در حال جشن گرفتن هستند.

ریچارد کوهن یادداشت نویس ارشد واشنگتن پست اواخر هفته گذشته طی یادداشتی می نویسد:«  بینر بر این باور ایستاده که به عنوان رئیس کنگره این حق را داشته است تا از یک رهبر خارجی برای سفر به آمریکا دعوت کند. این مساله قابل بحث است، چرا که بینر به واسطه اجماع نمایندگان کنگره انتخاب شده، نه همه نمایندگان و نه مردم آمریکا. دعوت بینر تحقیر دیگری برای اوباما به شمار می رود.»

همه این اقدامات تخریبی در حالی صورت می گیرد که نه تنها پروسه دیپلماسی با ایران ولو با کندی و سختی مسیر طبیعی خودرا طی می کند، بلکه تهران عملا نشان داده به تعهدات خود ناشی از بیانیه اقدام مشترک ژنو پایبند بوده و برای اطمینان بخشی و رفع سوءتفاهم ها، اقداماتی فراتر از الزامات ان - پی - تی انجام داده است.

تنش میان دولت اوباما و نتانیاهو

تنش‌ها بین دولت اوباما و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از همان سالهای اولیه دوران ریاست‌جمهوری اوباما آغاز شد و هم‌اکنون طی هفته‌های آتی‌، روابط واشنگتن - تل‌آویو یکی از سخت‌ترین آزمون‌های خود را پشت‌ سر می‌گذارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به تنش‌های اخیر آمریکا و تل‌آویو به دنبال سفر آتی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن و سخنرانی در کنگره در خصوص توافق هسته‌ای با ایران اشاره کرد و نوشت که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و نتانیاهو برای ۶ سال در خصوص چگونگی رویارویی با موضوع هسته‌ای ایران دچار تضاد با یکدیگر بودند.

تنش بین اسرائیل و آمریکا بعد از آن آغاز شد که باراک اوباما مدتی بعد از آنکه به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا برگزیده شد طی یک سخنرانی برای جهان عرب، مشروعیت شهرک‌های صهیونیستی در قلمرو فلسطینیان را زیر سؤال برد و هولوکاست و نه رابطه تاریخی یهودیان با سرزمین فلسطینیان را به عنوان توجیهی برای حیات اسرائیل دانست و بعد از آن این تنش اینگونه ادامه پیدا کرد که نتانیاهو در سال ۲۰۱۱، در مقابل جمعیت زیادی از خبرنگاران در واشنگتن به مدت طولانی از تاریخ اسرائیل گفت و شرایط اوباما برای آغاز مجدد مذاکرات سازش را رد کرد و این تنش‌ها تا امروز در خصوص موضوع سازش و برنامه هسته‌ای ایران ادامه داشته است.

به تازگی نیز اوباما تأکید کرده است که با نتانیاهو در واشنگتن دیدار نخواهد کرد و در توجیه آن اعلام کرده که متعارف نیست که دو هفته قبل از برگزاری انتخابات، با رهبر کشوری که قرار است در آنجا انتخابات برگزار شود، دیدار کند؛ خواه اسرائیل باشد خواه یک کشور دیگر. از طرف دیگر جو بایدن معاون اوباما و کری نیز از آمریکا خارج می‌شوند و قرار نیست با او دیدار داشته باشند و بسیاری دیگر از مقامات آمریکایی نیز قصد دیدار با نتانیاهو را ندارند.

در حالی که نتانیاهو آخرین توان خود را برای ممانعت از رسیدن به توافق با ایران طی روزهای آینده به کار خواهد بست، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای به سوئیس می‌روند تا دور جدیدی از مذاکرات با ایران را آغاز کنند و تلاش می‌کنند که تا قبل از مهلت پایان مارس به یک توافق چارچوبی در خصوص موضوع هسته‌ای ایران برسند. 

تصمیم گیری درباره نوع کنش و تعامل با ایران همواره از روی کار آمدن دولت اوباما یک چالش بزرگ بوده است. در سیستم سیاسی این کشور دو نگرش جامع نسبت به تعامل با ایران وجود دارد. گروهی معتقدند که ایران در حال ساخت بمب اتمی است و سریعا باید برنامه هسته ای این کشور متوقف شود. اما گروهی دیگر توافق با این کشور را بهترین راه حل کنار آمدن با ایران می دانند. اما آنچه میان هر دو طیف مورد اتفاق نظر قرار گرفته این است که ایران و 6 قدرت جهانی بیشتر از همیشه در آستانه کسب توافق هستند.

حسین موسویان دیپلمات ارشد پیشین، معتقد است که مذاکرات در این سطح و میزان تداوم میان طرفین بی سابقه است. او معتقد است در حالی که امیدها نسبت به کسب توافق بیشتر شده، ترک میز مذاکرات توسط طرفین بسیار مشکل خواهد بود.  

دیپلمات ارشد پیشین حسین موسویان با بیان این که مذاکرات هسته‌ای در مرحله حساسی قرار دارد و ایران هم انعطاف‌ها و حسن‌نیت‌ های کم‌نظیری را به خرج داده میگوید:« توافقاتی که تاکنون به دست آمده برای امضای توافق نهایی کافی است، زیرا متضمن تعهدات حداکثری ایران در چارچوب معاهده ان.پی.تی است. به اضافه اقدامات حسن نیت‌آمیز زیادی که فراتر از ان. پی .تی ایران انجام داده است.»

موسویان که هم اکنون در ایالات متحده حضور دارد چند روز پیش در میان جمع زیادی از اهالی ایالت کارولینای گفته که کنگره نباید قاتل این فرصت تاریخی باشد. نه آمریکا تحمل جنگ جدیدی دارد و نه منطقه پر آشوب خاورمیانه.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین