کد خبر: ۲۸۵۹۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۷

خوشبینی رسانه های غربی به توافق هسته ای/ظریف: تلاش نتانیاهو بیهوده است

رسانه های غربی در گزارش های مختلفی با اشاره به تلاش های نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از توافق هسته ای ایران و 1+5، از توافق احتمالی ایران و غرب در مونترو سوئیس خبر می دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، تیم مذاکره کننده هسته ای ایران بامداد امروز دوشنبه برای شرکت در دور تازه گفت و گو ها با 1+5 به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عازم سوئیس می شوند؛ مذاکراتی که به رغم تلاش نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به اعتقاد رسانه های غربی رو به پیشرفت است. 

نتانیاهو روز شنبه در گفت وگو با رادیو دولتی این رژیم تاکید کرد که تنها هدفش جلوگیری از توافق هسته ای میان ایران و غرب است.

وی در این گفت وگو تاکید کرده که وظیفه دارم هرگونه توافقی هسته ای میان ایران و غرب که برای اسراییل خطرناک باشد را متوقف کنم. از این رو سخنرانی آتی من در کنگره آمریکا بسیار مهم است و می خواهم در آنجا وظیفه تاریخی خود را انجام دهم.

نتانیاهو گفت: آیا شما از من انتظار دارید به عنوان نخست وزیر اسراییل سرم را در برابر تهدیدها پایین اندازم.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ابتدا در شورای حقوق بشر سخنرانی می کند و سپس با برخی از مقامات کشورهای دیگر ملاقات هایی خواهد داشت.

پس از آن مذاکره کنندگان از ژنو عازم مونترو می شوند و تا پایان هفته به طور دو یا چند جانبه و نیز مذاکرات جامع با 1+5 به گفت و گو های هسته ای ادامه خواهند داد.

مذاکرات ایران با 1+5 در حالی پیش رو است که رسانه های غربی درباره نتایج احتمالی آن تحلیل های متفاوتی ارائه داده و بسیاری از رسانه ها در این باره گزارش هایی را منتشر کرده اند.

رسانه های غربی می گویند که این دور از مذاکرات به رغم تلاش های بی وقفه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به توافق نزدیک شده است. 



*توافق نزدیک هسته ای 

روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای با عنوان توافق هسته ای با ایران همزمان با سفر نتانیاهو به واشنگتن نزدیکتر می شود ، به تقابل دولت اوباما و نخست وزیر رژیم در این زمینه پرداخت و نوشت که تل اویو در صدد جلوگیری از هرگونه توافق باتهران است و اوباما برای دستیابی به توافق جامع تلاش می کند. 

این روزنامه می نویسد : در حالی که نتانیاهو سعی دارد کنگره امریکا را متقاعد کند جلوی آنچه را که یک توافق سست و خطرناک هسته ای می داند، بگیرد ، جان کری وزیر خارجه امریکا به طور همزمان در تلاش برای حصول یک پیمان تاریخی راهی شهر مونترو در سوییس خواهد شد. 

واشنگتن پست در ادامه به نقطه نظرات حسین موسویان به عنوان یک دیپلمات ایرانی که زمانی سخنگوی تیم مذاکره کننده کشورش بوده اشاره می کند و می نویسد : موسویان که اکنون یک استاد مدعو دانشگاه پرینستون است، می گوید که دستاوردها تا کنون واقعا عظیم و بی سابقه بود. اکنون برای هردو طرف بسیار دشوار است تا میز مذاکره را ترک کرده و پاپس بگذارند. 



*پیشرفت های جدی در مذاکره

رادیو بی.بی.سی گفت: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته است که در جریان مذاکرات هفته پیش مقامات ارشد ایران و آمریکا در ژنو پیشرفت های جدی صورت گرفته و ابراز امیدوار کرده در مذاکرات این هفته هم بر سر رفع تحریم ها پیشرفت حاصل شود. 

بی.بی.سی در گزارشی افزود: این امیدواری با سایر موارد ابراز خوشبینی از سوی دو طرف متفاوت و تاییدی است بر حرف هایی که پس از آخرین دور مذاکرات هم از سوی مقامات آمریکایی زده شد و هم طرف ایرانی آن را تایید کرد. 

این که توانستند مواضع خود را بخصوص در مور مسایل حساس به هم نزدیک کنند، به این معنی نیست که همه اختلافات رفع شده است، حتی در سخنان اخیر ظریف هم اشاره اصلی به این بود که باید مساله تحریم ها حالا روی میز قرار بگیرد و طرف غربی به صورت جدی به تقاضاهای ایران فکر کند. 

وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکایی هم گفته است که اگر طرفین بتوانند به یک توافق جامع برسند، آن وقت با استقبال جهانی روبرو خواهد شد .



*امیدواری واشنگتن

رادیو فرانسه گزارش داد: واشنگتن امیدوار است که تا روز ٣١ مارس (١١فروردین)، همراه با سایر اعضای گروه ١+5، توافق خوب یا قابل قبول را با ایران به امضا برساند. 

شبکه اینترنتی رادیو فرانسه فارسی یکشنبه شب در گزارشی نوشت:در این صورت تا اول ژوئیه (١٠تیر) ماه فرصت خواهد بود تا جزییات فنی پرونده مورد بحث قرار گیرد. 

در صورتی که تا روز ٣١ مارس چارچوب کلی توافق به تصویب طرفین برسد، سه ماه دیگر فرصت خواهد بود تا جزییات فنی پرونده روشن گردد. 

مسئولان سیاست خارجی آمریکا تأکید می کنند پیشرفت مذاکرات قابل توجه بوده است. 



*بخت به نتیجه رسیدن

پایگاه اینترنتی رادیو فردا نوشت: بدون شک جمهوری اسلامی و دولت کنونی آمریکا تلاش خواهند کرد در فرصت باقی مانده با عبور از موانع متعدد، مواضع خود را به یکدیگر نزدیکتر ساخته و شرایط رسیدن به توافق مورد نظر را فراهم آورند. 

پایگاه اینترنتی صدای آمریکا نیز نوشت: دور جدید گفت و گوهای هسته ای میان هیات های ایران و 1+5 با محوریت مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا، از روز دوشنبه در شهر مونتروی سوئیس آغاز می شود. 

وزرای خارجه و انرژی ایالات متحده در راس یک هیات 12 نفره در این گفت و گوها شرکت می کنند. در سوی دیگر نیز علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز هیات ایرانی را همراهی می کند. 

وزیر خارجه ایالات متحده بعد از دیدار با هیات مذاکره کننده ایران، برای دیدار با پادشاه عربستان به کشور خواهد رفت و پس از آن در سفری به لندن، با وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس دیدار و گفت و گو خواهد کرد. 

عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نگران محتوای توافق احتمالی ایران و غرب بر سر برنامه هسته ای ایران هستند. 

این دور از گفت و گوها در حالی آغاز می شود که طرفین اعلام کرده اند پیشرفت های قابل توجهی در مذاکرات حاصل شده است. 

یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه هشتم اسفند ماه درباره آخرین دور گفت و گوها که هفته گذشته در ژنو برگزار شد، به خبرنگاران گفت که مذاکرات پیشرفت های اساسی داشته و اختلافات کاهش پیدا کرده است. 



*مذاکرات هسته ای در مراحل پایانی 

روزنامه فرانسوی لوفیگارو نوشت: مذاکرات تهران و گروه 1+5 در مراحل پایانی خود قرار گرفته است و باید به توافقی سیاسی تا پایان ماه مارس (فروردین) منجر شود. 

ایزابل لاسر در گزارشی که در پایگاه اطلاع رسانی لوفیگارو منتشر شد، می نویسد: بحران 12 سال به طول انجامیده است، اما این بار قدرت های بین المللی و تهران وارد مرحله نهایی شده اند. مذاکرات که این هفته در مونترو سوئیس از سر گرفته می شود قرار است به توافقی سیاسی در پایان مارس و توافقی فنی تا سه ماه بعد از آن، منجر شود. 

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا که از زمان ورودش به کاخ سفید ناکامی هایی را تجربه کرده است ، تصمیم دارد موفقیتی بزرگ در سیاست خارجی کسب کند. وی حتی خود را آماده کرده در برابر کنگره جمهوری خواهی که بی اعتمادی خود را در مورد روند مذاکرات پنهان نمی کند و در اندیشه تصویب تحریم های تازه است، از حق وتو استفاده کند. 



*مذاکرات هسته ای در مرحله حساس 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، گفت و گوهای هسته ای در هفته گذشته را دقیق ارزیابی کرد و گفت: مذاکرات هسته ای به مرحله های حساس خود نزدیک شده است.

وی در نشست خبری مشترک با همتای ایتالیایی خود افزود:هفته گذشته پیشرفت هایی جدی در مذاکرات بدست آمد . امیدواریم این هفته نیز، در مذاکرات در سایر موضوعات به ویژه رفع تحریم ها به پیشرفت دست یابیم؛ در این صورت آن را تدوین و به شکل یک توافق جامع و دقیق در می آوریم.

وی اظهار داشت: این برنامه عملیاتی ما برای رسیدن به توافق است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: پیشرفت قابل ملاحظه ای در این زمینه ها صورت گرفت اما در حوزه های دیگر هسته ای و تحریم ها اختلاف ها باقی است.

ظریف ادامه داد: بارها تکرار کرده ایم تحریم ها برای رسیدن به هیچ هدفی مفید نبوده و آمریکا و دیگر کشورها باید به این نتیجه برسند که تحریم ها راه گشا نیست بلکه مانع است. اگر این نگرش به وجود آید برای رسیدن به توافق جامع آماده ایم.

رییس دستگاه دیپلماسی بر اصل همه یا هیچ که در توافق ژنو نیز به آن اشاره شده ، تاکید کرد و گفت: همواره اعلام کرده ایم تا بر روی تمامی مسایل به توافق نرسیم، توافقی وجود ندارد.

ظریف در این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه نظر شما درباره سخنرانی این هفته بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا در مخالفت با توافق هسته ای چیست پاسخ داد: جای تاسف است که گروهی منافع خود را در تنش و بحران می بینند و از هیچ راه حلی استقبال نمی کنند، نتانیاهو مخالف هر گونه راه حل است و این نشان دهنده تلاشی است برای اینکه با استفاده از یک موضوع غیر واقعی و ساختگی بر واقعیات منطقه از جمله اشغال و سرکوب مردم فلسطین و نقض حقوق آنها در غزه، کرانه باختری و بیت المقدس سرپوش گذاشته شود.

وی با بیان اینکه این رویکرد جدید نیست، ادامه داد: آنها با هراس افکنی و دروغ پردازی حتی در داخل کشورهای دیگر تلاش دارند مانع برقراری آرامش در منطقه شوند. معتقدم این تلاش بیهوده است و نباید مانع رسیدن به توافق شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
0
0
به این میگن ماراتن هسته ای، خلاصه بایستی هواس مذاکره کنندگان ما تا سوت پایان این بازی جمع باشه، تا یه موقع خدای ناکرده شکستی در کار نباشه و حداقل مساوی بشه :-)، بویژه تحرکات دشمنانه رژیم غاصب صهیونیستی و برخی بازیگران منطقه ای رو نبایستی دست کم بگیریم و یا فراموش کنیم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین